Halloj! Jag kom hem till ett kallt hem idag. Vi har kopplat in vår luft/luft värmepump med en trefaskabel som går till en väska, som sedan matar 230v till LLVP. Efter lite felsökning så upptäckte jag att det varit varmgång i trefasuttaget som hängde på väggen. En fas var väldigt rostig och hade gått varm. Ingen säkring hade gått. Är det såhär det blir utan en jordfelsbrytare i centralen? Säkringen går väl om det kortslutning men inte om något har dålig kontakt. Korrekt?

Finns det några risker med att bara byta ut uttaget? Måste jag kolla något annat? Jag tycker felet beror på dålig kontakt i själva uttaget då den inte såg jättebra ut.
 
Ditt symtom är ovanligt, men förekommande.

Varken säkring eller JFB skyddar mot detta. Möjligen skulle en ljusbågsdetektor (AFCD) upptäcka det, men dessa skydd är (ännu) inte vanliga i Sverige.

Orsaken är dels långvarig och hög förbrukning, och dels, tror jag, gamla och slitna uttag och stickproppar. Du säger att uttaget "hänger" på väggen. Är det en skarvsladd? Hur gammal är den?

En LLVP bör vara fast ansluten.
 
  • Gilla
avh67f och 2 till
  • Laddar…
Varmgång och JFB har inte med varandra att göra, mer än att om det börjar pyra i plasten och en liten överledning till jord blir. Normalt så bryter säkringen. Var är varmgången, i handsken så byts den rakt av. Sen måste det kollas upp så inte uttaget har gått varmt, då ska det även bytas. Finns det fler 16 uttag på lådan så byter du plats bara med en ny stickpropp och somnar om, tills det blir varmt väder och ingen värme behövs och lagar till det då
 
J jonaserik skrev:
Varmgång och JFB har inte med varandra att göra, mer än att om det börjar pyra i plasten och en liten överledning till jord blir. Normalt så bryter säkringen. Var är varmgången, i handsken så byts den rakt av. Sen måste det kollas upp så inte uttaget har gått varmt, då ska det även bytas. Finns det fler 16 uttag på lådan så byter du plats bara med en ny stickpropp och somnar om, tills det blir varmt väder och ingen värme behövs och lagar till det då
Det är i själva uttaget varmgången varit. Själva hylsan till en fas ramlade ut när jag drog isär det. Såg att den var väldigt rostig längst in.
Har en smartplug på LLVP och sett att det har varit kraftigt spänningsfall när den varit i drift och vid högt uttag. Nu fick jag förklaringen till varför...
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ditt symtom är ovanligt, men förekommande.

Varken säkring eller JFB skyddar mot detta. Möjligen skulle en ljusbågsdetektor (AFCD) upptäcka det, men dessa skydd är (ännu) inte vanliga i Sverige.

Orsaken är dels långvarig och hög förbrukning, och dels, tror jag, gamla och slitna uttag och stickproppar. Du säger att uttaget "hänger" på väggen. Är det en skarvsladd? Hur gammal är den?

En LLVP bör vara fast ansluten.
Det är ett trefasuttag som är fast installation på husfasaden. Kontakten är 25+ år gammal. Den är gammal och sliten!
 
Antewallgren Antewallgren skrev:
Det är ett trefasuttag som är fast installation på husfasaden. Kontakten är 25+ år gammal. Den är gammal och sliten!
Bara att byta allt, inget att fundera över, det har nog fått stryk och kanske rörhylsorna i uttaget blivit slappa och allt har en oxidation på sig.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Många llvp ansluts enfaldigt till uttag inomhus. Man drar en kabel som är fast ansluten till utomhusdelen in i bostaden och där sätter man på en stickkontakt som pluggas in i ett vägguttag. Jag antar att detta är för att slippa anlita elektriker. Jag kan inte säga om det är så här det skall vara på din pump men det kanske är läge att kolla upp. Eller som Bo Siltberg säger, anslut den fast i båda ändar.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Bara att byta allt, inget att fundera över, det har nog fått stryk och kanske rörhylsorna i uttaget blivit slappa och allt har en oxidation på sig.
Då känner jag mig lugn, byte uttag och handske på kabeln 👍
 
MultiMan
Antewallgren Antewallgren skrev:
Det är i själva uttaget varmgången varit. Själva hylsan till en fas ramlade ut när jag drog isär det. Såg att den var väldigt rostig längst in.
Har en smartplug på LLVP och sett att det har varit kraftigt spänningsfall när den varit i drift och vid högt uttag. Nu fick jag förklaringen till varför...
Om du redan visste om problemet är det alltid bäst att felsöka direkt, innan tråkiga saker som t ex att huset brinner ner. Det händer till och från. Glappkontakt är det farligaste som finns, särskilt vid stora uttag, och inget varken JFB eller säkringar skyddar mot.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Många llvp ansluts enfaldigt till uttag inomhus. Man drar en kabel som är fast ansluten till utomhusdelen in i bostaden och där sätter man på en stickkontakt som pluggas in i ett vägguttag. Jag antar att detta är för att slippa anlita elektriker. Jag kan inte säga om det är så här det skall vara på din pump men det kanske är läge att kolla upp. Eller som Bo Siltberg säger, anslut den fast i båda ändar.
Det är nog rekommenderat att dra dit en egen kabel med egen säkring.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Om du redan visste om problemet är det alltid bäst att felsöka direkt, innan tråkiga saker som t ex att huset brinner ner. Det händer till och från. Glappkontakt är det farligaste som finns, särskilt vid stora uttag, och inget varken JFB eller säkringar skyddar mot.
Visste inte om problemet, noterade bara i min smartplug att det blev spänningsfall. Ner mot 210 Volt vid högt effektuttag. Men nu när jag såg uttaget förstod jag varför det varit spänningsfall. Tur att allt gick bra känner jag! Hade nyss ett annat elfel här hemma, en säkring som det också blev varmgång i 😬 Tror det är dags att byta central.
 
Jag säger som Bo, ska inte en LLVP anslutas fast?
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
MultiMan
Har du central med gamla skruvsäkringar är de mycket driftsäkra, men det är viktigt att man alltid skruvar åt propparna ordentligt. Gör man det fungerar gamla centraler mycket bra (och länge), så länge de inte är rostiga pga fukt eller liknande.

Jag drog ny kabel från min central och anslöt fast via arbetsbrytare när jag satte LLVP och det är nog rekommenderat som tidigare sagt. Särskilt om man ansluter på utsidan som är så utsatt för väder och vind.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Har du central med gamla skruvsäkringar är de mycket driftsäkra, men det är viktigt att man alltid skruvar åt propparna ordentligt. Gör man det fungerar gamla centraler mycket bra (och länge), så länge de inte är rostiga pga fukt eller liknande.

Jag drog ny kabel från min central och anslöt fast via arbetsbrytare när jag satte LLVP och det är nog rekommenderat som tidigare sagt. Särskilt om man ansluter på utsidan som är så utsatt för väder och vind.
Nej det är en central med automatsäkringar. Ja så är det. Vi gjorde mest såhär för att få börja använda den, sen har den ju tuffat på sen slutet av 2021. Har väl inte tyckt att det varit bråttom 😅 Men den sitter i en trefasväska med jordfelsbrytare.
 
Antewallgren Antewallgren skrev:
Tror det är dags att byta central
Varför byta, ingen anledning p.g.a. ålder. Gamla vanliga centraler håller minst i 50 är och nog 25 till. samt att dom är bättre än det nya med automater. Klart ska det byggas ut grupper och sättas in jordfelsbrytare så är det enklare med moduler. I övrigt låt den vara kvar.

Edit såg att det var en modulcentral.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.