MBL19
MBL19: [citat] Om det är enbart materialet du skriver så är det sanslöst dyrt. Det känns spontant som att offerten innehåller allt arbete som behövs för att förlägga/installera och koppla in kablarn?
22 svar · 8,3k läst
H
hempularen: Aha, låter som jag missuppfattat hur skyddet ser ut med elstängsel. Att det istället för strömbegränsning är en tidbegränsning.
108 svar · 15,9k läst
·
A
AG A: [citat] Helt oavsett vilken säkring eller kabel man har, så får ju inte maskinen för mycket. Det är ju maskinen som drar så mycket ström den behöver. Det är alltså inte säkringen eller kabelarean som bestämmer hur mycket maskinen får. Huruvida vi använder rätt spänning naturligtvis. Det farliga blir om maskinen tar mer ström än vad säkringen och kablarna klarar. Då blir
29 svar · 3,9k läst
·
F
Funkis-Matte: [citat] OK tack för svar! Allt blir tyvärr bara fulare å fulare. Byggnader, elmätare.. 😂 man känner sig maktlös. Det är bara att släppa taget å ta emot..
11 svar · 2,3k läst
·
GK100
GK100: [citat] Vi får tänka på nettot och hoppas på det bästa. :)
26 svar · 4,1k läst
·
J
jonaserik: Har säkringen gått av någon anledning, stäng av störmmen och sätt i en nya, håll koll på den när du slår på strömmen, blixtrar det till så är det nog något fel i fläkten. Kan vara annat med, men det vet man inte.
1 svar · 681 läst
V
Vardagsrum: Tack! Mätte spisen enl. bild nedan och det såg bra ut.. Men kopplar jag in spisen i vägguttaget så får jag som sagt sämre värden i centralen.. Skönt att slippa byta ut spisen förstås. Men ska prova att mäta den igen när den varit varm. Vet inte hur jag kan verifiera din skiss. Men jag mätte kontinuitet mellan plats 2 & 5 (byglarna av, dubbla byglar mellan plats 1 & 2) Ingenting
106 svar · 11,0k läst
·
L
Liljeros: [citat] Jag skulle säga att dom flesta hyrfirmor har en, Hilti är väl vanligast men tex Bosch har ju liknande modeller. Dom scannar ca 150mm in så det bör vara mer än tillräckligt.
15 svar · 2,2k läst
·
A
Avemo: [citat] En snabb kontroll är att göra några mätningar. 1. Svart - blå 230 V 2. Svart - gul/grön 230 V 3. Blå - gul/grön 0 V 4. Ohmmät blå - gul/grön. Det skall vara kontakt och enstaka ohm. Sedan letar du rätt på vilken säkring som matar dosan. Den bör vara på 10 eller 16 A. Då har du inte kontrollerat allt som kan vara fel. Men det är en högst rimlig nivå. [citat] Du behöver
4 svar · 1,2k läst
·
D
Dilato: Varför startar du en ny tråd om samma fråga? Du kommer inte att kunna göra som du tror/vill även om du skapar en ny tråd.. https://www.byggahus.se/forum/threads/plejd-dim-01-koppling.515618/post-5693211
6 svar · 1,8k läst
·
L
Lars Lind14: Tack för din snabba respons. Tror jag har en CR10 (inte H) och båda går att välja i pannan. Jag gjorde det först och fick då felkod (går bara ha pannan panel som reglerenhet) Läste sedan på en lapp som var fäst direkt på pannan att man bl.a skulle välja Nej på rumsenhet och då försvann den tidigare felkoden. Lagt in fb (fjärrbetjäning) på CR10 vilket stod på samma lapp. Min
38 svar · 11,9k läst
·
D
Daniel 109: Maskin skrev ”dosa” inte ”uttag” så sannolikt syftas det inte på ”ett vanligt uttag”
4 svar · 797 läst
·
MathiasS
MathiasS: Funderar på vilken dimmer jag ska ha till Designlights M-penny LED? https://designlight.nu/produkt/mpt-306mw-downlight/ I specifikationen anges att dimring kan ske på både fram och bakkant. Schneider har två möjliga dimmers i Exxakt-serien: En "LED universaldimmer" https://www.elbutik.se/product.html/schneider-exxact-led-universaldimmer-4-400w/va?category_id=15230 [bild] ...eller en
0 svar · 598 läst
·
S
sepani: [citat] Jag kommer att be en elektriker kolla.
64 svar · 7,4k läst
·
D
Derbyboy: Kanon, då är jag hemma såsom jag uppfattar det hela! Tack
16 svar · 936 läst
·
F
fcbarca: [citat] Jag ska montera fjädern också, tog bort den tillfälligt bara.
8 svar · 1,5k läst
·
H
HenrikHuslöse: Nu ska väl TS bara dra ett tomrör. Sedan kan man ju lägga vilken kabeldimension som helst i röret bara den får plats. Eftersom den går i mark antar jag att det är kabel som kommer dras i röret, inte enskilda ledare. Det är lättare att dra kabel om slangen är större och av lågfriktionstyp.
21 svar · 2,1k läst
·
M
Maggbo: [citat] Aha, tack för svar!
3 svar · 805 läst
·
V
Villa1981: [citat] Det stämmer.. när du ställde frågan om det finns fler brytare än två så tändes det en lampa ovanför mitt huvud 😆 har ju en ”gömd” andra brytare vilket innebär att denna kron brytare jag köpt ej kommer fungera..
10 svar · 2,3k läst
·
U
Utsliten och utdömd: Liten jämförelse mellan AmoKabel från Biltema, Draka och NKT. Man ser ganska tydlig skillnad mellan dem och de känns också, där de dyrare är styvare och även glattare. NKT har även en mjölig ganska glidig beläggning på sig medan Amo’n är väldigt gummig med högre friktion. Visst de klarar samma certifieringar men man får samtidigt skillnad för priset, även om man kan vikta
40 svar · 11,5k läst
·
L
Lghfixare: Tack för svaren!
4 svar · 1,0k läst
·
E
elmont: Och jag skulle lägga en ny kabel "kulo" efter golvlisten och gå upp till taklisten i ett "hörn" av rummet samt följa taklisten för att skarva den g:a kabeln med den nya uppe vid taket och vid golvet med kulodosor. Ps Och INTE använda clips utan TKK eller helst enbenta Letti
15 svar · 2,2k läst
·
A
Alexn72: Kolla bara så kablarna är kompatibla också
8 svar · 1,5k läst
·
E
elmont: Och visst är det lite sorgligt att nästan ingen kan göra en snygg kuloanläggning i dag, men det är även lite tur att dom flesta inte förstår att skilja på en "kulo" och EQQ anläggning utan blir nöjd oavsett.
44 svar · 24,8k läst
·
E
elmont: Det sitter högst troligt en bit av trä ingjutet i taket, där kan man skruva fast takfästet. Om inte, så får man ta och göra ett lite djupare borrhål och använda vanlig plugg och skruv, bara lite längre. Borr 5,5mm och gul eller röd plugg och ca 4,5mm skruv, tar du grövre skruv finns det en stor risk att den "skär" sönder pluggen. Ps Innan du borrar så titta efter åt vilket håll
20 svar · 24,1k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Jag tror inte du behöver vara orolig för denna lampa. Den är enkel i sin konstruktion och om den synliga sladden är frisk så är den även frisk där den löper dold i armaturen. Den kan nog betraktas som dubbelisolerad. Du skulle dock behöva byta stickpropp. Den ser väl billig ut med usla anslutningsklämmor som föregående installatör misslyckats med, och en dragavlast märkligt
2 svar · 2,8k läst
·
S
Sam10: [citat] Ja precis har sedan tidigare undersökt så jag måste såklart spegla så att det blir rätt med perilex uttaget , tänkte köpa ett perilex kontakt 🔌 imorn .
10 svar · 2,1k läst
·
M
Mats: [citat] Nu har jag trådat ut det hela. En fråga - en tråd är led-tråden. /Mats Moderator
32 svar · 3,2k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.