4 495 läst ·
37 svar
4k läst
37 svar
Varmgång i trefasuttag.
Du är som ägare av elanläggningen skyldig att underhålla och säkerställa att den är i gott skick.Antewallgren skrev:
Det är väl fel i trefasuttaget? Det här hade kunnat hända närsomhelst. Jag märkte det väl tidigare nu när det är ett konstant strömuttag. Jag tar ju ut en förhållandevis låg effekt, cirka 2kw när den går som hårdast. Varför jag gjorde såhär var delvis för att jag inte har en jordfelsbrytare i anläggningen. Det får jag med en väska, som LLVP får sin ström ifrån. Sen hade jag väl en viss panik med att drifta pumpen med dyra elpriser.
EDIT: Skall även tilläggas att detta uttag är över 20 år gammalt.
All typ av anslutning av fast utrustning som innebär konstanta laster under långa tidsperioder bör även anslutas med fast anslutning till elen. Det gäller på uttagen över tid och är inte att rekommendera att tex att köra element, värmepumpar och varmvattenberedaren med stickpropp
Allt för att minimera möjliga felkällor, som t ex TS trefasuttag där han vill plocka ut 1-fas 230 V, via en byggcentral....
Vilket väl hade gått utmärkt via 3-fas uttaget direkt?
Men då på bekostnad av avsaknad av automatsäkring och jordfelsbrytare.
Eller hur?
Allt detta handlar väl om att TS inte har en något så när modern elcentral, utan tycker sig hittat nån slags genväg som tydligen fungerat tills nu.
Jag tror att det bästa är att kalla in en behörig elektriker och uppdatera elcentralen och dra fram 1-fas 230 V till värmepumpen.
Vilket väl hade gått utmärkt via 3-fas uttaget direkt?
Men då på bekostnad av avsaknad av automatsäkring och jordfelsbrytare.
Eller hur?
Allt detta handlar väl om att TS inte har en något så när modern elcentral, utan tycker sig hittat nån slags genväg som tydligen fungerat tills nu.
Jag tror att det bästa är att kalla in en behörig elektriker och uppdatera elcentralen och dra fram 1-fas 230 V till värmepumpen.
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 144 inlägg
Det är en fas L3 som glappar i detta uttag. Nollan är inte ansluten. Eller så är uttaget felkopplat, för finns det trefasiga LLVPer som inte kräver en nolla? Tror inte det... I din väska är alltså nolla och fas fel. Gör om, gör rätt, i hela kedjan.
Jag tyckte också det såg konstigt ut från början, men vid närmare granskning verkar blå nolla sitta rätt och den svarta som ska sitta på L3 saknas i uttaget (den uppvikta ledaren).Bo.Siltberg skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden