M milos.mitrovic.doca skrev:
Jag har liknande problem med en 3fas motorn som skulle jag koppla om till en 1fas eluttag.
Från kopplingsboxen går tre trådar vidare till motorn. Det är motorn du behöver öppna för att se om det är möjligt. Ofta finns det på motorer en kopplingsplint med 6 anslutningar och tre bleck som kan bygla dessa anslutningar på två olika sätt. Från bilderna ser det ut som att din motor inte har det. Men se om du kan öppna var kabeln går in i motorn. Har du tur går det att koppla om den.

• Gilla
milos.mitrovic.doca
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Från kopplingsboxen går tre trådar vidare till motorn. Det är motorn du behöver öppna för att se om det är möjligt. Ofta finns det på motorer en kopplingsplint med 6 anslutningar och tre bleck som kan bygla dessa anslutningar på två olika sätt. Från bilderna ser det ut som att din motor inte har det. Men se om du kan öppna var kabeln går in i motorn. Har du tur går det att koppla om den.
Tack för snabb svar. Jag kikar detta så fort är jag i container. Om det går att öppna motorn. Jag kan skicka en till video.som jag har.

J jonaserik skrev:
Det är säkert bara 3 tampar till lindningen i motorn och där kopplad som Y. Sen har du en nollspänningsutlösare ( relät ) som stänger av vid spänningsbortfall, tveksamt om det går att koppla om den, då det ska till att få den i koppling Delta för 230 V och en kondensator till det. Du bör nog tänka på att få en elektriker att sätt ett 3 fasuttag att använda. Skylten säger bara 400 V
Tack för svar. Jag tänkte lösa det själv om jag får nåt tekniskt rådgivning av er här. Jag såg några video på youtube som verkar att det är enkelt att koppla om, åtminstone när nån annan gör det 🙄🙂

Tack för svar. Jag tänkte lösa det själv om jag får nåt tekniskt rådgivning av er här. Jag såg några video på youtube som verkar att det är enkelt att koppla om, åtminstone när nån annan gör det 🙄🙂
Nu är det inte bara, nollspänningsrelät är för 400 V och det måste vara med, går inte att förändra det med att koppla 1 fas till motorn. Så sätt dit ett 3 fas så blir det bra.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Hej igen,

Det verkar att 7st sladdar kommer till motorn, en är jord och de andra 6st. vet jag inte vad kan de vara. Ser ut så här:

• Närbild på elektrisk motorstator med kopparlindningar och vit isoleringstråd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en elektrisk motor med fokus på koppartrådlindningen och en del av motorhuset.
    Skapa konto
  • Stator till en motor med kopparlindningar och en svart kabelknippe med sju sladdar.
    Skapa konto
  • Sju elektriska sladdar anslutna till en motor med röda kopparlindningar och metalldetaljer.
    Skapa konto
  • Elektrisk motor delvis demonterad som visar sju kablar anslutna, en är grön jordkabel och övriga är okända.
    Skapa konto
  • Elektrisk motor med synliga kopplingssladdar, delvis isärmonterad, på ett träunderlag med verktyg runtomkring.
    Skapa konto
  • En person står över en utspridd samling av verktyg och motor delar på ett trägolv.
    Skapa konto
Det verkar att 7st sladdar kommer till motorn, en är jord och de andra 6st. vet jag inte vad kan de vara.
Ok. Då missförstod jag vad jag såg på dina tidigare bilder. Det finns tre motorlindningar. Varje lindning har två ändar. Därför är det sex trådar. Det finns två sätt som lindningarna kan vara sammankopplade på. Om motorn är Y-kopplad sitter tre av de sex trådarna ihop. De övriga tre går till varsin fas. Om motorn är D-kopplad sitter trådarna två och två på faserna. Om den är Y-kopplad idag kan du koppla om den till D för att köra den på 230V.

A Avemo skrev:
Ok. Då missförstod jag vad jag såg på dina tidigare bilder. Det finns tre motorlindningar. Varje lindning har två ändar. Därför är det sex trådar. Det finns två sätt som lindningarna kan vara sammankopplade på. Om motorn är Y-kopplad sitter tre av de sex trådarna ihop. De övriga tre går till varsin fas. Om motorn är D-kopplad sitter trådarna två och två på faserna. Om den är Y-kopplad idag kan du koppla om den till D för att köra den på 230V.
Finns det något sätt att ta reda på vilken typ av koppling är inne eller måste man linda upp alla lindningar för att kunna se vilken typ av koppling är det. Jag försökte dra motorn ur den metal skalet men det gick inte ( eller jag vet inte hur man drar ut den )?

Igen, tack för svaret!

Öppna inte upp motorn mer för du kommer inte att se något ändå, risken är att du kommer att förstöra den istället.
Du har redan fått tips om hur man kollar hur den är kopplad.

• Gilla
milos.mitrovic.doca
  • Laddar…
Finns det något sätt att ta reda på vilken typ av koppling är inne eller måste man linda upp alla lindningar för att kunna se vilken typ av koppling är det. Jag försökte dra motorn ur den metal skalet men det gick inte ( eller jag vet inte hur man drar ut den )?

Igen, tack för svaret!
På fjärde bilden i inlägg #29 kan man se en kabel komma in i boxen mitt på långsidan. Jag antar att det är den som går till motorn. Det ser ut som att tre av trådarna är ihopkopplade i en kopplingsklämma till höger. Om jag ser rätt den här gången och mitt antagande stämmer så är den Y-kopplad. Och i så fall finns det goda chanser att koppla om till D och komplettera med en startkondensator eller frekvensstyrning.

• Gilla
milos.mitrovic.doca
  • Laddar…
A Avemo skrev:
På fjärde bilden i inlägg #29 kan man se en kabel komma in i boxen mitt på långsidan. Jag antar att det är den som går till motorn. Det ser ut som att tre av trådarna är ihopkopplade i en kopplingsklämma till höger. Om jag ser rätt den här gången och mitt antagande stämmer så är den Y-kopplad. Och i så fall finns det goda chanser att koppla om till D och komplettera med en startkondensator eller frekvensstyrning.
Du är kung verkligen. När jag kommer på plats då fotar jag mera.

Tack igen.

snaggletooth snaggletooth skrev:
Öppna inte upp motorn mer för du kommer inte att se något ändå, risken är att du kommer att förstöra den istället.
Du har redan fått tips om hur man kollar hur den är kopplad.
Hej tack snälla, det ska inte göra. Just nu ska jag skicka par foton till och sedan med era instruktioner ska jag försöka koppla rätt.

Tack igen.

A
Glöm inte Jonas Eriks kommentarer ovan om nollspänningsskyddet. Man vill inte att den drar igång av sig själv och skadar någon.

Det går även att lösa på annat sätt med t ex en hållkrets och kontaktor men det skyddet måste finnas.

• Gilla
milos.mitrovic.doca
  • Laddar…
Hej igen,

Det verkar att 7st sladdar kommer till motorn, en är jord och de andra 6st. vet jag inte vad kan de vara. Ser ut så här:
Det är 2 st till varje spole det är en 3 fas motor .och du kan koppla Delta eller Y koppling

A avh67f skrev:
Glöm inte Jonas Eriks kommentarer ovan om nollspänningsskyddet. Man vill inte att den drar igång av sig själv och skadar någon.

Det går även att lösa på annat sätt med t ex en hållkrets och kontaktor men det skyddet måste finnas.
Japp, jag förstår.
Liten uppdatering.
Tack till allihopa som hade deltagit med sina tankar och tips. Alla kommentarer har varit av stor nytta. 😅🙏

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.