Hej,

Har köpt ny häll där hällen kom utan kontakt, så tänkte återanvända vår gamla om möjligt. Någon som kan hjälpa mig att tyda detta eller om vi behöver köpa en annorlunda kontakt?

Tidigare häll satt i N, L1, L2, samt jord. Det finns en koppling L3 i kontakten som inte används.

Sladden till nya hällen har en till sladd som enligt diagrammet ska in i samma som den blå (N). Det jag dock inte får ihop är färgerna. Behöver lite hjälp att tyda detta. Skickar med lite bilder.

• Perilex-kontakt för fast installation, troligen för köksutrustning, hållen av en hand, suddig bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Eluttag bakifrån med anslutna kablar: blå (neutral), brun (fas), gul/grön (jord). Elektrisk säkerhetsfokus.
    Skapa konto
  • Elkabel avskalad visar koppartrådar i olika färger: svart, blå, brun, gulgrön. Vit bakgrund.
    Skapa konto
  • Elledning med diagram, anslutningsinstruktioner, elektriska specifikationer, på handduk, varningslapp synlig.
    Skapa konto
Vad är det som du inte får ihop? Du skall koppla efter den högra skissen. Inga problem med befintlig stickpropp.

Jag håller i huvudsak med Avemo. Men det är tänkbart att det finns/skall finnas en bygel i hällen mellan anslutningarna som kallas N1 och N2. I det vänstra inkopplingsfallet (som alltså inte gäller Sverige) har man två separata neutralledare. Troligen är dessa anslutningar byglade i hällen, så att man kan koppla N i det högra alternativet till N1 eller N2 eller hur de nu verkligen är märkta i hällen. På vissa hällar behöver man sätta in den här bygeln själv, på andra finns den där från början. Finns det ingen anslutningsskylt på själva hällen?

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Hej!

Ska kika på själva hällen. Jag tänker också på att färgen skiljer sig på nya resp gamla kablarna. Vet att det kan skilja sig mellan nya och äldre kablar men den här gamla hällen och förmodligen stickkontakten är från 2017.

L1 i gamla = brun
L1 i nya enligt skissen = svart

L2 i gamla = svart
L2 i nya enligt skissen = brun

N i gamla = blå
N i nya enligt skissen = blå och grå

(N kan jag förstå i den nya, man tvinnar ihop blå och grå (eller?). Det som jag gärna vill få en liten förklaring till är varför brun och svart byter plats mellan nya och gamla trots samma stickkontakt ;-)

Gissar också på att L3 ska lämnas även vid inkoppling av nya kabeln?

Du kan koppla ihop blå och grå i stickproppen, men det är egentligen inte rätt - vi gör inte så i Sverige. Det mest korrekta är att göra denna bygling i hällen, om det går. Då får grå behålla sitt syfte att agera L3, vilken dock inte används i hällen utan får läggas undan där.

S Stockholms skrev:
Det som jag gärna vill få en liten förklaring till är varför brun och svart byter plats mellan nya och gamla
Därför att EU bytte plats på svart och brun år 2001 om jag minns rätt.

Vilken fas som är vilken spelar ingen roll. Du kan lägga brun på L1 och svart på L2 eller omvänt. Det kommer att fungera lika bra. Och L3 behövs inte till hällen. Troligen används den till ugnen.

Ok! Om man vill ha en ny stickpropp för sakens skull (slänga den gamla) - har ni några rekommendationer på modell som kan passa nya kablaget?😉

Den gamla är också en perilexkontakt så det är modellen du skall ha. Visst kan du köpa en ny på Biltema om du vill. Men det verkar onödigt om det inte är något fel på den gamla.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Alright! Tror jag vet hur det ska kopplas nu. Antar att det är 400V kopplingen jag ska gå efter. Bilder från baksidan av nya hällen bifogas🙂

• Del av elektronisk enhet, ventileringsgaller, märkningar på ytan, skruvar, plasthölje, industriell design, svart färg.
    Skapa konto
  • Etikett för en elektronisk apparat med installationsanvisningar, säkerhetsvarning och identifikationskoder.
    Skapa konto
S Stockholms skrev:
Alright! Tror jag vet hur det ska kopplas nu. Antar att det är 400V kopplingen jag ska gå efter. Bilder från baksidan av nya hällen bifogas🙂
Det är inkopplingen 2N~ du skall använda. Det kan vara bra att känna till att spisen oavsett inkoppling drivs med 230V. Men ibland står det felaktig 400V i alla fall. Du har 400V mellan de två faserna som synes på etiketten på baksidan av hällen. Men den spänningen driver inte spisen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.