Jag tror ni pratar Flexrör och inte VP (hårda) rör här i tråden. Jag har köpt Flexrör på Biltema (mycket styva att dra som ROT), Byggmax (tunna och man for lätt väck på dessa). K-Rauta säljer 50m förpackning som är av mycket god kvalitet och lättarbetade, meterpriset blir faktiskt billigare än byggmax

Det jag är ute efter är rör som jag kan lägga i frästa kanaler. VP-rör eller flexrör spelar ingen roll för mig. Vad är lämpligast tycker ni?

Billigt behöver inte vara dåligt heller. Det är en balans som är värd att fundera på innan man köper så klart. Jag tror dock att till det ändamål som jag skall ha rören till, duger billiga rör gott och väl. Eller, vad skulle haken vara?

Vad gäller VP rör så tror jag att kvaliteterna är ganska egala (utom det här med ev. kemisk påverkan vid ingjutning). Har själv handlat VP rör på byggmax, var märkta med känd tillverkare.

Däremot så tror jag att om man väljer flexslang (vilket jag tyvärr måste medge troligen är lämpligt vid infräsning) så gäller det att köpa bra kvalitet. De sämre billiga är rent hopplösa att dra i tråd i. Här hemma har någon vid en ombyggnad på 70 talet lagt in en gulvit slang i väggarna. Var nästan hopplöst att få igenom 3 trådar på en i stort sett rak 2meters sträcka.

Skillnaden på bra och dålig flexslang är dels hur jämn den är invändigt, dels har den dåliga sköra väggar där det är stor risk att man kör trådartna rakt ut i väggen (gäller givevis inte om slangen är ingjuten).

Jag skulle dra (hårda) VP-rör i väggarna om jag skulle fräsa in. Iaf till största del. Ligger där den skall och behöver inte fästas upp så tätt. Och har man en fjäder går den ju att böja som en flex-slang ;)

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Har försökt peta in VP-rör infräst och det är inte helt enkelt, flex är mycket enklare även om det för med sig några nackdelar. Man bör dock inte vara allt för orolig att den inte blir fäst ordentligt om man sedan ska baka in den i spackel/bruk =)

Måste dessutom flika in, jag använder inte själv Byggmax elprylar -- kan få så bra rabatter hos grossist att det lönar sig att ta det där...

Eftersom TS ställer sådana frågor borde denne ta kontakt med en elinstallatör som gör hela jobbet. Det är ju uppenbart att TS vill göra sin egen "fulel".

G G.L. skrev:
Eftersom TS ställer sådana frågor borde denne ta kontakt med en elinstallatör som gör hela jobbet. Det är ju uppenbart att TS vill göra sin egen "fulel".
Eventuellt har TS hunnit fixa dosan

• Haha
  • Gilla
-MH- och 4 till
  • Laddar…
G G.L. skrev:
Är det inte bättre att du berättar vad som hänt som gjort dig så bitter över "hempulare"? Du har ju uppenbarligen haft en situation där du kanske oförskyllt hamnat på baken eller förlorat jobb. Det ser verkligen illa ut att du letar efter 16 år gamla trådar på detta forum för att vädra lite ånga. Om du berättar (i en egen tråd) så kanske du får medhåll istället för kritik.

• Gilla
ClasseClas och 2 till
  • Laddar…
G G.L. skrev:
Vad är det som är uppenbart?
Jag förstår inte ens vad som menas med göra sin egen "fulel".

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.