4 872 läst ·
21 svar
5k läst
21 svar
Säkring går ibland när jag slår på strömbrytare på grenuttag
T terrificduct skrev:
Du lär inte ha 20A i huvudsäkring, utan det lär vara 25A.T terrificduct skrev:Vet inte om jag tagit bilder på rätt saker, men det är säkringen jag markerat som 5.
Ytterligare en till datapunkt i mysteriet är att jag nu provat att byta till ett annat grenuttag utan överspänningsskydd och har ännu inte stött på problemet igen. Tidigare så hörde jag nästan alltid ett högt klickade eller sprakande ljud ifrån proppskåpet (tror jag det var), även om säkringen inte gick.
Kan det vara så att grenuttaget utan överspänningsskydd är sämre isolerat och därmed släpper igenom små krypströmmar som laddar upp kondensatorerna över tid, så startströmmen blir lägre? Brytaren på grenuttaget med överspänningsskydd är jäkligt segt/trögt att slå på, vet inte om det hänger ihop med bättre isolering...
Du har bara en fas in i lägenheten.
Nätägarna brukar ofta ange bara 16A på abonnemanget när det är enfaslägenheter.
En enfaslägenhet har typ alltid 25A i huvudsäkring.
Huvudsäkringen sitter vid elnätaren, den sitter troligen på något centralt ställe.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 232 inlägg
Nej, det är inte troligt. Snarare så har du ett trasigt grenuttag; dvs det är överspänningsskyddet som blåser din säkring. Jag är ingen expert på dessa, men de är gjorda så att de bla skall shunta en överspänning mot jord, dvs kortsluta bort den innan den kan skada efterliggande system.T terrificduct skrev:Ytterligare en till datapunkt i mysteriet är att jag nu provat att byta till ett annat grenuttag utan överspänningsskydd och har ännu inte stött på problemet igen. Tidigare så hörde jag nästan alltid ett högt klickade eller sprakande ljud ifrån proppskåpet (tror jag det var), även om säkringen inte gick.
Kan det vara så att grenuttaget utan överspänningsskydd är sämre isolerat och därmed släpper igenom små krypströmmar som laddar upp kondensatorerna över tid, så startströmmen blir lägre? Brytaren på grenuttaget med överspänningsskydd är jäkligt segt/trögt att slå på, vet inte om det hänger ihop med bättre isolering...
Så när du slår på så blir det antingen spik som feltolkas, eller så är komponenterna trasiga pss att de leder tillräcklig med ström för att lösa ut säkringen vid spänningstillslaget. (Och den typ av säkring du har, s.k. dvärgbrytare löser ofta lättare och lättare när de löst ut några gånger, så det hjälper inte till heller.)
Sedan så kan jag tycka att det är ett lite underligt felfall; de flesta finskydd jag har haft att göra med de går sönder på ett sådant sätt att de slutar fungera som skydd. De kortsluter inte för för låga spänningar. Men jag är som sagt långtifrån någon expert och jag orkar inte googla i en timme, så de som är experter får gärna fylla i eller såga jäms med fotknölarna.
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Jag håller med om att, ifall det verkligen är skillnad mellan grenuttagen, så är det mest troligt att något är fel på det med överspänningsskydd.
Och jag håller med om att felet i så fall är väldigt udda, nästan för osannolikt för att stämma.
Det är inte så att det med överspänningsskydd har en 30 cm lång, grov kabel. Medan det som nu fungerar sitter i änden på en 15 m klen kabel? Det skulle ev. kunna förklara fenomenet, om ditt grenuttag på något sätt begränsar startströmmen.
Även jag har dålig koll på överspänningsskydd. Hade dock en kollega på 90 talet som slutade, och startade upp en firma som producerade överspänningsskydd hemma i hans källare, så vi fick ju lära oss en del på fikapauserna medan han höll på och startade upp produktionen.
Och jag håller med om att felet i så fall är väldigt udda, nästan för osannolikt för att stämma.
Det är inte så att det med överspänningsskydd har en 30 cm lång, grov kabel. Medan det som nu fungerar sitter i änden på en 15 m klen kabel? Det skulle ev. kunna förklara fenomenet, om ditt grenuttag på något sätt begränsar startströmmen.
Även jag har dålig koll på överspänningsskydd. Hade dock en kollega på 90 talet som slutade, och startade upp en firma som producerade överspänningsskydd hemma i hans källare, så vi fick ju lära oss en del på fikapauserna medan han höll på och startade upp produktionen.
Aldrig varit med om att det är 25A men betalar för 16A för att det är enfas till lägenheten, Har dock aldrig kollat.... Varför är det så?Demmpa skrev:
Du lär inte ha 20A i huvudsäkring, utan det lär vara 25A.
Du har bara en fas in i lägenheten.
Nätägarna brukar ofta ange bara 16A på abonnemanget när det är enfaslägenheter.
En enfaslägenhet har typ alltid 25A i huvudsäkring.
Huvudsäkringen sitter vid elnätaren, den sitter troligen på något centralt ställe.
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Jo det vanligaste med äldre lägenheter med enfasmatning (om det är elspis, inte gas) är att man har 25A huvudsäkring och 20A spissäkring.
Nu har det gått ett par dagar till med det andra grenuttaget och säkringen har fortfarande inte gått, och har heller inte hört något ljud ifrån proppskåpet som hände i princip varje gång förut.H hempularen skrev:
Båda grenuttag har lika grova kablar, men visst så har grenuttaget utan överspänningsskydd en kortare kabel, kanske 2 meter istället för 3-4 meter. Jag får prova att köpa ett annat grenuttag med överspänningsskydd och se om problemet uppstår igen, kanske helt enkelt är fel på det grenuttag jag har.
Klicka här för att svara