För en tid sedan slutade lysröret i badrumsskåpet att fungera. Testade såklart att byta lysrör utan resultat. Ok, tänkte jag, då måste det vara HF-donet som är paj. Jag ringde till kundtjänst och såg till att jag skulle få rätt. Lysröret är ett T5 14 w/840.

Fick hem donet idag. Helt okomplicerat att byta. Kopplingsschemat på nya donet såg likadant ut som på det gamla. Jag märkte upp kablarna och installerade i motsvarande plint på nya donet. Funkar inte!!
Jag har testat uttaget i badrumsskåpet och det funkar. Felet verkar alltså vara någonstans mellan skarven och lysrör.

Jag skulle såklart ha fått antingen ett felaktigt don eller felaktigt lysrör.

Kan det ha uppstått något fel med kablarna?

Var kan jag mäta för att kontrollera om det går ström genom donet?

Tips och förslag önskas.

• Öppet elutrymme som visar kablar och en elektrisk transformator.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sliten Osram-lysrörsarmatur med etikett och synlig skruvfastsättning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K Korsfarare skrev:
För en tid sedan slutade lysröret i badrumsskåpet att fungera. Testade såklart att byta lysrör utan resultat. Ok, tänkte jag, då måste det vara HF-donet som är paj. Jag ringde till kundtjänst och såg till att jag skulle få rätt. Lysröret är ett T5 14 w/840.

Fick hem donet idag. Helt okomplicerat att byta. Kopplingsschemat på nya donet såg likadant ut som på det gamla. Jag märkte upp kablarna och installerade i motsvarande plint på nya donet. Funkar inte!!
Jag har testat uttaget i badrumsskåpet och det funkar. Felet verkar alltså vara någonstans mellan skarven och lysrör.

Jag skulle såklart ha fått antingen ett felaktigt don eller felaktigt lysrör.

Kan det ha uppstått något fel med kablarna?

Var kan jag mäta för att kontrollera om det går ström genom donet?

Tips och förslag önskas.
Edit:
Jag löste det.

G
Enklaste hade nog varit att sätta in ett led-lysrör. Då hade drivdonet inte behövts.

K Korsfarare skrev:
Edit:
Jag löste det.
För andra som råkar hitta hit kunde anledningen till att det inte fungerade vara bra att vad som va felet gärna skrivas här.

K Korsfarare skrev:
Edit:
Jag löste det.
Nu har du gjort oss nyfikna, VAR hade du klantat till det, vi bara MÅSTE få veta.....

Protte

Ett snäpp till på lysröret?

• Gilla
tergo
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.