Jag har köpt en Luna W59 kombimaskin från 1991. Jag behöver dela den elektrisk i såf/fräs samt rikt/planhyvel och tänkte därför ställa några frågor. Idag sitter de två maskinerna ihopkopplade med följande kontakttyp.
Det sitter en funktionsväljare och start/stopp på sågen och sedan bara ett nödstopp på hyveln.
Elschemat fanns dock prydligt hopvikt i kopplingslådan.
Verkar som om nödstoppet på hyveln bryter fasen L1 till D1 på motorskyddet. Kan det vara så att det är till hållkretsen för nollspänningsutlösaren? Då borde det bara vara att sammankoppla plint 10 och 11 för att kunna få igång såg och fräs?
Givetvis också koppla loss hyvelmotorns kablar på omkopplaren efter en ordentlig uppmärkning. Samt sedan skaffa nytt motorskydd och startknapp till hyveln.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det sitter en funktionsväljare och start/stopp på sågen och sedan bara ett nödstopp på hyveln.
Elschemat fanns dock prydligt hopvikt i kopplingslådan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verkar som om nödstoppet på hyveln bryter fasen L1 till D1 på motorskyddet. Kan det vara så att det är till hållkretsen för nollspänningsutlösaren? Då borde det bara vara att sammankoppla plint 10 och 11 för att kunna få igång såg och fräs?
Givetvis också koppla loss hyvelmotorns kablar på omkopplaren efter en ordentlig uppmärkning. Samt sedan skaffa nytt motorskydd och startknapp till hyveln.
Jag har nu både byglat bort nödstoppet samt kopplat loss hyvelns motor från plint. Allt funkade som jag tänk och även nollspänningsutlösningen fungerade. Nu ska jag bara fixa motorskydd och start/stopp till hyveln.
Jag tror det. Var ett tag sedan jag delade den och satte separat startbox på hyveln. Är det något speciellt du tänker på?
// Ulf
// Ulf
Klicka här för att svara