snaggletooth snaggletooth skrev:
Den här motorn går inte att Y/D-starta här i Sverige så krångla inte till det för TS.
Dessutom är beskrivningen lite vilseledande . En sådan motorstart börjar i Y - läget . Då ligger två lindningar i serie och strömmen reduceras . När motorn kommit upp i varvtal så kopplas D - läget in . Då ligger varje lindning mellan två faser , som det ska. Y/ D start har nackdelar , bl.a. lågt startmoment.
 
Redigerat:
elström2 elström2 skrev:
Dessutom är beskrivningen lite vilseledande . En sådan motorstart börjar i Y - läget . Då ligger två lindningar i serie och strömmen reduceras . När motorn kommit upp i varvtal så kopplas D - läget in . Då ligger varje lindning mellan två faser , som det ska. Y/ D start har nackdelar , bl.a. lågt startmoment.
Vilken beskrivning?
Men att två lindningar ligger i serie vid Y är inte riktigt sant, alla tre lindningarna ligger ju i Y-koppling som namnet antyder.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Jonaserik skrev att man startar D-kopplat och går över till Y-kopplat. Det var mycket fel där. Oavsett vilket så är det inte möjligt med den motorn i det svenska elnätet.
 
snaggletooth snaggletooth skrev:
Vilken beskrivning?
Men att två lindningar ligger i serie vid Y är inte riktigt sant, alla tre lindningarna ligger ju i Y-koppling som namnet antyder.
Jo så är det . Vid Y så har samtliga faser två lindningar mellan dig. Vid D är det en . Så för att kunna Y / D koppla en elmotor på vårt elnät så behöver den vara D - kopplad 400 V . leta fram Mogensens elmaskiner . Av detta förstår man då att motorn drar lägre ström vid Y - kopplingen, men ger också då lägre vridmoment. Hur mycket och så, ska vi nog hoppa över, det blir för avancerat.
 
elström2 elström2 skrev:
Jo så är det . Vid Y så har samtliga faser två lindningar mellan dig. Vid D är det en . Så för att kunna Y / D koppla en elmotor på vårt elnät så behöver den vara D - kopplad 400 V . leta fram Mogensens elmaskiner . Av detta förstår man då att motorn drar lägre ström vid Y - kopplingen, men ger också då lägre vridmoment. Hur mycket och så, ska vi nog hoppa över, det blir för avancerat.
Är du säker på att du citerar rätt person?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.