Trevlig söndag alla,
Jag har fått en solcellsanläggning installerad av en privat firma (alltså inte av min nätägare eller elleverantör). Nätägaren kräver en låsbar elkopplare/lastfrånskiljare till anläggningen. Är det en sådan jag fått?? Har varit en massa turer med dålig kommunikation och fördröjningar så vill verkligen att det blir godkänt när nätägaren kommer för att besiktiga nästnästa vecka...
Tusen tack på förhand!
"Det ska finnas en elkopplare för produktionen. Den ska vara av typen lastfrånskiljare, vara blockerbar i öppet läge samt med oberoende handmanöver (enligt svensk standard och ALP,). E.ON Energidistribution tillåter inga säkringar eller dvärgbrytare som elkopplare."
Jag har fått en solcellsanläggning installerad av en privat firma (alltså inte av min nätägare eller elleverantör). Nätägaren kräver en låsbar elkopplare/lastfrånskiljare till anläggningen. Är det en sådan jag fått?? Har varit en massa turer med dålig kommunikation och fördröjningar så vill verkligen att det blir godkänt när nätägaren kommer för att besiktiga nästnästa vecka...
Tusen tack på förhand!
"Det ska finnas en elkopplare för produktionen. Den ska vara av typen lastfrånskiljare, vara blockerbar i öppet läge samt med oberoende handmanöver (enligt svensk standard och ALP,). E.ON Energidistribution tillåter inga säkringar eller dvärgbrytare som elkopplare."
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Panor82
Hobbyelektriker
· Östergötland
· 493 inlägg
Panor82
Hobbyelektriker
- Östergötland
- 493 inlägg
Du låser den i den gråa plastbygeln.
https://hager.com/se/katalog/produkt/has340-huvudbrytare-3-pol-40a-m-mjukl
https://hager.com/se/katalog/produkt/has340-huvudbrytare-3-pol-40a-m-mjukl
Du sätter den på "off" och sedan ett litet hänglås i plastbygeln.
Tack för snabbt svar!Panor82 skrev:
Gissade det, men hur ser låset ut? Det blir ju räddningstjänsten eller elektriker som låser. Jag har inga lås, har de med sig?
Tror som du att den är möjlig att låsa, men undrar om den är formellt godkänd, att det är rätt typ...
Ja, det är den som vill låsa brytaren som är ansvarig för att ha ett lås med sig.S Sir Duke skrev:
(Och man vill ju inte att någon annan har nyckeln och tar bort det när man jobbar...)
Den som vill låsa står för lås.
Klicka här för att svara