Hej,
Vi bor i ett hus byggt på 1960-talet.
Jag tänkte byta ut två strömbrytare i garaget till ett par nyare. Strömbrytarna sitter, en vid garageporten och en vid dörren ut från garaget in till huset. Vi kan alltså tända och släcka med båda brytarna.
Nu till problemet, jag vet inte hur dessa ska kopplas... när jag öppnar den första gamla brytaren ser jag ju att det är en röd, en vit(B) och en svart (P)sladd.
Hur ska dessa kopplas i mina nya brytare?
Nya strömbrytaren .
Tack på förhand !
Vi bor i ett hus byggt på 1960-talet.
Jag tänkte byta ut två strömbrytare i garaget till ett par nyare. Strömbrytarna sitter, en vid garageporten och en vid dörren ut från garaget in till huset. Vi kan alltså tända och släcka med båda brytarna.
Nu till problemet, jag vet inte hur dessa ska kopplas... när jag öppnar den första gamla brytaren ser jag ju att det är en röd, en vit(B) och en svart (P)sladd.
Hur ska dessa kopplas i mina nya brytare?
Nya strömbrytaren .
Tack på förhand !
Vad innebär glappkontakt?J Josth skrev:
De nya brytarna är dem jag länkat till, från Jula.
Säkert sämre kvalite än de gamla, men smidigare att tända/släcka.
De gamla vridströmbrytarna har en mycket hög kvalitet men till slut går mekanismen som ska fjädra vid vridning sönder och hela strömbrytaren ger ett osäkert kontaktläge.
Jula Anslut skulle jag själv inte valt men hoppas den håller för dig och går bra att koppla in ledningarna utan några problem.
Jula Anslut skulle jag själv inte valt men hoppas den håller för dig och går bra att koppla in ledningarna utan några problem.
Dom är nog standard, och installerades nog när huset byggdes och dom är helt och hållet funktionella.J Josth skrev:
Jag förstår att Jula brytarna inte är något som kommer hålla i längden, men då får jag helt enkelt byta igen. Om nu någon kan hjälpa mig på vägen i detta läge..
Bästa svaret
Som sägs, kolla in på porslinet, det står ett P och det är samma som L som på dom nya. Dom andra kan hamna på vilken som. Sen med jula eller inte, har ingen betydelse, dom fungerar, kan vara lite på mekanismen som är klenare, men i ett garage har det ingn större btydelse. Billiga är dom och pajar en så bara köpa en ny. Dom som en del på forumet talar om är 3 gånger så dyra och du kan köpa 3 st för samma pris som en. Lycka till, du får ihop det.
Tack för svar allihopa 👍
Klicka här för att svara