El
Kjell_G: Badrumsbelysning med tre glödknoppar. Ingen dimmer så jag använder trestegs Unison. Ibland blinkar en av knopparna till helt kort och kommer tillbaka. Lyckades fånga det på film. Har bytt den som blinkar vid tidigare tillfälle men samma fenomen återkommer. En annan armatur, också med tre knoppar, är svår att få alla tre att lysa med samma styrka. Först efter flera distinkta
Bo.Siltberg: [citat] Gränsen går där det finns skyddsjordade apparater, dvs "utsatta delar", som kan få en potential mot jord ("främmande ledande delar") vid ett fel. Detta skyddar man sig mot med skyddsutjämning. Men det är ju svårt att skyddsutjämna marken som man står på. Så det får bli skyddsutjämning där det går och där det fyller en funktion, t.ex i byggnader där man kan identifiera
vonbenno: [citat] [citat] Texten ovan var en fortsättning på resonemanget sjoelund förde om att "inte rekommendera att ha kyl eller frys med något som kan stängas av...[ ]". Tror han menade att en brytare (som kan sluta fungera av olika skäl) är en onödig felkälla på något som ändå aldrig ska slås av. Vid en snabb googling på wallplugs med energimätning och fjärravläsning men utan brytare
snaggletooth: Dom där gamla brytarna är så öppna så det brukar inte vara några problem att se hur dom är kopplade internt.
avh67f: Många dimmers fungerar dock bra utan nolla också. T ex denna som var med i listan ovan https://www.se.com/se/sv/product/CCT99100/dimmer-puck-led-4100w-bakkantstyrd-led-4100va-framkantstyrd-led-420va-skruvanslutning-m%C3%B6rkgr%C3%A5/
naikon: [citat] Jag ska inte göra någonting, jag har redan min fläkt. Var bara nyfiken, ber om ursäkt
elmont: Såg inte ens att ditt inlägg var en "replik" 😳
Mikael_L: Elektriker brukar använda dosfräs T70 och T-80, som skapar hål på ca 74mm resp 84mm. En del dosor kräver typ hela denna diameter. Andra får någon mm spel med dessa dimensioner, men funkar bra. Se upp med 68mm, som finns att få tag på, dessa funkar inte med ett 74mm hål, utan ska ha ett 68-69mm hål.
Ulltand: [citat] Batterilagringen är inte problemet utan att en så liten yta med solceller inte ger så mycket energi. När det kommer till verkningsgrad på solceller är teknikutvecklingen inte mycket att hurra för. Lika lite som att man kan räkna med sol på midsommarafton.
jonaserik: Plejd drar väl bara ett relä för att starta pumpen och äverledning sitter i efterföljande delar. har du elpatron som ska värma eller annat som det kan ha gått fukt/väta i. Är det en gropp på sidan om poolen så brukar det bli bra surt/fuktigt i den.
avh67f: [citat] Det är frågan om det verkligen är rätt åtdragningsmoment ändå? Det brukar bara vara cirka 2,x nm i åtdragningsmoment på normkomponenter och det är betydligt mindre än man tror. Qc från Hager gillar jag. Brukar använda det så ofta jag kan. Den ger optimalt tryck utan verktyg. Man får hoppas den är vältestad och sitter lika bra under lång tid. Skruvförband är gammalt och
avh67f: Då låter det tyvärr som att spisen är trasig.
elmont: Den runda en överkopplingsplint och den andra "impuls"
jonaserik: [citat] Ingen JFB för larmet, det ska vara utanför för att inte fallera om något slår ut en JFB.
Rippen85: Hej. Motor - - - kabel - - - vred Gnd - - - - - blå - - - - gnd 10 + - - - - - Orage - - - Vin + 0-10v - - - - Grön - - - - v out + Lägg en bygger mellan båda minus på vred ifall det inte funkar.
-MH-: Det är neutralledare som är förbikopplad. Färgerna är lite blandat, och skyddsjordat med biledaren. Och den neutrala ledaren från maskinen måste ha suttit dåligt, för det har blivit varmgång tills plasten smälte och sprätte iväg och jordades via höljet.
AG A: [citat] Men nu får du väl ändå ta och ge dig. Det verkar snarare vara någon hatkampanj mot Jula, än elsäkerhet. ALLT gällande kan som bekant vara livsfarligt om man använder den fel. Att avråda från dessa, för att det eventuellt, under speciella omständigheter skulle kunna uppstå en fara om 10år, om ett lysrör i mitten går sönder, är ju bara larv. Vad är skillnaden mot att en
pacman42: Jag kan tänka mig ett par orsaker: - rörande tända och släcka nerifrån - det kan finnas en källaringång, inte ovanligt i äldre hus. - rörande två lampor, man kan ju vilja tända lampan i utrymmet nedanför trappen när man ändå är på väg ned. Eller så väljer man aktivt att bara tända nere om man inte har en dörr ovanför trappen. Som sagt, det kan finnas skäl.
Dan1891: [citat] Jo, kanske det, så någon dragavlstning krävs då inte i skarvning mellan trådar och kabel.
snaggletooth: [citat] Man sätter frekvensomvandlaren efter motorskyddsbrytaren om man konverterar en motordrift till frekvensdrift, allt annat vore konstigt.
Belastar: På old&Co i Östersund kan man se diverse attiraljer av militärens matrial.
Avemo: [citat] Det är inte alltid så enkelt som att det bara finns en jord. I det här fallet finns det tre jordar. Vi har skyddsjorden i elcentralen även om det här var ojordade uttag. Vi har sann jord som man kan få kontakt med via ett vattenelement. Och så har vi signaljord som är minuspolen på utgående likspänning. Det du beskriver om hur chassit på apparaten får en spänning mot sann
GK100: [citat] Du behöver inte tänka på det som något problem öht så länge du inte har dålig kontakt eller glapp i fasen som ansluter till brytaren närmast uttaget. När allt är ok får du i praktiken inget bidrag via dimmern alls.
Josth: Sparkoppling. Men då måste du ha samma fas till båda brytarna också...
etompau: Ser ut att vara en Nexa väggsändare WT-1. Det är inte en dimmer utan en sändare som styr någon mottagare, en mottagare som då kan vara en till/från eller dimmer.
GK100: [citat] Nej det du kan tänka dig i detta fallet är att om kablarna var för sig är ok att använda så att du kan röra dem är det ingen skillnad om du lägger dem ihop tex i kanalen. Om du lägger nätverkskabeln ihop med tex enledare FQ osv i ett rör eller kanal då kommer det i annat läge eftersom nätverkskabeln inte håller måttet isolationsmässigt normalt sett mot de enkelisolerade
Jodåsatteh: [citat] Aha, nu är jag med. Bra poäng. Och ja... det låter som att jag bör ta hit en elektriker ändå. Tack som f-n igen!
Josth: [citat] Själva mejselspetsen håller man mot metallen som man undrar om den är spänningsförande och samtidigt har man handen eller ett finger på toppen av mejseln i andra änden. Lyser då svagt om det finns spänning påslagen. I starkt solsken kan det vara svårt att se lampan så då måste man vara extra noggrann.