El
snaggletooth: Antar att det inte är en vanlig Svensson-villa du befinner dig i? Du kommer inte att få några bra tips om du inte presenterar närmare vad det är för pryl du tänker installera och vad den t.ex. kräver för spänning m.m. Samt ett kretsschema, annars blir det bara ännu mer gissningar, det går liksom inte bara att koppla in sig lite slumpmässigt sådär bara, t.ex. finns oftast flera
Dilato: [citat] Du behöver en kompis som kan nåt om du inte klarar det själv. Det är annars bara att lossa de två skruvarna nåt varv och vrida lite åt vänster så skruvskallen hamnar i det större hålet, sen drar du ut kontakten och vänder på den så ser du var kablarna är iskruvade. [bild]
Bengt65: [citat] Okey då vet jag att det är rätt gjort. Tack för info 🙏
Johrnak: [citat] Anta att klockan är 12 (borde vara 1). Efter 5,5 h borde klockan vara 6:30. Om du låter din klocka gå baklänges 5,5 h från kl 12 så blir den 6:30 😃.
Farstatjej90: [citat] Varför begränsar du alternativet till en enda lampa? Det verkar som att du ändå förstår att något är fel med dina spotar när du tar saken så personligt...🤔 Mitt förslag tyckte jag var bra när det verkade som att du var osäker på det praktiska också.
moshii: [citat] Attans då. Tack ändå :D
Fotografen: Två nollplintar i hällen, och nollorna sitter ihop i "bortänden". Vänd kabeln rätt.
Per-Elofsson: Sett en plejdpuck i dosan och locka med doslock med skruv. Gör ett hål eller markera upp att dosa finns bakom. Köp plejds trådlösa brytare och sätt upp där det passar bäst. Klart. Fast.. be en elektriker göra det.
Dilato: [citat] Det tror jag inte ett dugg på, statistiken håller inte med dig. Lek eller vistelse på spårområde är ett problem. Proffsen dör lika mycket som lekmännen. Ingen har hamnat i rätten för att någon dött. 2018, 1 död: En linjemontör i 25 årsåldern omkom vid ombyggnation av elnätet. Vid demontering av en stolptransformator kom mannen i kontakt med spänningsförande delar på
jonaserik: [citat] Inte fel att rita in kabeln eller annat under ytan på en situationsritning över fastigheten och sätta i pärmen.
jonaserik: [citat] OK syns lite dåligt med ledarnas tjocklek, men kan vara tele som sägs. i övrigt så finns det dessa sorter för 230 V med.
avh67f: Skulle något sådant här fungera: https://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/armaturer/inomhusbelysning/led-lister/led-list-019915/
jonaserik: Här finns lite att se om att laga en V-kabel. Men använd inte skaltång att avisolera med. elda på med en cigarettändare och dra av isoleringen med nageln, då kan det inte bli en skada på ledaren.
Peter321: Tack så mycket alla tre. Sladden går ner i källaren där telefontråden kommer in i huset men har tagit bort alla telefonuttag så det måste vara rester från det då. :)
Totte_S: [citat] Under vissa förutsättningar - ja. En kanal som endast kan öppnas med hjälp av verktyg får användas till enkelisolerade ledare. Normalt sett undviker man det. Den kanal jag tipsar om rymmer normala kablar så det finns ingen anledning att lägga dessa löst.
pelpet: Kolla om du har rör till elcentralen hela vägen. Ofta i äldre hus så finns det rör men man har helt enkelt inte dragit fram jord. Men med glidmedel så går det ofta att få in en dragfjäder i befintliga elrör och då fungerar det ofta att dra fram jord. Jag har dragit fram en hel del jord i mina gamla pansarrör från 1957.
rrune: [citat] En riktigt bra ide faktiskt. Posta hur det ser ut hos er där Oneco / andra bytt mätare. Skulle vara väldigt intressant att se. Min bild har Ni redan sett.
Martin Lundmark: [citat] Hej, Reborn Om det är störningar i form av svitchbrus från nätdelar i frekvensområdet 2-150 kHz (Supraharmonics) så kan det bero på att det tyvärr ännu inte finns någon produktnormer som begränsar ledningsbundna störningar i det frekvensområdet. Det har tyvärr gått otroligt långsamt att genomföra normarbetet på det frekvensområdet. Kontakta gärna Elsäkerhetsverket och
Jon-Petter Högbom: Jag satte en plejd plugg (spr-01) i stickkontakten till min fjärråskupa. Inte lika elegant som det ts ville göra men fläkten slocknar iallafall när kör mina mer nerdimmrade scenarior. Tyvärr så är den ibland avslagen när min sambo vill tända, men det var det bästa jag fick till. 😂
Necatour: [citat] Tack! Har koll nu... den blå sitter på nollskenan 🙂
Deedum: Det nya värmeelementet är på plats sedan igår, och vi har kört 5 tvättar utan problem. Tack för hjälpen, alla inblandade! ☀️🌻
Jonas Persson: [citat] Ska vi gissa på att de som byggt dem normalt använder enfas och en stor säkring. Lastfördelning över tre faser är en efterkonstruktion.
avh67f: [citat] Har kabeln tre svarta ledare med siffror och en kopparfläta? I så fall skulle du kunna göra om den till en enfas-kabel med t ex fas (1) nolla (2) och jord (flätan) och den ska då matas via fast anslutning på rätt sätt.
Jonas928: [citat] Efter 5-6 ggr fungerade det utan problem. Det jobbiga var att jfb satt 5 meter upp.
elveteran: [citat] Det är inga problem med växelriktaren hur stor anläggning har du och vilket avstånd mellan husen
jonaserik: Inga, beror på vad du ska hänga där. Inget fel i båda och DCL har det bättre och mindre kontakt om det ska vara jordat till armaturen.
Unikt namn: [citat] Kapar du golvlisten vid garderoben sidovägg också? Annars kan ju en utanpåliggande kabel bara dra längs den. Edit: Alltså från befintligt uttag till ett utanpåliggande uttag nära garderoben.
Bengt65: [citat] Hur blev det? Är i samma sits skall koppla in en under central till laddning. Jag köper grejor en kompis kopplar. Man tar inkommande före huvud brytaren och delar upp den?
hempularen: [citat] Njaa. Den maximala strömmen som telestationen kan leverera räcker inte för att skapa någon farlig värme. Vill minnas att maximal kortslutningsström ligger på 100 mA. Men i så fall rasar spånningen till 0V så det blir ingen värme. Jag tror att man teoretiskt skulle kunna få en effekt på ca 2W, men det kräver en perfekt "glappkontakt" som råkar vara perfekt matchad mot
oppelainen: [citat] Tack för info. Det uttaget jag tog bort var det uttag som var vidarekopplat från ett annat.