Ska måla om väggen och vill ta bort det gamla telefonjacket. Kan jag göra detta själv? bara sätta över med doslock efteråt?
hur gör jag enklast?

• Gammalt telefonjack på vägg ovanför list, kabel dras nedåt mot golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
G gadden81 skrev:
Ska måla om väggen och vill ta bort det gamla telefonjacket. Kan jag göra detta själv?
Absolut!
G gadden81 skrev:
bara sätta över med doslock efteråt? hur gör jag enklast?
Det är nog bara att ta bort uttaget och klippa kabeln under förutsättning att du inte längre använder fast telefoni givetvis. Klipper du kabeln kan andra telefonuttag i bostaden komma att påverkas.

Nej vi har inga andra fasta telefoner i huset. Det är inget annat som kan hända då?

Ser inte ut att vara någon dosa få det är utanpåliggande uttag och kabel.
Skruva loss med skruven i mitten och kolla hur det ser ut. Vart går kabeln som går in i hålet i väggen? Uttag i rummet bakom?

• Haha
Stickan56
  • Laddar…
Så här ser det ut

• En hand håller en borttagen ljusbrytare med synliga kablar och installation i eldosa inuti en vägg.
    Skapa konto
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Ja det var ju en dosa. Då är det nästa jack bakom väggen som är hempulat och troligen utanpåliggande

Hursomhelst kan du koppla bort telejack själv. Möjligt att återanvända rör och dosor för nätverkskabel om du har det behovet att dra det fast och snyggt.

Så jag bara klippa av och trycka ner kabeln i listen ?

• Finger pekar på en elektrisk kabel som leder in i en list vid en vägg med en öppen eldosa.
    Skapa konto
R
G gadden81 skrev:
Nej vi har inga andra fasta telefoner i huset. Det är inget annat som kan hända då?
Har ni ADSL kan det sluta fungera. Borde förvisso vara anslutet i första jacket, men så är det inte alltid.

Düsseldorff
G gadden81 skrev:
Ja, Sen kan du fixa hålet med akryl eller annan lättarbetad fogmassa.

G gadden81 skrev:
Det kan du, men om du har bredband på något vis via ADSL/telenätet är det bättre att koppla ur allt först och ha koll på hur det var kopplat. När du väl kopplat ur testar du att allt som ska fungera fungerar och först då klipper du kabeln. Eller hellre drar ut den från andra sidan.

• Gilla
Lövborgen och 1 till
  • Laddar…
Har tagit bort listen nu och kabeln går in i väggen, vet inte vart den tar vägen. Vi har fiber idag så det borde ju inte vara ngt problem att klippa kabeln :/

Kabeln som går där ser ut att vara draget i efterhand som extra till nåt så kanske ett jack på andra sidan väggen?

Düsseldorff
G gadden81 skrev:
Har tagit bort listen nu och kabeln går in i väggen, vet inte vart den tar vägen. Vi har fiber idag så det borde ju inte vara ngt problem att klippa kabeln :/
Klipp skiten, spackla och måla.

• Gilla
Jotsat och 1 till
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Klipp skiten, spackla och måla.
Håller med.

MEN! Spara det gamla telefonjacket i en låda.
Och om trettio år - under en fest - så plockar du fram det, håller upp till allas åsyn och frågar; Någon som minns det här? :rofl:

• Gilla
  • Haha
Immobil och 2 till
  • Laddar…
Denna kommer bli kvällens snackis om 30 år!:rofl::crysmile:

• Vägguttag med lösa kablar på ett trägolv som skämtsamt kan anses omodernt om 30 år.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Haha
Ellou och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.