Jag har 2 cirkulationspumpar som jag skulle vilja driva samtidigt när dessa får signal att cirkulera.

Däremot så har jag 2 separata maskiner som skall ge signal till dessa pumpar, och är lite fundersam på hur jag ska tänka kring ev. koppling av själva styrningen.

Min första tanke var att parallellkoppla pumparna och ta driftström från 2 separata ”parallellkopplade” relän, där reläna får signal från resp. maskin för start av pump.

Eller finns det någon enklare lösning?

Vad är det för cirkulationspumpar vi pratar om? Exakta modellbeteckningar? Finns flera olika typer.

J Josth skrev:
Vad är det för cirkulationspumpar vi pratar om? Exakta modellbeteckningar? Finns flera olika typer
Det skulle iofs räcka att driva EN av cirkpumparna med signal från endera av maskinerna (eller båda) och då skulle det vara en vanlig 220v pump (fas,noll,jord) och signalerna från maskinerna är 220v (fas,noll,jord)

Idag sitter en äldre grundfos pump, 220v

Den gamla typen av cirkulationspumpar utan elektronik som man bara kunde bryta strömmen till har ju numera nästan helt fasats ut till förmån för nya mer energieffektiva pumpar. Dessa innehåller elektronik med diverse inställningar och man kan inte bara bryta strömmen till och från. Om du vill kunna styra moderna cirkulationspumpar så välj PWM-styrda modeller och implementera den typen av styrsystem.

Ok, men nu vill jag styra en befintlig äldre pump som redan sitter på plats.

Någon som kan svaret på den frågan?

Jag tycker din lösning med två relän var alldeles utmärkt, så skulle jag själv gjort.

Protte

J Josth skrev:
Den gamla typen av cirkulationspumpar utan elektronik som man bara kunde bryta strömmen till har ju numera nästan helt fasats ut till förmån för nya mer energieffektiva pumpar. Dessa innehåller elektronik med diverse inställningar och man kan inte bara bryta strömmen till och från. Om du vill kunna styra moderna cirkulationspumpar så välj PWM-styrda modeller och implementera den typen av styrsystem.
Jag är övertygad att min cirkulationspump full med elektronik klarar strömavbrott utan att balla ur utan snällt fortsätter där blev strömlös.
Eller?

Protte

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.