Hej! Vi har i gamla innertaket satt upp nytt huntonit-tak som bygger ca 12mm. Problemet nu är att centrumbulten för att skruva upp lamputtaget är för korta och ej når gängningen i taket. Det är tyvärr gammal gänga som ej finns kvar i handeln så jag kan inte bara köpa en längre bult.
Fler borde ha haft detta problem tidigare och löst det?

• Takdosöppning med för kort centrumbult och synliga elledningar i ett nyinstallerat huntonit-tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En för kort centrumbult som används för att fästa lamputtag i tak mot en träbeklädnad.
    Skapa konto
  • En vit taklamputtag och en böjd metallbult på ett trägolv.
    Skapa konto
Ahlsell har tre olika längder på centrumkroken. 35,45,75mm längd på gängorna

• Gilla
stugan_i_skogen och 2 till
  • Laddar…
Gängan är 1/4 tum 6,35 mm eller 3/16 4,76. mm , kolla i äldre järnhandel eller elfirma.

Redigerat:
Ja, det är gamla gängor. Var hittar jag äldre järnhandel idag?

dom jag köpte på ahlsell har gamla gängor som passade i 70tals hus. och där var det inte mm gängor.

• Gilla
ptlf
  • Laddar…
45mm E6418677301438
75mm E6418677301445

Ok, jag ser dem på Ahlsell. Ahlsell är väl en grossist där privatpersoner inte kan handla?

typ ja.. Hornbach har 45mm. det är längden på gängorna inte hela kroken.. Sen finns alla på Elbutik.se som säljer till privat

Fast elbutik skriver inte ut att det är 1/4” gänga. Antagligen är det mm gänga de har.
Har bara sett att Ahlsell skriver 1/4”

Mikael_L
Du kan vara tämligen säker på att det är 1/4".
Det finns nämligen bara den gängan till de gamla takdosorna med centermonterad krok..

Och kollar du här och jämför artikelnummer (enummer) så ser det ännu mer säkert ut.
https://www.elot.se/product.html/takkrok?category_id=136

• Gilla
carl holmberg
  • Laddar…
E-nr är från Ahlsell. Och dom passade i mina takuttag och där var det inte mm gänga.. och tror inte det finns mittmonterad takkrok med mm gänga överhuvudtaget..

• Gilla
ptlf
  • Laddar…
Tack!
Elot vat en bra sida som visar att det är 1/4.
Då verkar det ordna sig

• Gilla
ptlf och 1 till
  • Laddar…
Kan nu rapportera att krokarna passar perfekt. Det var tumgängor på de jag fick! Köpte från elbutik.se
Stort tack för hjälpen

• Gilla
stugan_i_skogen och 4 till
  • Laddar…
Återupplivar tråden igen då min fråga passar in här. Kan man köpa den korta plastslangen som centrumskruven går igenom någonstans, eller är det bara att ta ngt plaströr som PVC och kapa?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.