El
Linusbygger: [citat] Hej! Jag hamnade här nu när jag själv är i behov av att modifiera Berker Arsys brytare. Efter att ha läst alla forum så blev jag tvungen att ta en ”funderar-öl” 😄 Inte i mål ännu, men jag har i alla fall löst hur man demonterar deras brytare så att man kan komma åt att pilla dit en fjäder. Borde funka…..
xxargs: Mätning av spänningen med multimeter ger svaret (jag mäter alltid först) - många beredare kan matas med både 230 Volt och 400 Volt - ger då typiskt 1 kW värme vid 230 Volt och 3 KW värme med 400 Volt. Man förlänger elementets hållbarhet väsentligt med 230V-drift då den går svalare och med mindre kalkutfällning (om vattnet är hårt) då yt-temperaturen på värmeslingan kommer
MultiMan: Det stora kretskortet påminner mig om en multiplexer (som Bo var inne på). Min bror hade något liknande när han bara hade standard 2 par in och behövde 4 telefonnummer. Då kom Televerket och skruvade upp något liknande. Rätt dyra saker då, många tusenlappar. Kanske kan ha kuriosavärde för andra. Sälj på Tradera eller skicka till någon hugad i forumet om du inte vill ha kvar de
avh67f: Det där hade gått att snygga till genom att riva de gamla tele-ledningarna och och montera ett nytt infällt data-uttag i dosan det gamla rikstelefonuttaget är i nu.
lars_stefan_axelsson: [citat] Jo, det är helt enkelt för att du skall kunna tjäna mer pengar. Se redogörelsen för "The Lemon Law" ovan. Och det är av samma skäl som du inte skall fråga kunden vad denne tjänar.
elmont: [citat] För ev framtida önskemål så sätt dit ett skruvat lock.
Styrtekniker: [citat] Det har vi testat här. Funkade inte. Betala för Fiat få Mercedes. Det är melodin. Det ska jag testa nästa gång jag ska köpa något. Tjänst eller pryl.
elmont: Och under den plåten ska det aldrig vara några grejer som hör till "kunden". Ta dit en elektriker och gör om samt att denne får meddela nätägaren att plomberingen är bruten. Ser nätägaren att plomberna är brutna och det inte är anmält så kan det stå fastighetsägaren dyrt. Ps Normalt godtar nätägaren inte att någon annan än en auktoriserad gör anmälan.
lfs: [citat] Enkelt och rakt på sak. Tack, jag ska inte göra det själv 🙂
Dilato: Jag skulle nog kopplat bort alla kablar från uttaget på insidan till utsidan så det blir helt isolerat. Samtidigt får man då en uppfattning om huruvida det finns fukt i uttaget på insidan.
Dan1891: [citat] TS koppling tycks inte vara så som i den anvisningen? Nummer på plintarna (och antal) är inte samma?
Plaincollar: Kan man utgå från att enheten är trasig?
avh67f: Om man håller sig till under 50m gruppledning för 16A belastningström för 2,5 mm2 och 10A för 1,5 mm2 (tänk uttagsgrupper där man inte vet vad folk pluggar i) så hamnar man ganska precis på rekommendationen på max 5% spänningsfall i båda fallen. ((18,51 x 1,2 x 50 x 2 x 10 x 0,8 x 10^-3) / 1,5) / (230 x 100) = 5,2 % för 10A och 1,5 mm2 okänd last som exempel.
pacman42: [citat] Ja, jag bara argumenterade emot rörande röd tråd. Den blir mer och mer vanlig.
kisumisu: [citat] Sant har dock inte kommit så långt. En nas skulle vara bra! Idag spelar jag in med en linuxbaserad box från tv kanaler (kodade med camodul). Därav blir inspelningen okrypterad även från kodade kanaler 😉 Det utan internet syftade jag t ex i stugan eller nån annanstans där man inte har wifi och ett begränsat mobilt internet.
Fairlane: [citat] Jag tror (hoppas) det löst sig så här ett drygt år senare. Det är korrekt att samtliga uttag i rummet ska vara antingen jordade eller ojordade. Kök och våtrum ska vara jordat, inte oftast. Det som däremot finns är ojordade uttag i ett matrum som är i anslutning till köket, inte alls ovanligt att man gjorde så förr.
elmont: Det är bara att koppla med kopplingsklämmor i dosan för reläet har inte plats för mer än två trådar per funktion. Hur du ska koppla beror ju på vilken funktion du vill ha och vilken funktion du har nu.
smh: [citat] Tack, jag tror att det misstag jag gjorde (kunskapsteoretiskt sett alltså) var att blanda ihop ”sätta på en vanlig strömbrytare på en lampsladd” (det kan jag) med ”byta tryckströmbrytare på en lampsladd” (det kan jag inte). Även detta har jag alltså lärt mig.
Tubaist: Hittade till slut en kabel som nästan helt hoppat ur en toppklämma när jag kollade i alla dosor. När jag fixade till den så funkade sparkopplingen som den skulle igen. Tack för all hjälp!
Adamlarss: [citat] Snyggaste och lättaste är nog att borra i varje nedersta hörn på skåpen, sen spika kabeln neråt i luckan och sen borra ner vid varje uttag
HenrikHuslöse: Brytarnas värme påverkar varandra. Det finns tabeller hos en del tillverkare. Men, här finns ju bara den här brytaren. Är skruvarna ordentligt åtdragna? Är kardelerna hela?
Nalleman64: Ser definitivt ut som telekabel av äldre slag precis som redan nämnts.
etompau: Ska du bara ha två stycken 2 W/12 V ljuskällor så lär din adapter på 12 W fungera. Det går bra att skarva på kabeln från adaptern till bef. kablar. Dimning, "trial&error", du får testa och se hur det fungerar eller inte fungera skulle jag säga.
snaggletooth: Antar att det inte är en vanlig Svensson-villa du befinner dig i? Du kommer inte att få några bra tips om du inte presenterar närmare vad det är för pryl du tänker installera och vad den t.ex. kräver för spänning m.m. Samt ett kretsschema, annars blir det bara ännu mer gissningar, det går liksom inte bara att koppla in sig lite slumpmässigt sådär bara, t.ex. finns oftast flera
Dilato: [citat] Du behöver en kompis som kan nåt om du inte klarar det själv. Det är annars bara att lossa de två skruvarna nåt varv och vrida lite åt vänster så skruvskallen hamnar i det större hålet, sen drar du ut kontakten och vänder på den så ser du var kablarna är iskruvade. [bild]
Bengt65: [citat] Okey då vet jag att det är rätt gjort. Tack för info 🙏
Johrnak: [citat] Anta att klockan är 12 (borde vara 1). Efter 5,5 h borde klockan vara 6:30. Om du låter din klocka gå baklänges 5,5 h från kl 12 så blir den 6:30 😃.
Farstatjej90: [citat] Varför begränsar du alternativet till en enda lampa? Det verkar som att du ändå förstår att något är fel med dina spotar när du tar saken så personligt...🤔 Mitt förslag tyckte jag var bra när det verkade som att du var osäker på det praktiska också.