Jag har satt upp en lång ljusslinga med E27 lampsocklar i trädgården. I vissa socklar vill vi inte ha några lampor och vill därför sätta igen sockeln med någon typ av petskydd eller lock. Tänkte att det måste ju finnas men jag lyckas inte hitta någonstans där man kan beställa. Det enda jag hittar är någon privatperson i USA som har printat egna, det är dom ni ser på bilden.

Vart köper man petskydd/lock till E27 sockel?

• 3D-utskrivna svarta skyddslock för E27 lampsocklar på ett rutigt underlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Det existerar nog inte som enskild produkt men du kan köpa vanliga propphuvar i porslin, de har också E27-gänga.

Edit: Ljusslingan ska väl helst inte hänga så lågt heller om det är 230 V. Jag hade valt klenspänning för en sådan applikation.

• Gilla
useless och 1 till
  • Laddar…
Har inte sett något liknande i Sverige. Kan inte säga om det finns. Men ytterst tveksamt.

S
Ljusslingan kan väl knappast vara klassad för utomhusbruk om det är nakna lamphållare.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
MultiMan
MultiMan MultiMan skrev:
Amazon har en variant, men frakten kostar såklart från USA: [länk]
5 för en hundring drygt plus frakt.

Enda andra jag hittar är samma som du efter 5 minuters Googlande och min Google-Fu är utmärkt.

Walmart har också. Som så mycket annat finns det på andra sidan atlanten.
Tack! Är E26 (som den du länkade) och E27 samma storlek?

S
Macbeth Macbeth skrev:
Denna är gjord för utomhusbruk står det i alla fall?

[länk]
Verkar som du kan beställa kabeln av dem och skarva själv mellan lamphållarna.

tommib
Eh... Jag skulle vara ganska skeptisk mot den där produkten för att vara ärlig. Det står ingenstans vad kabelarean är men även om vi antar att den är 2,5 kvmm så är 100 m kabel i längsta laget för att klara utlösningsvillkor för normala säkringar (C10A, troligen den vanligaste avsäkringen).

Att helt okritiskt hänga upp det där skulle jag inte rekommendera. Man bör åtminstone räkna på det. För övrigt måste jag säga att det är rätt oansvarigt att sälja en sådan 100 m lång ljusslinga.

• Gilla
fam-lundborg och 1 till
  • Laddar…
A
Jo jag håller med.

Se till så jordfelsbrytare finns så bryter den för fel mot jord i alla fall
Det finns portabla jordfelsbrytare för några hundra att köpa om man inte har det i sin anläggning.

Purre
A avh67f skrev:
Jo jag håller med.

Se till så jordfelsbrytare finns så bryter den för fel mot jord i alla fall
Det finns portabla jordfelsbrytare för några hundra att köpa om man inte har det i sin anläggning.
Dock dåligt med jord i kabeln så då ska strömmen lyckas leta sig ner mot marken på något sätt.

tommib
Ja, det gör den ju. Det är hela poängen.
JFB skyddar mot strömgenomgång i det fallet.

• Gilla
elmont
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.