Hej!

Vi har två plafonder i taket i köket, på 1600 lm var.

Jag skulle vilja ha dem permanent dimmade, och fortfarande med tryckknapp på/av, inte återfjädrande. (Vi har nämligen en dubbelbrytare där andra knappen styr bänkbelysning, och den är inte återfjädrande.)

Kan man be elektrikern sätta någon slags puck i apparatdosan där man kan ställa en permanent dimning? Kan man använda en transistordimmer och montera bort knappen och plattan och använda den som en puck? Eller finns det färdiga produkter?
 
Först och främst, är plafonderna dimbara?
(Om man skalar av allt från en vanlig vriddimmer, kanske t.o.m. kapar av axeln en bit blir den ungefär som en puck i storlek och skulle kunna gömmas undan?)
 
  • Gilla
Andreas Lundgren och 1 till
  • Laddar…
snaggletooth snaggletooth skrev:
Först och främst, är plafonderna dimbara?
De är dimbara, det står Dimable på paketen men jag vet ju inte på vilket sätt om det nu finns olika.

Fungerar alltid en vriddimmer? Jag fick för mig att de bara är potentiometrar till ett separat drivdon som har speciell ingång för dimmer.

Denna lampa har inget sådant, bara 230V fas och en nolla. (Märke Anslut från Jula.)
 
Kolla på nån plejdprodukt. Får för mig att du kan ställa en dim-nivå och sedan bara slå på och av den och låta den starta i senast aktiverade mode
 
  • Gilla
Andreas Lundgren
  • Laddar…
Andreas Lundgren Andreas Lundgren skrev:
De är dimbara, det står Dimable på paketen men jag vet ju inte på vilket sätt om det nu finns olika.

Fungerar alltid en vriddimmer? Jag fick för mig att de bara är potentiometrar till ett separat drivdon som har speciell ingång för dimmer.

Denna lampa har inget sådant, bara 230V fas och en nolla. (Märke Anslut från Jula.)
Då är det en potentiometer eller ett reglerdon 1-10V du tänker på och de funkar inte.
En vriddimmer 230V funkar.
 
  • Gilla
Andreas Lundgren
  • Laddar…
De flesta dimmerpuckar, t ex Shelly, går att använda. Man ställer in att den ska styras med en växlande brytare istället för återfjädrande och väljer en lämplig dimningsnivå.

Det går även med fullösningen att bryta strömmen och välja vilken nivå den ska starta på, men då får man en liten fördröjning varje gång lampan slås på.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.