Hej alla kunniga!
Har just köpt en ny spis. Såhär ser kontakten ut, schemat på spisen samt hur uttaget ser ut i dagsläget. Ser detta rätt ut?
Observera att elen inte är inkopplad! ☺️
 
  • Elektrisk trefasstickpropp i närbild mot oskarp bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elanslutningsguide med färgkodning på en klisterlapp på en apparat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en öppen eluttag med synliga ledningar anslutna till skruvklämmor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Spisen ska ha 400V utan nolla.
Det stift som saknas i perilexkontakten är nollan.
Så ja det stämmer.

Edit:
Det ser ut som att L3 saknas i perilexuttaget. Om det gör det, se till så att en femte tråd (tredje fasen) dras i och kopplas in.
Ett perilexuttag ska alltid vara fullbestyckad.
 
Jag skulle säga att det beror på hur kabeln är inkopplad inne i spisen. Du verkar bara ha två faser i ditt perilexuttag och då måste det vara kopplat enligt det vänstra alternativet (400V 2~).
 
Tack för era svar! Vi blir inte riktigt kloka själva men kul att lära sig. Får ändå boka en elektriker.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.