V vonbenno skrev:
Ja, jag har en GARO trefasmätare och en enfasmätare och funderar på att installera två trefasmätare till. Det jag menade ovan med att det är svårt att hitta smarta energimätare utan brytare gällde mätning av enskilda eluttag där jag aldrig är intresserad av att bryta strömmen, utan bara mäta förbrukad energi.
Att det finns en brytare är inte ett problem och kan normalt ställas så den återgår till "På" läge vid strömavbrott. Det är bara att låta den funktionen vara 😉 sen finns det de som är ännu mer avancerade som kan stänga av sig själv ifall förbrukningen överstiger ett visst värde förutom själva energimätningen.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
K Knight skrev:
Att det finns en brytare är inte ett problem och kan normalt ställas så den återgår till "På" läge vid strömavbrott. Det är bara att låta den funktionen vara 😉 sen finns det de som är ännu mer avancerade som kan stänga av sig själv ifall förbrukningen överstiger ett visst värde förutom själva energimätningen.
V vonbenno skrev:
Nej, det verkar vara svårt (åtminstone för mig?) att hitta smarta energimätare som INTE innehåller någon typ av brytare, utan bara är en energimätare med fjärravläsning. Det är ju sådana jag skulle vilja ha på kyl och frys om jag inte kan mäta förbrukningen centralt. Är ju inte intresserad av att slå av/på dem.
Texten ovan var en fortsättning på resonemanget sjoelund förde om att "inte rekommendera att ha kyl eller frys med något som kan stängas av...[ ]". Tror han menade att en brytare (som kan sluta fungera av olika skäl) är en onödig felkälla på något som ändå aldrig ska slås av. Vid en snabb googling på wallplugs med energimätning och fjärravläsning men utan brytare hittade jag inga sådana, och det var den observationen jag delade med mig av...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.