16 632 läst ·
79 svar
17k läst
79 svar
"Det ser ut som dåligt hempul" och jag fnissade lite
Här har jag också ordat lite om strukturen i en central.
Men jag glömde nämna att flerfasiga grupper ska ligga i samma kolumn.
https://www.byggahus.se/forum/threads/ordning-och-struktur-i-en-elcentral.366707/#post-3588364
Denna länk ger inte något direkt extra, men det går ju att kika lite snabbt.
Men jag glömde nämna att flerfasiga grupper ska ligga i samma kolumn.
https://www.byggahus.se/forum/threads/ordning-och-struktur-i-en-elcentral.366707/#post-3588364
Denna länk ger inte något direkt extra, men det går ju att kika lite snabbt.
Jag bockar och bugar för värmande ord.
Och lär mig gör jag hela tiden, även ”onödig” kunskap tar jag till mig.
Sådant är perfekt att ha i bakfickan när det blir lite stelt tyst på middagsbjudningar.
”Visste ni att…”
När jag är färdig -lär väl ta en månad- så kommer det kännas skönt att ha en vettig eldragning som känns säker.
Och lär mig gör jag hela tiden, även ”onödig” kunskap tar jag till mig.
Sådant är perfekt att ha i bakfickan när det blir lite stelt tyst på middagsbjudningar.
”Visste ni att…”
När jag är färdig -lär väl ta en månad- så kommer det kännas skönt att ha en vettig eldragning som känns säker.
Nu är det klart.
Idag drog jag om kablar och satte upp nya vägguttag.
Satte upp dosor. Inte det minsta säker på att jag valt rätt grejer men de verkar ju funka.
Lyckades koppla fasen på ena vägguttaget på X. Fattade inte varför jag hade ström på allt utom på ett vägguttag.
Grejen är att jag vet vad X är till för men lyckades ändå sätta fasen där.
Men det var bara att koppla ur och göra om.
Det där med tillräcklig kunskap är intressant. Jag har ju inte koll på olika prylar och får läsa mig till vad de olika kablarnas beteckningar står för.
Och idag blev jag galen innan jag kom på hur klorna skulle fästas på Schneideruttagen och att plastbander har en fjädrande funktion och skall sitta kvar (så uppfattar jag det i alla fall). Tog nog en kvart innan jag klurade ut det. Inga instruktioner, inga berättande bilder. På Youtube finns mängder med marknadsföringsmaterial om hur gröna och fina vägguttagen är…
Fattar fortfarande inte varför det finns fyra skruvar i påsen med två olika gängningar.
Men sådant lär man sig säkert på elskolan…
Så än en gång tack till alla som varit ett stöd med elen i förrådet.
Idag drog jag om kablar och satte upp nya vägguttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Satte upp dosor. Inte det minsta säker på att jag valt rätt grejer men de verkar ju funka.
Logga in
Skapa konto
Lyckades koppla fasen på ena vägguttaget på X. Fattade inte varför jag hade ström på allt utom på ett vägguttag.
Grejen är att jag vet vad X är till för men lyckades ändå sätta fasen där.
Men det var bara att koppla ur och göra om.
Logga in
Skapa konto
Det där med tillräcklig kunskap är intressant. Jag har ju inte koll på olika prylar och får läsa mig till vad de olika kablarnas beteckningar står för.
Och idag blev jag galen innan jag kom på hur klorna skulle fästas på Schneideruttagen och att plastbander har en fjädrande funktion och skall sitta kvar (så uppfattar jag det i alla fall). Tog nog en kvart innan jag klurade ut det. Inga instruktioner, inga berättande bilder. På Youtube finns mängder med marknadsföringsmaterial om hur gröna och fina vägguttagen är…
Fattar fortfarande inte varför det finns fyra skruvar i påsen med två olika gängningar.
Men sådant lär man sig säkert på elskolan…
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Så än en gång tack till alla som varit ett stöd med elen i förrådet.
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden