7 649 läst ·
34 svar
8k läst
34 svar
Hur kopplar jag min 3fas elmotor?
Dessutom är beskrivningen lite vilseledande . En sådan motorstart börjar i Y - läget . Då ligger två lindningar i serie och strömmen reduceras . När motorn kommit upp i varvtal så kopplas D - läget in . Då ligger varje lindning mellan två faser , som det ska. Y/ D start har nackdelar , bl.a. lågt startmoment.snaggletooth skrev:
Redigerat:
Vilken beskrivning?elström2 skrev:
Dessutom är beskrivningen lite vilseledande . En sådan motorstart börjar i Y - läget . Då ligger två lindningar i serie och strömmen reduceras . När motorn kommit upp i varvtal så kopplas D - läget in . Då ligger varje lindning mellan två faser , som det ska. Y/ D start har nackdelar , bl.a. lågt startmoment.
Men att två lindningar ligger i serie vid Y är inte riktigt sant, alla tre lindningarna ligger ju i Y-koppling som namnet antyder.
Jonaserik skrev att man startar D-kopplat och går över till Y-kopplat. Det var mycket fel där. Oavsett vilket så är det inte möjligt med den motorn i det svenska elnätet.
Jo så är det . Vid Y så har samtliga faser två lindningar mellan dig. Vid D är det en . Så för att kunna Y / D koppla en elmotor på vårt elnät så behöver den vara D - kopplad 400 V . leta fram Mogensens elmaskiner . Av detta förstår man då att motorn drar lägre ström vid Y - kopplingen, men ger också då lägre vridmoment. Hur mycket och så, ska vi nog hoppa över, det blir för avancerat.snaggletooth skrev:
Är du säker på att du citerar rätt person?elström2 skrev:
Jo så är det . Vid Y så har samtliga faser två lindningar mellan dig. Vid D är det en . Så för att kunna Y / D koppla en elmotor på vårt elnät så behöver den vara D - kopplad 400 V . leta fram Mogensens elmaskiner . Av detta förstår man då att motorn drar lägre ström vid Y - kopplingen, men ger också då lägre vridmoment. Hur mycket och så, ska vi nog hoppa över, det blir för avancerat.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden