Ska byta en dimmer till en trappkoppling men kopplingarna som är gjord gör mig konfunderad.
Byggår 1958, trol el sedan dess.
-Ena dosan som jag ska byta, dosa 1:
Vit fas
Gul samt svart
-Andra dosan, dosa 2:
Vit fas
Röd fas
Svart
-I lampan
Vit fas
Svart nolla
Om dosa två står i ena läget lyser lampan oavsett hur dosa 1 är ställd. Dosa två har då ström på alla 3 trådarna. Då har dosa 1 ström på alla 3 trådarna.
Om dosa 2 står i andra läget ligger ström på vit samt röd tråd. Då fungerar dosa 1 som tänkt men har i ”släkt” läge ström både på vit samt gul tråd. Och i ”tänt” läge ström på alla tre trådarna.
Är det ok att ha det kopplat som ovan. Den ena knappen fungerar när den andra är i ena läget och tvärtom.
Tacksam för hjälp
Byggår 1958, trol el sedan dess.
-Ena dosan som jag ska byta, dosa 1:
Vit fas
Gul samt svart
-Andra dosan, dosa 2:
Vit fas
Röd fas
Svart
-I lampan
Vit fas
Svart nolla
Om dosa två står i ena läget lyser lampan oavsett hur dosa 1 är ställd. Dosa två har då ström på alla 3 trådarna. Då har dosa 1 ström på alla 3 trådarna.
Om dosa 2 står i andra läget ligger ström på vit samt röd tråd. Då fungerar dosa 1 som tänkt men har i ”släkt” läge ström både på vit samt gul tråd. Och i ”tänt” läge ström på alla tre trådarna.
Är det ok att ha det kopplat som ovan. Den ena knappen fungerar när den andra är i ena läget och tvärtom.
Tacksam för hjälp
Färgerna säger egentligen oerhört lite. Ta och rita upp en ritning på hur det är kopplat är bättre. Fotografera strömbrytarna där man kan se ledningarna och om det står någon bokstav eller symbol vid anslutningsklämman. Man kompletterar med mätningar.
Jag förstår inte riktigt hur det är kopplat. Om det är en trappkoppling och en sparkoppling och det är kopplat ett eluttag nära den ena dosan?
Att tillägga är att jag har monterat den renova dosan på sista bilden. På dimmern var vit -fas
Om du ska en dimmer till en trappkoppling så sätter man ju normalt en dimmer-puck och två återfjädrande strömbrytare som kan styra så det går att dimma från båda håll. Undrar om du inte borde låta en elektriker hjälpa dig(?) Man behöver följa ledningarna och se vart de går och hur de är kopplade och var de bara byter färg.
I en vanlig trappkoppling har du:
Strömställare 1: fas och två mellantrådar.
Strömställare 2: tändtråd och två mellantrådar.
I en sparkopplad trappkoppling har du:
Strömställare 1: fas, mellantråd och tändtråd.
Strömställare 2: fas, mellantråd och tändtråd.
I denna variant kommer mellantrådan och inte fasen kopplas till L eller P-anslutningen i strömställarna.
Det ska alltså gå att tända och släcka oberoende av läge på strömställarna från båda sidor.
Jag hittade en bild från en annan tråd här som kan hjälpa med dimmerkopplingen.
Strömställare 1: fas och två mellantrådar.
Strömställare 2: tändtråd och två mellantrådar.
I en sparkopplad trappkoppling har du:
Strömställare 1: fas, mellantråd och tändtråd.
Strömställare 2: fas, mellantråd och tändtråd.
I denna variant kommer mellantrådan och inte fasen kopplas till L eller P-anslutningen i strömställarna.
Det ska alltså gå att tända och släcka oberoende av läge på strömställarna från båda sidor.
Jag hittade en bild från en annan tråd här som kan hjälpa med dimmerkopplingen.
Klicka här för att svara