Hej har en fråga kan man ordna en stickkontakt utan att använda nollan?

Det är nämligen så att jag vill kunna göra en stickkontakt på 2 faser och en jord. Går det?

Och där den ska sättas in köra ett uttag med 2 faser och bara jord alltså ingen nolla.

Varför?

• Gilla
tergo
  • Laddar…
R
H Hampus55 skrev:

Det är nämligen så att jag vill kunna göra en stickkontakt på 2 faser och en jord. Går det?

Och där den ska sättas in köra ett uttag med 2 faser och bara jord alltså ingen nolla.
Jag gissar att du menar ett vanligt schuko och där får du inte ansluta två faser. Så om jag inte gissar fel så är svaret nej.

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Jag ska nämligen styra varmvattenberedaren med timer där den är kopplad med 2 faser 400v alternativ att köra den på 1 fas med stickkontakt

Logad Logad skrev:
Det finns 4-poliga CEE-don avsedda för 3-fas utan nolla. Det är det mest korrekta jag kan komma på för 2-fas utan nolla.

[länk]
Det blir även det lite formellt fel. Om man går på CEE don får man i TS fall välja 2P+E 9h färgkodning röd det är en udda fågel.

• Gilla
Logad
  • Laddar…
H Hampus55 skrev:
Jag ska nämligen styra varmvattenberedaren med timer där den är kopplad med 2 faser 400v alternativ att köra den på 1 fas med stickkontakt
Du behöver väl någon kontaktor/relä att styra via timern? Det borde vara bäst att du hoppar över stickproppar mm och kopplar in den direkt i en dosa.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Du behöver väl någon kontaktor/relä att styra via timern? Det borde vara bäst att du hoppar över stickproppar mm och kopplar in den direkt i en dosa.
Hur menar du? Har du nån bild eller nåt för att visa hur det ser ut

H Hampus55 skrev:

Nej.

H Hampus55 skrev:
Hur ska du få en timer att fungera på 400V "tvåfas"? Sätter du en stickproppstimer i detta tänkta uttag med två faser så går den hädan med en smäll eftersom alla schukotimers är avsedda för 230V!!
Inget annat än 230 V fas+nolla i ett vanligt schukouttag.
Timer och kontaktor är den lösning jag ser, i en fast installation.

• Gilla
Panor82 och 3 till
  • Laddar…
H Hampus55 skrev:
Hur menar du? Har du nån bild eller nåt för att visa hur det ser ut
Läs vad Fotografen skriver i #10 om timer för vägguttag mm. Du bör göra en riktig inkoppling via timer, relä i en kapsling så kan du koppla VVB 230 eller 400 V sen och utan stickproppen kvar.

B
Finns många trådar om just detta på sista tiden.

Fast installation, en enkel normkapsling + en shelly 1 (eller liknande smart puck) som styr en kontaktor t.ex. Hager ESC425S https://www.amazon.se/gp/aw/d/B0065WI8OC/ref=ox_sc_saved_image_2?smid=ANU9KP01APNAG&psc=1

Denna lösning skulle jag rekommendera i första hand.

En vanlig stickpropp plus smart plugg som sitter direkt i uttag är inte att rekommendera, då det kan bli varmgång i längden i uttag/plugg av varmvattenberedarens effekt på lång sikt om man har otur.

Jag har en känsla av att det kommer att bli mycket elolyckor/bränder p.g.a. diverse kreativa lösningar med syftet att minska elräkningen.

• Gilla
  • Ledsen
Uffe A och 8 till
  • Laddar…
Alltså jag vill bara kunna köra vvb med 1 fas men istället för fast installation vill jag fixa en stickkontakt från vvb till ett väggguttag kan köra 230v det spelar ingen roll. Sen en timer mellan

• Analog timerkontakt med 24-timmars urtavla inkopplad i ett europeiskt vägguttag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arg
ARJU
  • Laddar…
R
H Hampus55 skrev:
Alltså jag vill bara kunna köra vvb med 1 fas men istället för fast installation vill jag fixa en stickkontakt från vvb till ett väggguttag kan köra 230v det spelar ingen roll. Sen en timer mellan
Varför skrev du två faser i första inlägget då?

En sådan timer som du visar på bilden skulle jag aldrig koppla in något som drar mycket effekt via.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.