Jag renoverar ett rum så både tak vägg kan öppnas där det behövs men funderar hur jag ska tänka kring hur många strömbrytare jag ska ha...ska ha ett lamputtag mitt i taket o till den ska jag ha vriddimmer o sen ska jag ha lamputtag ovanför 2 fönster som sitter på var sin vägg, ska jag ha dom på samma strömbrytare eller en kronströmbrytare och så tänkte jag ha vägguttag vid varje fönster med där jag slår på ena brunnen med strömbrytare så samma fundering där, kronströmbrytare eller på samma strömbrytare?
Hur brukar man göra o för o nackdelar? Två vita strömbrytare på en vägg, en vriddimmer överst och en vanlig strömbrytare nedanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

@
P ptlf skrev:
Jag renoverar ett rum så både tak vägg kan öppnas där det behövs men funderar hur jag ska tänka kring hur många strömbrytare jag ska ha...ska ha ett lamputtag mitt i taket o till den ska jag ha vriddimmer o sen ska jag ha lamputtag ovanför 2 fönster som sitter på var sin vägg, ska jag ha dom på samma strömbrytare eller en kronströmbrytare och så tänkte jag ha vägguttag vid varje fönster med där jag slår på ena brunnen med strömbrytare så samma fundering där, kronströmbrytare eller på samma strömbrytare?
Hur brukar man göra o för o nackdelar?[bild]
En lampa i mitten av taket och x antal fönsterlampor som ska startas via samma brytare? Då är det väl snyggast med kronbryrare och en leddimmer puck.

@ @ndreas skrev:
En lampa i mitten av taket och x antal fönsterlampor som ska startas via samma brytare? Då är det väl snyggast med kronbryrare och en leddimmer puck.
Nej, lampan i taket ska jag tända med vriddimmer. Lamputtagen vid varje fönster ska inte ha dimmer men funderar om jag ska slå båda men en strömbrytare eller om dom ska ha var sin?

Fairlane
Normalt tror jag är en knapp till flera fönsterlampor, men nu sitter de ju i fönster på olika väggar och det är bara två?
Jag tror iofs fortfarande det är rätt ovanligt att man vill tända den ena och inte den andra, men det är ju väldigt personligt så lätt eller fel vet jag inte om det är frågan om.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
@
P ptlf skrev:
Nej, lampan i taket ska jag tända med vriddimmer. Lamputtagen vid varje fönster ska inte ha dimmer men funderar om jag ska slå båda men en strömbrytare eller om dom ska ha var sin?
Man kan ha en kronbryrare och dimmerpuck bara till en lampa och sedan inte ha dimmer till övriga. Men det är väl bara å göra som du vill. Finns väl inget "rätt eller fel" mer en fråga av hur många brytare man vill ha på vägen.

• Gilla
ptlf och 1 till
  • Laddar…
I vårt vardagsrum/kök så har vi en vriddimmer till vardera taklampa, kök, matplats, soffbord. Sen har vi ett vanligt schukouttag över varje fönster (fönsterna är grupperade 4, 2, 2) där de styrs två och två av en strömbrytare, men det är förberett så att man kan byta till kronbrytare samt omkoppling i varannat uttag.
Strömbrytarna sitter på två väggar, en dimmer och tre enkelbrytare på ena stället och två dimmer och en strömbrytare på andra stället.

• Gilla
ptlf
  • Laddar…
A
Fundera på om allt verkligen behöver ha en dimmer. De kostar ju minst 500kr styck. Det drar iväg fort i pengar.

B
Borra hålen bredvid varandra och använd 2 facks ram.

• Gilla
Rabbithole och 2 till
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Fundera på om allt verkligen behöver ha en dimmer. De kostar ju minst 500kr styck. Det drar iväg fort i pengar.
Dimmer ska jag bara ha till taklampan. Lamputtagen vid fönster o vägguttag med separat brunnständning var bara en undran om man har dom ett o ett eller på samma strömbrytare, fast vägguttag o lamputtag måste jag ju ha separerat iaf men frågan är om jag ska ha kron men blir mycket brytare så förstår att det egentligen bara är en smakfråga.

P ptlf skrev:
Dimmer ska jag bara ha till taklampan. Lamputtagen vid fönster o vägguttag med separat brunnständning var bara en undran om man har dom ett o ett eller på samma strömbrytare, fast vägguttag o lamputtag måste jag ju ha separerat iaf men frågan är om jag ska ha kron men blir mycket brytare så förstår att det egentligen bara är en smakfråga.
1 st dimmer och 2 st kronbrytare i en 3-facksram så kan du styra allt separat 👍

• Gilla
Rabbithole och 1 till
  • Laddar…
G GoGetLost skrev:
1 st dimmer och 2 st kronbrytare i en 3-facksram så kan du styra allt separat 👍
Dum fråga säkert, hur gör man det infällt för 3-facksram verkar ju vara utanpåliggande ☺️

Man sätter tre dosor (som man kan haka fast i varandra) och sedan använder man en TÄCKRAM, finns för upp till 5 dosor om jag inte mins fel.

• Gilla
ptlf
  • Laddar…
P ptlf skrev:
Dum fråga säkert, hur gör man det infällt för 3-facksram verkar ju vara utanpåliggande ☺️
3 st infällda dosor ihopsatta med varandra och sen apparaterna i dom och en 3-facksram runt. Är en täckram jag menar, inte en förhöjningsram för utanpåliggande installation, det du också köra med dock om nu nu vill det

• Gilla
ptlf
  • Laddar…
E elmont skrev:
Man sätter tre dosor (som man kan haka fast i varandra) och sedan använder man en TÄCKRAM, finns för upp till 5 dosor om jag inte mins fel.
Fattar jag det rätt att man använder en dosa utan studsar i mitten då o dom andra två är vanliga?
Har en äldre släkting som ska koppla allt men han tog sig inte på göra något mer för han är pensionär sen länge o dessutom ska allt vara som förr 😅

Jag hade satt en 3 facksram så kan man göra allt separat och i värsta fall en tom i reserv/extra eluttag vid brytaren

• Gilla
ptlf
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.