Hej! Om en jordfelsbrytare ska installeras i ett sådant här mätarskåp - behöver hela mätarskåpet bytas ut eller kan elektrikern sätta dit en PEN- och neutralskena? Eller sitter det redan befintliga sådana bakom den plomberade delen? Någon som vet hur skåpet ser ut bakom mätarsäkringarna?
Har sedan ett par år laddboxar ifrån Easee som jag har hört behöver kompletteras med JFB. I sådana fall tänkte jag också be om ett vanligt eluttag utanför mätarskåpet naturligtvis med separat dvärgbrytare. Jag kan räkna till att 5 st platser på DIN-skenan är lediga, varför JFB + en dvärgbrytare torde få plats.
mvh //
Har sedan ett par år laddboxar ifrån Easee som jag har hört behöver kompletteras med JFB. I sådana fall tänkte jag också be om ett vanligt eluttag utanför mätarskåpet naturligtvis med separat dvärgbrytare. Jag kan räkna till att 5 st platser på DIN-skenan är lediga, varför JFB + en dvärgbrytare torde få plats.
mvh //
Det där är ett modern mätarskåp och det finns ingen anledning att byta mot ett annat för det ser exakt likadant ut oavsett märke och modell. Den enda ledning som får gå in i de plomberade delarna är servisledningen, och den enda ledning som får gå ut ur de plomberade delarna är huvudledning till huvudkopplingsplinten längst uppe till höger. Det finns alltså ingenting i de plomberade delarna hör ihop med övriga anläggnigen utanför, utan allt skall utgå från huvudkopplingsplinten.
En jordfelsbrytare är typisk 4 moduler bred och det får med nöd och näppe plats längst till vänster. Om den bara skall skydda elbilsladdaren behövs ingen nollskena. Det räcker med att dra den befintliga neutralledare som idag går direkt till elbilsladdaren så att den istället går genom jordfelsbrytaren och sedan till elbilsladdaren. Skall jordfeslbrytaren däremot omfatta flera grupper behöver du en fördelningsplint för neutralledaren efter jordfelsbrytaren. Det går säkert att klämma in en sån på något sätt men det blir inte snyggt. Det finns varianter kopplingsplintar som sätts vertikalt på DIN-skenan, och det finns de som skruvas direkt i plåten på lämpligt ställe.
Här skulle jag istället förslå en personskyddsautomat som en bättre lösning. Det är en kombinerad dvärgbrytare och jordfelsbrytare. Då handlar det enbart om byta den befintliga 3-poliga dvärgbrytaren som idag avsäkrar laddaren mot en sådan.
En jordfelsbrytare är typisk 4 moduler bred och det får med nöd och näppe plats längst till vänster. Om den bara skall skydda elbilsladdaren behövs ingen nollskena. Det räcker med att dra den befintliga neutralledare som idag går direkt till elbilsladdaren så att den istället går genom jordfelsbrytaren och sedan till elbilsladdaren. Skall jordfeslbrytaren däremot omfatta flera grupper behöver du en fördelningsplint för neutralledaren efter jordfelsbrytaren. Det går säkert att klämma in en sån på något sätt men det blir inte snyggt. Det finns varianter kopplingsplintar som sätts vertikalt på DIN-skenan, och det finns de som skruvas direkt i plåten på lämpligt ställe.
Här skulle jag istället förslå en personskyddsautomat som en bättre lösning. Det är en kombinerad dvärgbrytare och jordfelsbrytare. Då handlar det enbart om byta den befintliga 3-poliga dvärgbrytaren som idag avsäkrar laddaren mot en sådan.
Redigerat:
Tack för bra svar! 
Den 5-ledade vita kabeln till vänster i bild, är utåtgående till laddboxarna. Vad jag kan se är att N+PE i denna går ner under den plomberade delen - de är inte satta på huvudkopplingsplinten längst till höger. Däremot är fasledarna tagna därifrån med 3 st svarta RK.
mvh //
Den 5-ledade vita kabeln till vänster i bild, är utåtgående till laddboxarna. Vad jag kan se är att N+PE i denna går ner under den plomberade delen - de är inte satta på huvudkopplingsplinten längst till höger. Däremot är fasledarna tagna därifrån med 3 st svarta RK.
mvh //
Så här ser ett skåp ut utan alla kåpor och plomberingar:W whoubla skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Som du ser är det rätt tomt och mycket bortslösat uttrymme. Jag kan ha viss förståelse för någon som sätter en liten fördelningsplint för neutralledare längst upp på den vertikala DIN-skenan i den plomberade delen, men det är inte rätt. Inget större problem elsäkerhetsmässigt, men väldigt opraktiskt när det sedan blir plomberat.
Garo har bra snabbkopplingsskenor för PE/N och det bästa vore ju om de gjort plats för en sådan längst upp över den DIN-skenan som i en vanlig normcentral, men nu är det inte så tyvärr.
Tack igen!
Svårt att veta vad som döljer sig bakom plomberingen, men vad jag kan se så går både N+PE ner dit. Kanske har man satt en fördelningsplint som du säger, eller sitter dessa två ledare direkt på PEN-plint från nätägaren? Skåpet ska vara kopplat TN-C, men från nätägaren kommer högst troligen en 5-ledare - man kan se att på huvudfördelningsplinten uppe till höger sitter en ensam N-ledare utan vidarekoppling. I elcentralen i huset dit huvudledningen går är det TN-C. Plomberar elektrikern om skåpet efter arbetet, eller måste nätägaren komma ut, inspektera och godkänna innan användning?
mvh //
mvh //
Har nätbolaget TN-C från gatan så är det en bygling mellan PEN och N på inkommande plinten, det går sen upp till din plint PE + N och därefter är det liksom valfritt att ha TN-C eller TN-S, är det då en befintlig huvudledning 4 X in till huset, så blir N i skåpet utan inkoppling. Att det kopplats PE och N direkt på inkommande kan inte ses utan att ta bort plåten. Troligtvis inte. Syns någon inkoppling på noll på din plint uppe till höger i skåpet, Den övre delen med urtag för div delar, är att betrakta som en central och då kan N kopplas in på PE , det är då en TN-C till det och TN-C intill huset och ingen blandning an TN-C och TN-S före eller efter huvudbrytaren.
Tack återigen!
Vad jag kan se så är både PE och N i min utåtgående plint uppe till hö orörda. PE är skarvad till PEN-ledaren i huvudledningen till huset - TN-C alltså. N används aldrig - dvs jag kan inte se att N i min plint uppe till hö utgör inkopplingsställe för neutralledaren till laddboxarna och elmätaren. Detsamma gäller PE ifrån laddboxarna (vita kabeln uppe till vä). PE och N till laddboxens matarledning är tagna bakom den plomberade delen. Vad skulle hända om man bryter plomberingen för att kolla?
Jag tror att servisledningen är 4-ledad för övrigt, jag kan se det på en karta som vi tog ut i samband med grävning på tomten. Eftersom att det finns en N-ledare uppe till hö så antar jag att denna är tagen direkt ifrån PEN i servisledningen bakom plåten. Kan det stämma? Sen har man valt att inte använda den, eftersom det skulle innebära en övergång till TN-S och då skulle man ha behövt byta även huvudledningen till huset. Korrekt?
mvh //
Jag tror att servisledningen är 4-ledad för övrigt, jag kan se det på en karta som vi tog ut i samband med grävning på tomten. Eftersom att det finns en N-ledare uppe till hö så antar jag att denna är tagen direkt ifrån PEN i servisledningen bakom plåten. Kan det stämma? Sen har man valt att inte använda den, eftersom det skulle innebära en övergång till TN-S och då skulle man ha behövt byta även huvudledningen till huset. Korrekt?
mvh //
Jepp i dom moderna skåpen så är det 5 plintar för inkommande TN-S är det då 4 X som kommer in så sitter en bygling mellan PE och N för att kunna få ut TN-S. Sen om någon har kopplat in det direkt på inkommande som är lite fel. i tron att nu är det TN-S som ska vara och inte tagit ut det från din plint som sig bör. Din plint uppe till höger är valfritt för TN-C eller TN-S och som jag skrev efter den plintens TN-C är det fritt att gå över till TN-S då allt finns där.
Att sprätta plomben är inte så farligt, och plinten innanför är av beröringsfri art. Att få det plombat sen är att du pratar med din ellektriker
Att sprätta plomben är inte så farligt, och plinten innanför är av beröringsfri art. Att få det plombat sen är att du pratar med din ellektriker
Hej igen, blåser liv i tråden.
Visar sig att det såg ut som följande bakom plåten, plomben satt inte fast ordentligt så det gick lätt att kolla. PE och N ifrån både laddboxar och elmätare är satta på den byglade PEN-plinten ifrån nätägarens TN-C. En 6 mm2 neutral är uttagen upp till huvudkopplingsplinen som syns på tidigare bilder, som sedan är orörd och ej går vidare i huvudledningen, dvs fortsatt TN-C. Denna neutral skulle väl kunna sättas till JFB istället och så får man flytta de två neutralerna ifrån nätägarens PEN-plint upp till JFB så får man lite bättre ordning? PE naturligtvis till den egna PEN-terminalen i huvudkopplingsplinten till hö om DIN-skenan där uppe.
Visar sig att det såg ut som följande bakom plåten, plomben satt inte fast ordentligt så det gick lätt att kolla. PE och N ifrån både laddboxar och elmätare är satta på den byglade PEN-plinten ifrån nätägarens TN-C. En 6 mm2 neutral är uttagen upp till huvudkopplingsplinen som syns på tidigare bilder, som sedan är orörd och ej går vidare i huvudledningen, dvs fortsatt TN-C. Denna neutral skulle väl kunna sättas till JFB istället och så får man flytta de två neutralerna ifrån nätägarens PEN-plint upp till JFB så får man lite bättre ordning? PE naturligtvis till den egna PEN-terminalen i huvudkopplingsplinten till hö om DIN-skenan där uppe.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 807 inlägg
Ja, N-plinten på kundplinten kan användas.
Nätägaren behöver kontaktas för att bryta strömmen när ni pillar i närheten av deras inkommande plint.
Och visst kan man städa upp lite i skåpet också.
Nätägaren behöver kontaktas för att bryta strömmen när ni pillar i närheten av deras inkommande plint.
Och visst kan man städa upp lite i skåpet också.
Och under den plåten ska det aldrig vara några grejer som hör till "kunden". Ta dit en elektriker och gör om samt att denne får meddela nätägaren att plomberingen är bruten. Ser nätägaren att plomberna är brutna och det inte är anmält så kan det stå fastighetsägaren dyrt.
Ps
Normalt godtar nätägaren inte att någon annan än en auktoriserad gör anmälan.
Ps
Normalt godtar nätägaren inte att någon annan än en auktoriserad gör anmälan.
Klicka här för att svara