Hej! Jag vill koppla en gammal Josef Frank-lampa till ett ojordat vägguttag. Jag tänkte mig att det bara skulle vara att koppla ihop kablarna från lampan via en kopplingslist med motsvarande kablar i en av lampsladdarna som jag har köpt. (Den jordade sladden har en blå, en brun och en gulgrön kabel, syns inte så bra på bilden.) Men nu när jag har öppnat lampan ser jag tre vita kablar som jag inte har en aning om hur de ska kopplas, plus en gulgrön som jag antar är jord. Vore väldigt tacksam om någon med koll kan förklara.
Konstigt nog lyckades jag koppla in den här lampan i taket i min förra lägenhet, och fick den att fungera, men kan inte för mitt liv förstå hur jag gjorde den gången.
Konstigt nog lyckades jag koppla in den här lampan i taket i min förra lägenhet, och fick den att fungera, men kan inte för mitt liv förstå hur jag gjorde den gången.
Är lite svårt att ge tips när det inte går att följa kablarna på din bild. Om du "sträcker ut" kablarna så att man ser hur de är kopplade i lampan så kan det kanske gå. Gissningsvis är en av de vita nolla och de två andra tänder var sin del av lampan men det är min gissning. Utan en bättre bild blir det endast en gissning...
Jag håller med, det är sannolikt två tändtrådar och en nolla. Vad som är vad är sannolikt enkelt att reda ut om man tittar vad som går vart. Det finns tre krympskarvar i lampan, jag gissar att en av dem har sex ledare in och de andra två har tre var (och att dessa går till varannan arm på armaturen). Sen har de en ledare ut per skarv.
För att koppla ihop dessa med lampsladden funkar sockerbit men Wago 221 är bättre, speciellt till den skarven där det ska in tre ledare.
Eftersom jag ser en lång lampsladd gissar jag att den ska en bit från lampan. Har du tänkt på dragavlastningen?
För att koppla ihop dessa med lampsladden funkar sockerbit men Wago 221 är bättre, speciellt till den skarven där det ska in tre ledare.
Eftersom jag ser en lång lampsladd gissar jag att den ska en bit från lampan. Har du tänkt på dragavlastningen?
R roli skrev:Är lite svårt att ge tips när det inte går att följa kablarna på din bild. Om du "sträcker ut" kablarna så att man ser hur de är kopplade i lampan så kan det kanske gå. Gissningsvis är en av de vita nolla och de två andra tänder var sin del av lampan men det är min gissning. Utan en bättre bild blir det endast en gissning...
Tack för snabba svar! Det är nästan omöjligt att visa vart alla kablar går på en enda bild, men här är iallafall en bild som visar en del av det, resten är nog enklast att jag beskriver med ord.R roli skrev:Är lite svårt att ge tips när det inte går att följa kablarna på din bild. Om du "sträcker ut" kablarna så att man ser hur de är kopplade i lampan så kan det kanske gå. Gissningsvis är en av de vita nolla och de två andra tänder var sin del av lampan men det är min gissning. Utan en bättre bild blir det endast en gissning...
Lampan har sex armar med varsin glödlampa. En av de vita kablarna är kopplade (via den gula tejpen) till tre av armarna, och en annan av de vita kablarna går till de övriga tre armarna. Den tredje vita kabeln går till alla sex armarna.
Har jag förstått rätt att den tredje vita kabeln, som är kopplad till alla sex armarna, måste vara N, och alltså ska kopplas ihop med den blå kabeln i lampsladden? Och de andra två vita kablarna kan kopplas ihop och anslutas till den bruna kabeln i lampsladden? (Och gulgrön tar jag för givet går till gulgrön.)
Ja, det låter rätt.
Dragavlastningen ska inte vara något problem, det finns ett träblock som hör till lampan som man monterar i taket, och sedan skruvar man fast lampan i träblocket.tommib skrev:
Jag håller med, det är sannolikt två tändtrådar och en nolla. Vad som är vad är sannolikt enkelt att reda ut om man tittar vad som går vart. Det finns tre krympskarvar i lampan, jag gissar att en av dem har sex ledare in och de andra två har tre var (och att dessa går till varannan arm på armaturen). Sen har de en ledare ut per skarv.
Jag tror du gissade helt rätt angående hur det är kopplat (se mitt andra svar). Behöver nu bara vara säker på att jag kopplar rätt med lampsladden.
Om du har en dubbelbrytare och två olika tändtrådar upp till lampan och ansluter utan kontakt så kan du tända din armatur på "hel och halvljus" dvs tända tre + tre lampor/armar. Annars är det bara att koppla ihop de två trådarna som är anslutna till tre armar i krympkopplingen och alla sex armarna tänds.
Okej, då missförstod jag lite. Trodde dragavlastningen i det här fallet bara handlade om att lampan inte får hänga i lampsladden utan att sladden sitter fast med något utöver själva elkablarna. Men lampsladden här kommer att gå ut ur sidan av träblocket som håller fast lampan i taket, och sedan löpa längs taket till ett vägguttag som sitter i väggen nära taket. Så eftersom sladden bara går vågrätt och ska fästas så är väl risken närmast obefintlig att man skulle råka dra i den så hårt, från sidan, att kablarna rycks ut, eller? Tänker jag rätt nu? Vet inte hur jag skulle kunna dragavlasta den annars.tommib skrev:
Det vore trevligt att kunna tända ”halva” lampan, men jag förstår inte vad du menar med ”ansluter utan kontakt”?R roli skrev:Om du har en dubbelbrytare och två olika tändtrådar upp till lampan och ansluter utan kontakt så kan du tända din armatur på "hel och halvljus" dvs tända tre + tre lampor/armar. Annars är det bara att koppla ihop de två trådarna som är anslutna till tre armar i krympkopplingen och alla sex armarna tänds.
En kontakt tillåter bara en tändtråd till armaturen. Vill du tända halva så behöver du två tandtrådar, en till varje del av armaturen. För att de skall fungera så behövs två tandtrådar från dubbelbrytaren som sedan ansluts ”fast” till armaturen, med t.ex en ”sockerbit” eller ett antal wago eller likvärdigt.
.... och höljet har kontakt med skyddsjord, kabeln är ordentligt dragavlastad, kopplingarna är gjorda på ett säkert sätt som undviker att något lossnar eller glappar och därmed utvecklar värme?
Man är inte klar bara för att det lyser, det kan man åstadkomma med en varmkorv kopplad till 230 V också
Dragavlastning kan man göra t.ex. så att man lägger kabeln i en bukt som man drar åt med ett buntband så att man får en ögla. Den sätter man sedan runt mittstolpen/lampkroken. Det är inte optimalt men det är bättre än inget.
Man är inte klar bara för att det lyser, det kan man åstadkomma med en varmkorv kopplad till 230 V också
Dragavlastning kan man göra t.ex. så att man lägger kabeln i en bukt som man drar åt med ett buntband så att man får en ögla. Den sätter man sedan runt mittstolpen/lampkroken. Det är inte optimalt men det är bättre än inget.
Klicka här för att svara