Jag bockar och bugar för värmande ord.
Och lär mig gör jag hela tiden, även ”onödig” kunskap tar jag till mig.
Sådant är perfekt att ha i bakfickan när det blir lite stelt tyst på middagsbjudningar.
”Visste ni att…”

När jag är färdig -lär väl ta en månad- så kommer det kännas skönt att ha en vettig eldragning som känns säker.

Nu är det klart.

Idag drog jag om kablar och satte upp nya vägguttag.
Nyinstallerade kablar och vägguttag i dosa med tejpade och färgkodade ledningar på träyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nytt dubbelvägguttag monterat på träpanelvägg vid kanten av en vit vägg.
Skapa konto

Satte upp dosor. Inte det minsta säker på att jag valt rätt grejer men de verkar ju funka.
Öppen eldosa med omkopplade kablar och nya vägguttag under montering i ett trägolv.
Skapa konto

Lyckades koppla fasen på ena vägguttaget på X. Fattade inte varför jag hade ström på allt utom på ett vägguttag.
Grejen är att jag vet vad X är till för men lyckades ändå sätta fasen där.
Men det var bara att koppla ur och göra om.
Hand håller en eldosa med kablar redo för installation bredvid ett befintligt vägguttag på en träpanelvägg.
Skapa konto

Det där med tillräcklig kunskap är intressant. Jag har ju inte koll på olika prylar och får läsa mig till vad de olika kablarnas beteckningar står för.
Och idag blev jag galen innan jag kom på hur klorna skulle fästas på Schneideruttagen och att plastbander har en fjädrande funktion och skall sitta kvar (så uppfattar jag det i alla fall). Tog nog en kvart innan jag klurade ut det. Inga instruktioner, inga berättande bilder. På Youtube finns mängder med marknadsföringsmaterial om hur gröna och fina vägguttagen är…
Fattar fortfarande inte varför det finns fyra skruvar i påsen med två olika gängningar.
Men sådant lär man sig säkert på elskolan…

Närbild av hand som håller ett grönt och vitt elektriskt vägguttag under montering.
Skapa konto
Tre skruvar med olika gängning på träyta relaterade till elinstallation.
Skapa konto

Så än en gång tack till alla som varit ett stöd med elen i förrådet.

Redigerat:
Snyggt. Ang klo-kit så är de sjukt. Försöker mantra själv i huvudet. Fina till brytare och grova för uttag. 🤣

• Gilla
Fario
  • Laddar…
Du har hempulat el och tycker det är humor att du gjort det ganska bra men ändå missat föregående ägares tillkortakommanden?

Vad är poängen? Jag tror inte jag förstår?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.