K kniv skrev:
Det vet man aldrig. Avviker verkligheten från kartunderlaget så kan det diffa nästan hur mkt som helst.
Men då är ts skyddad om det ges fel information från "kabelägaren".

K
T Tariax skrev:
Bara jordankare är tanken. Har nog uttryckt mig lite otydligt. Eller ska man satsa på någon annan lösning? :)
K kniv skrev:
Hur djupt ska du gräva?
T Tariax skrev:
Cirka 60 cm.

Jepp. Otydligt av mig. Men jordankarna är 60 cm så djupet stämmer iaf :)

K kniv skrev:
Det vet man aldrig. Avviker verkligheten från kartunderlaget så kan det diffa nästan hur mkt som helst.
Jag
A AndersS skrev:
Men då är ts skyddad om det ges fel information från "kabelägaren".
Men om de kommer ut och märker upp ska väl markeringarna inte kunna diffa massa?

En kartbild är såklart en helt annan sak. Den behöver ju inte stämma alls med verkligheten. Finns ju massa potentiella felkällor.

Du får utgå från vad de anger som område utifrån utsättning.

• Gilla
Tariax
  • Laddar…
T Tariax skrev:
T Tariax skrev:
Jag

Men om de kommer ut och märker upp ska väl markeringarna inte kunna diffa massa?

En kartbild är såklart en helt annan sak. Den behöver ju inte stämma alls med verkligheten. Finns ju massa potentiella felkällor.
För mig stämde markeringen av inkommande el nästan på cm, så man är ganska safe då.

• Gilla
HenrikHuslöse och 1 till
  • Laddar…
Kör på jordankare, du behöver inte vara extra försiktig bara för att någon ledningsägare råkar ha slarvat.
Skulle olyckan vara framme har du ryggen fri.

• Gilla
Tariax
  • Laddar…
snaggletooth snaggletooth skrev:
Kör på jordankare, du behöver inte vara extra försiktig bara för att någon ledningsägare råkar ha slarvat.
Skulle olyckan vara framme har du ryggen fri.
Lite så jag tänker.

Snackade med granne som har likadant staket vid sin stuga. Han har kapat ner dom till 30-40 centimeter och säger att det håller bra.

Nu är det klart. Utsättningen gjordes i fredags. Staketet sattes upp i lördags med lite efterarbete igår.

Elservisen gick ungefär som på kartan men inte riktigt. Djupet var 0,4 till 0,7 meter. Skanovas kabel gick som utritad. Okänt djup.

Väldigt bra med ledningskollen.

Vill tacka alla för bra hjälp och inspel. Guld värt!

• Gilla
HenrikHuslöse
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.