Byggahus.se
Ska installera en taklampa. Dete tre sladdar i lampan och två i taket.
Går det att göra enkelt på något sätt eller behöver hyresvärden göra något i taket innan för att det ska bli en säker installation.?
 
  • Taklampa med öppen anslutningsdosa visar tre elektriska sladdar och anslutningsklemmar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen takanslutning med tre elektriska sladdar som sticker ut och lamppropp i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det jordade eller ojordade vägguttag i rummet? När är huset byggt eller senaste el-renoverat?
 
J Josth skrev:
Är det jordade eller ojordade vägguttag i rummet? När är huset byggt eller senaste el-renoverat?
Ingen aning. Hur vet jag om det är ojordst eller jordat?
Bor i hyresrätt.
 
Titta på dina vägguttag i rummet. Har de ett bleck för skyddsjord?

Titta sedan på andra sidan locket i taket du har bild på. Vad finns där? Om det inte finns ett lamputtag monterat så tycker jag ni ber hyresvärden om att ett sådant.

Sedan byter ni sladdstumpen i lampan mot en sån här:
Vit elkontakt med ansluten sladd och exponerade trådar i färgerna brun, blå och grön/gul.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Den lampan har ingen symbol för dubbelisolerad vad jag kan se.
Så den ska då kopplas med jord. dvs 3 trådar från taket.
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Titta på dina vägguttag i rummet. Har de ett bleck för skyddsjord?

Titta sedan på andra sidan locket i taket du har bild på. Vad finns där? Om det inte finns ett lamputtag monterat så tycker jag ni ber hyresvärden om att ett sådant.

Sedan byter ni sladdstumpen i lampan mot en sån här:
[bild]
Men då ska det väl finnas jord i taket också? Vilket inte verkar vara fallet här.
 
Det är lätt att tro men så är det inte. Det är rummet som styr ifall lampan ska anslutas till skyddsjord. Om detta rum är ett gammalt torrt bostadsrum med ojordade uttag så är det isolerat från jord. Då ska en lampa som är avsedd att skyddsjordas inte anslutas till skyddsjord. Så sker om man pluggar in den i ett ojordat lamputtag. Men lampan ska ha en skyddsjordad stickpropp ifall den flyttas till ett annat rum med jord.
 
  • Gilla
Daniel 109 och 3 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är lätt att tro men så är det inte. Det är rummet som styr ifall lampan ska anslutas till skyddsjord. Om detta rum är ett gammalt torrt bostadsrum med ojordade uttag så är det isolerat från jord. Då ska en lampa som är avsedd att skyddsjordas inte anslutas till skyddsjord. Så sker om man pluggar in den i ett ojordat lamputtag. Men lampan ska ha en skyddsjordad stickpropp ifall den flyttas till ett annat rum med jord.
Tack för en bra förklaring!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.