745 läst · 6 svar
745 läst
6 svar
Driva 2 cirkulationspumpar gemensamt, från 2 olika styrsignaler
Jag har 2 cirkulationspumpar som jag skulle vilja driva samtidigt när dessa får signal att cirkulera.
Däremot så har jag 2 separata maskiner som skall ge signal till dessa pumpar, och är lite fundersam på hur jag ska tänka kring ev. koppling av själva styrningen.
Min första tanke var att parallellkoppla pumparna och ta driftström från 2 separata ”parallellkopplade” relän, där reläna får signal från resp. maskin för start av pump.
Eller finns det någon enklare lösning?
Däremot så har jag 2 separata maskiner som skall ge signal till dessa pumpar, och är lite fundersam på hur jag ska tänka kring ev. koppling av själva styrningen.
Min första tanke var att parallellkoppla pumparna och ta driftström från 2 separata ”parallellkopplade” relän, där reläna får signal från resp. maskin för start av pump.
Eller finns det någon enklare lösning?
Det skulle iofs räcka att driva EN av cirkpumparna med signal från endera av maskinerna (eller båda) och då skulle det vara en vanlig 220v pump (fas,noll,jord) och signalerna från maskinerna är 220v (fas,noll,jord)J Josth skrev:
Idag sitter en äldre grundfos pump, 220v
Den gamla typen av cirkulationspumpar utan elektronik som man bara kunde bryta strömmen till har ju numera nästan helt fasats ut till förmån för nya mer energieffektiva pumpar. Dessa innehåller elektronik med diverse inställningar och man kan inte bara bryta strömmen till och från. Om du vill kunna styra moderna cirkulationspumpar så välj PWM-styrda modeller och implementera den typen av styrsystem.
Medlem
· Västerbottens län
· 17 870 inlägg
Jag tycker din lösning med två relän var alldeles utmärkt, så skulle jag själv gjort.
Protte
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 17 870 inlägg
Jag är övertygad att min cirkulationspump full med elektronik klarar strömavbrott utan att balla ur utan snällt fortsätter där blev strömlös.J Josth skrev:Den gamla typen av cirkulationspumpar utan elektronik som man bara kunde bryta strömmen till har ju numera nästan helt fasats ut till förmån för nya mer energieffektiva pumpar. Dessa innehåller elektronik med diverse inställningar och man kan inte bara bryta strömmen till och från. Om du vill kunna styra moderna cirkulationspumpar så välj PWM-styrda modeller och implementera den typen av styrsystem.
Eller?
Protte