Vad blir effekten i min vvb om en av de tre säkringarna går?
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
2/3 delar av vad den är märkt med 3 kW blir då 2 kW under förutsättning att den matas med 3 faser, annars tvärnit om en propp går, då är VVB för 2 faser och 400V
 
Är den D-kopplad (eller Y-kopplad utan nolla) får du halva effekten.
(Om Y-kopplad med nolla får du 2/3 effekt)
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 9 till
  • Laddar…
snaggletooth snaggletooth skrev:
Är den D-kopplad (eller Y-kopplad utan nolla) får du halva effekten.
(Om Y-kopplad med nolla får du 2/3 effekt)
Har inte sett en ren VVB kopplad i delta. Utan nolla och tre faser så får dom andra patrondelarna 400V och ger då 2/3 dels effekt, har ingen betydelse med eller utan noll. Det med noll är endast om VVB har 3 stycken inställningar för effekten 1 , 2 , eller 3 kW.
 
J jonaserik skrev:
Har inte sett en ren VVB kopplad i delta. Utan nolla och tre faser så får dom andra patrondelarna 400V och ger då 2/3 dels effekt, har ingen betydelse med eller utan noll. Det med noll är endast om VVB har 3 stycken inställningar för effekten 1 , 2 , eller 3 kW.
Nej, utan nolla = halva effekten, med nolla = 2/3 effekt.
 
  • Gilla
avh67f och 5 till
  • Laddar…
snaggletooth snaggletooth skrev:
Nej, utan nolla = halva effekten, med nolla = 2/3 effekt.
Svar nej, el fungerar inte så i en VVB, läs mitt inlägg # 4 och tänk till, annars får du nog utveckla det du skriver och har lärt dig om el. Ingen är felfri och kan ta tillbaka något.
 
J Josth skrev:
Titta t.ex. på en varmvattenberedare NIBE Compact-Cu 3-fas: [länk] Med en fas bruten fås halva effekten 3 kW och med samtliga faser så fås full effekt 6 kW. Enkel matematik för den som gör sig besväret att räkna.
Svar nej, det är nog en tankevurpa i det hela som du fått. du får tänka om lite mer om det. Nu talas det om 3 fas och inte 2 fas VVB utan eller med nolla. Det blir alltid 2/3 dels effekt om en fas går ur.
 
Nej det blir det inte. Om det är D kopplat får ett element 400V och två 200V i stälket för 409V styck.
Om det är Y kopplat får två element 200V i stället för 230V och det sista ingen spänning. Inte i något av fallen blir effekten 2/3 av normalt. Om det är kopplat utan nolla alltså. Om nolla finns och det är Y kopplat stämmer din uppgift, inte annars.
 
  • Gilla
avh67f och 2 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Svar nej, el fungerar inte så i en VVB, läs mitt inlägg # 4 och tänk till, annars får du nog utveckla det du skriver och har lärt dig om el. Ingen är felfri och kan ta tillbaka något.
Bara för att det är en VVB fungerar inte Ohms lag annorlunda:
Om vi säger att VVBn är Y-kopplad, total effekt 3000W, varje slinga är på 1000W / 230V så ger det en resistans på ca 53 Ohm.
En fas borta, utan nolla: 400V² / (2*53Ohm) = 1500W
En fas borta, med nolla, lite enklare att räkna ut då 1/3 av slingorna faller bort = 2000W
 
Åter igen är ”jonaserik” ute och cyklar. Andra tråden idag som jag läser där det har har blivit fel från honom… Undrar hur länge det tar denna gång innan han ändrar sig och erkänner sitt fel.
 
  • Gilla
kanonkula och 2 till
  • Laddar…
snaggletooth snaggletooth skrev:
En fas borta, utan nolla: 400V² / (2*53Ohm) = 1500W
Även du får tänka om lite, då en tanke på VVB. Hur kommer det sig att en 2 fasig kan ge kW utan nolla då. Nu är spiralen för 400V och inte för 230 V. Nollpunkt skapas där faserna möts på andra sidan spiralen. Och varje spiral är 1 kW och två är sammanbunda i nollpunkten, det blir då 230 V över spiralarna, varav en är utan spänning och ger ingen effekt , den liksom hänger i luften med ena anslutningspunkten.
 
J jonaserik skrev:
Även du får tänka om lite, då en tanke på VVB. Hur kommer det sig att en 2 fasig kan ge kW utan nolla då. Nu är spiralen för 400V och inte för 230 V. Nollpunkt skapas där faserna möts på andra sidan spiralen. Och varje spiral är 1 kW och två är sammanbunda i nollpunkten, det blir då 230 V över spiralarna, varav en är utan spänning och ger ingen effekt , den liksom hänger i luften med ena anslutningspunkten.
Jag stöder mig mot Ohms lag och den brukar ha rätt.
Dina funderingar däremot fattar jag (och förmodligen ingen annan heller) nada av, du måste nog upp till bevis genom lite matematik och gärna rita något så kanske det klarnar hur du menar.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Även du får tänka om lite, då en tanke på VVB. Hur kommer det sig att en 2 fasig kan ge kW utan nolla då. Nu är spiralen för 400V och inte för 230 V. Nollpunkt skapas där faserna möts på andra sidan spiralen. Och varje spiral är 1 kW och två är sammanbunda i nollpunkten, det blir då 230 V över spiralarna, varav en är utan spänning och ger ingen effekt , den liksom hänger i luften med ena anslutningspunkten.
Nej, mittpunkten kommer att flyttas när en fas försvinner. Då får du huvudspänningen delad över två element. Dvs 200V per element, inte 230V
 
  • Gilla
frause och 4 till
  • Laddar…
snaggletooth snaggletooth skrev:
Jag stöder mig mot Ohms lag och den brukar ha rätt.
Du kan inte gå efter ohms lag i det här, vad vill du jag ska göra då, öppna upp min VVB 3fas som har tre slingor på 1 kW styck, sätta tångampermeter på och släcka en fas och mäta. Det tänker inte jag göra i kväll
kanske någon dag/kväll i vecken som kommer om det är ett måste för dig
Tror vi kan börja med att gå lite djupare och se lite faktiskt. Hur mycket effekt får man med två slingor a 1 kW som ligger ihop på andra sidan matningen, är det en nollpunkt där eller inte. Om jag kopplar in en nolla där i mitten, vad blir det för effekt då. Nu talar vi inte om 3 fas utan om 2 fas.
 
  • Haha
  • Wow
frause och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.