Hej,
Har en kabel med fyra trådar i samma kabel som går på en säkring med massor av andra. Huset är från 1968. Sitter i garaget och kan tändas från två ställen (trapp). Ingen kabel går vidare från denna till annat uttag, detta är slutstationen. Sladdarna sitter på samma sätt på andra kontakten och den har ingen märkning i heller.
Se bild 3.
Finns inga markeringar på den gamla hur de kopplat. De har satt stora X med tusch på gul och grå kabel.
Se bild 2
Hur ska den nya kontakten kopplas? Någon som stött på samma innan?
Se bild 1
Har en kabel med fyra trådar i samma kabel som går på en säkring med massor av andra. Huset är från 1968. Sitter i garaget och kan tändas från två ställen (trapp). Ingen kabel går vidare från denna till annat uttag, detta är slutstationen. Sladdarna sitter på samma sätt på andra kontakten och den har ingen märkning i heller.
Se bild 3.
Finns inga markeringar på den gamla hur de kopplat. De har satt stora X med tusch på gul och grå kabel.
Se bild 2
Hur ska den nya kontakten kopplas? Någon som stött på samma innan?
Se bild 1
Det finns ett "P" vid brungul tråd, motsvaras av "L" på den nya brytaren.
Sen kan jag inte se varför det är totalt 4 trådar, en "vanlig trapp" nöjer sig med tre...sitter någon på en blindplint? Har det i någon forntid funnits fler ställen att tända och släcka vid?
Sen kan jag inte se varför det är totalt 4 trådar, en "vanlig trapp" nöjer sig med tre...sitter någon på en blindplint? Har det i någon forntid funnits fler ställen att tända och släcka vid?
Är du säker på att du bara kan tända på 2 ställen.
Det ser ut som den gamla brytaren är en korsbrytare, man kan tända/släcka på 3 ställen.
Det står ett P vid den gul tråden, ser ut som ett P vid den röda också eller ?
Det ser ut som den gamla brytaren är en korsbrytare, man kan tända/släcka på 3 ställen.
Det står ett P vid den gul tråden, ser ut som ett P vid den röda också eller ?
Såg nu P:et. Helt missat det.nisse123 skrev:
Den vid röd är en symbol som ett hus/förråd. Kan det vara en jord symbol? Syns dåligt.
Den går bara tända på två ställen men inte omöjligt att de hade tänkt på nåt ställe till eller så används inte ena tråden?
Det finns väl två sätt att lösa problemet. Det ena är att koppla loss trådarna från strömbrytaren och mäta vilka stift som gör kontakt i de olika lägena och sedan koppla likadant. Det andra är att öppna den andra brytaren och alla dosor som finns med och titta vad som är fas, tändtråd och mellantrådar. Bilderna har för lite information.
Har du sett schema på en trappkoppling? Om inte kan du söka på det och se hur den fungerar. Om det är en vanlig trappkoppling med två brytare så har du två mellantrådar som går mellan de två "pil-anslutningarna" på malmbergs-brytaren. Anslutningen märkt "L" går till lampan från den ena brytaren och till fas från den andra. Om du öppnar den andra brytaren och alla dosor och fotograferar där också kanske du kan få hjälp att identifiera vad som är vad.
Finns ingen röd som är jord. är det i den sista brytaren innan lampan så är det en tändråd, gammal kabel med i dag inte rätt färger. Numera bå, brun, grå vid tarppkoppling, men har ingen betydelse, godkänt. den röda ska då sitta på den omärkta och dom andra var som helst.E Eric Andersson4 skrev:
Jag är med dig. Öppnade den andra innan och det var samma trådar där. Skar öppna den igen.A Avemo skrev:Har du sett schema på en trappkoppling? Om inte kan du söka på det och se hur den fungerar. Om det är en vanlig trappkoppling med två brytare så har du två mellantrådar som går mellan de två "pil-anslutningarna" på malmbergs-brytaren. Anslutningen märkt "L" går till lampan från den ena brytaren och till fas från den andra. Om du öppnar den andra brytaren och alla dosor och fotograferar där också kanske du kan få hjälp att identifiera vad som är vad.
Att gul är fas och det finns två som är utgångar har jag haft innan.
Men i den gamla finns det tre trådar förutom fasen. Frågan är vart den tredje tråden ska in och vilken är den tredje och används ens den tredje? De kanske bara hade den kabeln liggandes i bilen 1968
omöjligt att svara men gissningsvis kan det vara jord då det är utanpåliggande kabel så har man använt 4 ledad kabel för att inte använda jorden felaktigt som tändtråd, istället för att kapa den som många gör sattes den på en blindplint.
Enda sättet är att mäta.
Enda sättet är att mäta.
Jag tror inte att det är en överkopplingsplint. Sannolikt är det en korsbrytare.
Men det är inte helt lättläst när begreppen används lite udda.
Men det är inte helt lättläst när begreppen används lite udda.
Dom där gamla brytarna är så öppna så det brukar inte vara några problem att se hur dom är kopplade internt.
Klicka här för att svara




