2 673 läst ·
20 svar
3k läst
20 svar
Koppla in taklampa i gammalt hus från 1968
Jag håller med om att det måste verifieras. Men det är mycket lättare om man utgår från ett korrekt antagande.
Men av nyfikenhet, vilken fara ser du i det här fallet?
Men av nyfikenhet, vilken fara ser du i det här fallet?
Moderator
· Stockholm
· 57 852 inlägg
egentligen inget direkt uppenbart. Möjligen att eftesom vi inte vet något överhuvudtaget om trådarna så skulle detr rent hypotetiskt vara två fastrådar, så du får 400V till lampan.D Daniel 109 skrev:
Men om vi tänker oss att den ena är skyddsjord, och den andra är tändtråd, så skulle allt kunna fungera (om ingen jordfelsbrytare slår ifrån), i flera år. Men då bryter man mot den heliga regeln att ALDRIG leda ström i skyddsjord. Får du senare ett fel så att skyddsjord bryts av någon anledning, så blir alla jordade apparater i hela huset strömförande på höljet, en akut livsfarlig situation. Då har du alltså en anläggning som blir farlig av ett enkelfel.
Det är precis en såndär osannolik felkombination, som när den väl inträffat inte alls känns så osannolik. Men det finns troligen fler scenarier som jag inte kommer på just nu.
Man skall helt enkelt vara stenhård på att alltid koppla framförallt skyddsjord rätt. Nu är det troligen inte skyddsjord, den röda här. Men "troligen" duger inte.
Ja, jag har röd tändtråd och jord. Men i den här dosan måste en av ledarna vara tändtråd och en nolla. (Eller möjligen fas och bruten nolla) så alternativet att en av ledarna är skyddsjord är långsökt.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 876 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 876 inlägg
Jag håller med om att det är långsökt men det räcker inte som svar när vi ska råda en relativt okunnig person inom el att koppla själv.
Till det har vi Torix-problemet som inte bör glömmas bort. Ska det kopplas av amatör, byt till Wago 221.
Till det har vi Torix-problemet som inte bör glömmas bort. Ska det kopplas av amatör, byt till Wago 221.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 864 inlägg
Den enda vägen framåt jag ser för dig är att du fortsätter att titta i dosor. Jag finner det ytterst tveksamt till att det suttit en lampa i dosan på första bild. Ingen ägare skulle göras sig omaket att plocka bort ledarna från torixhattarna. Det kan också vara så att det gömmer sig en tändtråd i dosan som inte syns. Då du pratar om källare så ska det finnas en skyddsledare med i dosorna så du behöver bli 100% säker på vad varje ledare har för funktion här. Det finns normalt inga utrymmen i en källare som anses isolerade. Historien är också av intresse för att kunna hjälpa. Har ni nyligen köpt bostaden eller?N Nordskog skrev:
Klicka här för att svara