3 fas handsken har 10a säkring kan man byta ut de mot 16a? då de blir till mera nytta.
 
  • Elcentral med säkringar och jordfelsbrytare, säkringsmärkningar, testknapp, vit vägg, elektrisk utrustning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektrisk distributionsenhet med säkringar och röd industriell strömbrytare på en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Finger pekar på vit elkabel med smuts vid vägganslutning och kabelfäste.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Farstatjej90
Vilken dimension är det på ledarna?
 
Går bra om kabeln är 2,5 mm2.
 
Kanske. Det är ingen yrkesperson som gjort denna installation så man bör kontrollera att ledningen är dimensionerad för 16 A. För det behövs uppgifter om dess area, längd och förläggningssätt (utanpåliggande i sin helhet eller dold). Jag behöver också en uppgift om förimpedansen - i praktiken hur långt ifrån mätarskåpet är centralen på bild monterad så får vi se om det blir någon marginal.
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Säkringarna, går dom dom bara till varsitt shuko-uttag på sidorna?
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Kanske. Det är ingen yrkesperson som gjort denna installation så man bör kontrollera att ledningen är dimensionerad för 16 A. För det behövs uppgifter om dess area, längd och förläggningssätt (utanpåliggande i sin helhet eller dold). Jag behöver också en uppgift om förimpedansen - i praktiken hur långt ifrån mätarskåpet är centralen på bild monterad så får vi se om det blir någon marginal.
Det var ett väldigt tjat om än det och än det andra. Hur kan du veta att det inte är elektriker som har utfört detta. Har du inspekterat anläggningen. Så dra in på lite av dina teoretiska kunskaper som bara hänvisar till någon regelbok. Och var inte så konsekvent med dina svar som ska vara nästan som en bok lång. Sitter t.o.m. en JFB framför uttaget. Eller så reser du till TS och kollar av att det inte är en elektriker som gjort, men om jag inte har fel så får du inte göra ett sådant jobb. Det framkommer klart i svaren att det går bra, under förutsättning att kabeln är 2,5 mm2
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
Det syns tydligt på bilderna att kabelförläggningen in mot kapslingarna inte är fackmannamässigt utförd, och på materielvalet i centralen.

Och man kan aldrig säkra upp blint utan att kontrollera att ledningen klarar det. Det är sant att JFB tar felfallen, men dvärgen måste också få en chans att skydda kabeln vid kortslutning L-N. Med de enkla uppgifter jag frågar efter går det att göra en bedömning.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 10 till
  • Laddar…
Förläggningen ger tydliga indikationer på att det inte är ett proffs som gjort installationen.
Det faktum att förläggning och dimensioner måste kontrolleras gäller oavsett vem som har monterat det.
 
  • Gilla
avh67f och 4 till
  • Laddar…
Farstatjej90
J jonaserik skrev:
Det var ett väldigt tjat om än det och än det andra. Hur kan du veta att det inte är elektriker som har utfört detta. Har du inspekterat anläggningen. Så dra in på lite av dina teoretiska kunskaper som bara hänvisar till någon regelbok. Och var inte så konsekvent med dina svar som ska vara nästan som en bok lång. Sitter t.o.m. en JFB framför uttaget. Eller så reser du till TS och kollar av att det inte är en elektriker som gjort, men om jag inte har fel så får du inte göra ett sådant jobb. Det framkommer klart i svaren att det går bra, under förutsättning att kabeln är 2,5 mm2
Tror du inte det är att kabeln inte är klamrad som är ledtråden? Jag tycker det ser slarvigt ut att använda buntband så där i alla fall.

Men ibland är lekmän noggrannare än elektriker. För övrigt får ju nästan ingen elektriker göra sånt här hemma. Det är ju bara när dom lånar behörigheten från firman om man ska vara korrekt.
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det syns tydligt på bilderna att kabelförläggningen in mot kapslingarna inte är fackmannamässigt utförd, och på materielvalet i centralen.
Och vad är det för fel med materialen då , ett svar på det är inte fel. Hur vet du att inte kabeln som går till vänster är klamrad, kan du se runt kanten på fotot. Det med dom andra vet du inget heller, om klammer finns längre upp. Ingen som vet nu. Tänk till lite innan du skriver om att allt är fel enligt dig och efter någon bok som du alltid hänvisar till för att friskriva dig själv. Det sitter ett vanligt uttag på höger sida, är det fel med att ha säkring 10 amp för det, och inte ge det max 16 amp. Vad jag kan se så är lådan med uttag i, en orginal del med allt kopplat och inte något hempul. så var inte så konsekvent med att racka ner på allt och inget, om det inte är befogat.
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Tror du inte det är att kabeln inte är klamrad som är ledtråden? Jag tycker det ser slarvigt ut att använda buntband så där i alla fall.
Buntband används ofta i mätarskåp för att hålla ihop ett knippe med kablar, många gånger finns det inte plats att sätta klammer och enligt erfarenhet och annat, så bör det vara ca 30 cm mellan klammer och inget fel, vad finns ovanför som inte syns då. Ingen som vet. En fråga har du kopplat ett mätarskåp.
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
Farstatjej90
J jonaserik skrev:
Och vad är det för fel med materialen då , ett svar på det är inte fel. Hur vet du att inte kabeln som går till vänster är klamrad, kan du se runt kanten på fotot. Det med dom andra vet du inget heller, om klammer finns längre upp. Ingen som vet nu. Tänk till lite innan du skriver om att allt är fel enligt dig och efter någon bok som du alltid hänvisar till för att friskriva dig själv. Det sitter ett vanligt uttag på höger sida, är det fel med att ha säkring 10 amp för det, och inte ge det max 16 amp. Vad jag kan se så är lådan med uttag i, en orginal del med allt kopplat och inte något hempul. så var inte så konsekvent med att racka ner på allt och inget, om det inte är befogat.

Buntband används ofta i mätarskåp för att hålla ihop ett knippe med kablar, många gånger finns det inte plats att sätta klammer och enligt erfarenhet och annat, så bör det vara ca 30 cm mellan klammer och inget fel, vad finns ovanför som inte syns då. Ingen som vet. En fråga har du kopplat ett mätarskåp.
Trodde klammer ofta var 17-22 cm
 
  • Gilla
Panor82
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Och vad är det för fel med materialen då , ett svar på det är inte fel. Hur vet du att inte kabeln som går till vänster är klamrad, kan du se runt kanten på fotot. Det med dom andra vet du inget heller, om klammer finns längre upp. Ingen som vet nu. Tänk till lite innan du skriver om att allt är fel enligt dig och efter någon bok som du alltid hänvisar till för att friskriva dig själv. Det sitter ett vanligt uttag på höger sida, är det fel med att ha säkring 10 amp för det, och inte ge det max 16 amp. Vad jag kan se så är lådan med uttag i, en orginal del med allt kopplat och inte något hempul. så var inte så konsekvent med att racka ner på allt och inget, om det inte är befogat.

Buntband används ofta i mätarskåp för att hålla ihop ett knippe med kablar, många gånger finns det inte plats att sätta klammer och enligt erfarenhet och annat, så bör det vara ca 30 cm mellan klammer och inget fel, vad finns ovanför som inte syns då. Ingen som vet. En fråga har du kopplat ett mätarskåp.
Har vi månne vaknat på fel i sida idag också?
Jag tycker alla frågeställningar är relevanta då bilderna lämnar mycket övrigt att önska.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 4 till
  • Laddar…
snaggletooth snaggletooth skrev:
Har vi månne vaknat på fel i sida idag också?
Jag tycker alla frågeställningar är relevanta då bilderna lämnar mycket övrigt att önska.
Vaknade idag klockan ca kl 8 och utsövd 🙂så ingen fel sida hos mig. Sen det med frågeställningar är inte fel. Men klart att uppsäkring går bra från 10 till 16 amp, iof så framgår det inte om uttaget sitter 30 meter bort, men troligtvis max 5 meter bort och då klarar kabeln minst 20 amp. Enligt Bo som räknat på något tidigare om jag inte mins fel. Att Bo och andra har teoretiska kunskaper har jag aldrig sagt något om, men om en del, har dom praktiska kunskaperna är nog tveksamt, men många har det och inget fel i det.
 
Om det går att höja från 10 till 16A beror på bland annat vilken kabel dom valts. Man kan inte utan vidare säga att det är okej att säkra upp. Det kan mycket väl finnas en bra anledning till att det är avsäkrat med 10A.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Var sitter säkringarna till handsken, är det tre separata dvärgar i centralen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.