Hej,
Har köpt ny häll där hällen kom utan kontakt, så tänkte återanvända vår gamla om möjligt. Någon som kan hjälpa mig att tyda detta eller om vi behöver köpa en annorlunda kontakt?
Tidigare häll satt i N, L1, L2, samt jord. Det finns en koppling L3 i kontakten som inte används.
Sladden till nya hällen har en till sladd som enligt diagrammet ska in i samma som den blå (N). Det jag dock inte får ihop är färgerna. Behöver lite hjälp att tyda detta. Skickar med lite bilder.
Har köpt ny häll där hällen kom utan kontakt, så tänkte återanvända vår gamla om möjligt. Någon som kan hjälpa mig att tyda detta eller om vi behöver köpa en annorlunda kontakt?
Tidigare häll satt i N, L1, L2, samt jord. Det finns en koppling L3 i kontakten som inte används.
Sladden till nya hällen har en till sladd som enligt diagrammet ska in i samma som den blå (N). Det jag dock inte får ihop är färgerna. Behöver lite hjälp att tyda detta. Skickar med lite bilder.
Moderator
· Stockholm
· 57 789 inlägg
Jag håller i huvudsak med Avemo. Men det är tänkbart att det finns/skall finnas en bygel i hällen mellan anslutningarna som kallas N1 och N2. I det vänstra inkopplingsfallet (som alltså inte gäller Sverige) har man två separata neutralledare. Troligen är dessa anslutningar byglade i hällen, så att man kan koppla N i det högra alternativet till N1 eller N2 eller hur de nu verkligen är märkta i hällen. På vissa hällar behöver man sätta in den här bygeln själv, på andra finns den där från början. Finns det ingen anslutningsskylt på själva hällen?
Hej!
Ska kika på själva hällen. Jag tänker också på att färgen skiljer sig på nya resp gamla kablarna. Vet att det kan skilja sig mellan nya och äldre kablar men den här gamla hällen och förmodligen stickkontakten är från 2017.
L1 i gamla = brun
L1 i nya enligt skissen = svart
L2 i gamla = svart
L2 i nya enligt skissen = brun
N i gamla = blå
N i nya enligt skissen = blå och grå
(N kan jag förstå i den nya, man tvinnar ihop blå och grå (eller?). Det som jag gärna vill få en liten förklaring till är varför brun och svart byter plats mellan nya och gamla trots samma stickkontakt ;-)
Gissar också på att L3 ska lämnas även vid inkoppling av nya kabeln?
Ska kika på själva hällen. Jag tänker också på att färgen skiljer sig på nya resp gamla kablarna. Vet att det kan skilja sig mellan nya och äldre kablar men den här gamla hällen och förmodligen stickkontakten är från 2017.
L1 i gamla = brun
L1 i nya enligt skissen = svart
L2 i gamla = svart
L2 i nya enligt skissen = brun
N i gamla = blå
N i nya enligt skissen = blå och grå
(N kan jag förstå i den nya, man tvinnar ihop blå och grå (eller?). Det som jag gärna vill få en liten förklaring till är varför brun och svart byter plats mellan nya och gamla trots samma stickkontakt ;-)
Gissar också på att L3 ska lämnas även vid inkoppling av nya kabeln?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 838 inlägg
Du kan koppla ihop blå och grå i stickproppen, men det är egentligen inte rätt - vi gör inte så i Sverige. Det mest korrekta är att göra denna bygling i hällen, om det går. Då får grå behålla sitt syfte att agera L3, vilken dock inte används i hällen utan får läggas undan där.
Därför att EU bytte plats på svart och brun år 2001 om jag minns rätt.S Stockholms skrev:
Ok! Om man vill ha en ny stickpropp för sakens skull (slänga den gamla) - har ni några rekommendationer på modell som kan passa nya kablaget?😉
En sån här kanske passar? Ser ju ut att vara samma koppling: https://www.biltema.se/bygg/elinstallationer/vagguttag/spiskontakt-perilex-400-v-2000024004S Stockholms skrev:
Alright! Tror jag vet hur det ska kopplas nu. Antar att det är 400V kopplingen jag ska gå efter. Bilder från baksidan av nya hällen bifogas🙂
Det är inkopplingen 2N~ du skall använda. Det kan vara bra att känna till att spisen oavsett inkoppling drivs med 230V. Men ibland står det felaktig 400V i alla fall. Du har 400V mellan de två faserna som synes på etiketten på baksidan av hällen. Men den spänningen driver inte spisen.S Stockholms skrev:
Klicka här för att svara






