Har en firma som håller på att dränera om huset, och jag har fått fram underlag och fått kabelanvisning för allt som var/är kopplat ut i gatan, men glömde såklart jordkabeln som går från huset ut till växthuset så den grävdes av..

Det som hände var att en grupp i centralen slog ifrån, men inget jordfel. Det märkliga var att en hel del till synes godtyckliga saker på andra grupper slocknade (t ex bergvärmepumpen) och till slut hittade jag felet: två av tre huvudsäkringar (25A porslinssäkringar) hade gått. Jag bröt huvudbrytaren och bytte alla tre för säkerhets skull, och innan jag slog på frilade jag kabeln som gick ut från garaget till växthuset genom att öppna dosan och frilägga den från alla skarvdon och sätta dit fräscha wagoklämmor.

Nu funkar allt, men när jag läser på om 4-ledad jordkabel så hittar jag en artikel om att PEN-ledare kan vara farliga om de t ex grävs av. Jag har ju frilagt kabeln så den är inte en del av kretsen längre, men tills jag får tag på min elektriker: behöver jag göra något för att säkerställa att mina barn inte blir friterade av någon vitvara med nollfel?

Min killgissning är att det var något nollfel som gjorde att huvudsäkringarna gick snarare än typ jordfelsbrytaren som jag förväntade mig.

Bästa svaret

A
Ja det räcker att frånskilja som du gjort eller (skruva ur/slå av alla säkringar till den avgrävda kabeln tills den kan åtgärdas och se till så ingen slår igång dessa.

Jordfelsbrytaren reagerar inte på alla fel utan bara fel mot jord så det är nog inget ovanligt med detta. Kontrollera med testknappen att den fungerar bara.

Ja avbrott på pen-ledare ger risk för elshock. Alla skyddsjordade höljen blir farliga att vidröra då.

Redigerat:
Att två huvudsäkringar löste ut men bara en dvärgbrytare på trefasgruppen beror troligen på att det var en kraftig/direkt kortslutning mellan två(/tre) faser.

Vid kraftig kortslutning så hinner inte selektiviteten med. Det kan även hända att servissäkringar löser ut samtidigt.

Edit:
Eftersom det är en PEN-ledare i kabeln så ligger den utanför/innan någon JFB.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Att två huvudsäkringar löste ut men bara en dvärgbrytare på trefasgruppen beror troligen på att det var en kraftig/direkt kortslutning mellan två(/tre) faser.

Vid kraftig kortslutning så hinner inte selektiviteten med. Det kan även hända att servissäkringar löser ut samtidigt.

Edit:
Eftersom det är en PEN-ledare i kabeln så ligger den utanför/innan någon JFB.
Tack för svaret! Så jag behöver inte oroa mig? Är det bara att köpa en skarvdosa för användning under jord och koppla ihop allt igen? Inget jag kommer ge mig på själv såklart.

K koze skrev:
Är det bara att köpa en skarvdosa för användning under jord och koppla ihop allt igen? Inget jag kommer ge mig på själv såklart.
Låt den som ska göra jobbet välja skarvteknik är mitt förslag.

• Gilla
Uffe A och 4 till
  • Laddar…
Ja, men bättre med pressade skarvar och limkrympslang över varje skarv samt hela skarvområdet.

Absolut, det får elektrikern avgöra. Men det är lugnt att köra vidare med 4-ledare?

A
Jadå.

• Gilla
koze
  • Laddar…
Tack för alla svar!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.