El
Dilato: Det kan ju bli spänningsfall i kablaget om man bara kopplar allt i serie så jag skulle nog lagt dom som 3 *10.
Mikael_L: [citat] Ja den kanske passar. Det finns absolut vissa problem, dels måste du agera elektriker och förutom att det är olagligt så gäller det ju att du gör rätt i alla delar. Först och främst för säkerhet, sen för att du inte ska paja hällen, vilket kan hända om du kopplar fel. Det andra problemet är att man ska få plats för det det där ROT-uttaget någonstans, det kan krävas att
Mikael_L: [citat] Ärligt talat, jag förstår inte frågan, en bild eller bättre beskrivning, eller båda, behövs nog.
Mikael_L: [citat] Jag skulle vilja att de även tog fram en 3x1,5 (dvs 3 ledare utan jord, blå, brun och svart) Svart för push-dim-signalen.
Hylman: Jag ska ta hit en elektriker, och passar på att sätta en kontaktor till vvb. Den tänker jag ska styras av en shelly pro 1 (via Homeassistant). Det verkar vara en standarlösning många använder. Tanken är att styra mot spotpris via HA. Vvb är en Nibe compact 300 sol, tvåfas (3kW). Jag är också lite nyfiken på att kunna ha koll på effekt/energiförbrukning och ev temperatur. Men det
avh67f: Inte heller hört det. Kanske det är någon typ av gelfyllning. Det gör ju köpa dosor med fyllning som blir helt vattentätt. Ja IP65 blir bra. I övrigt ska materialet tåla väder och vind och vara specat för vinterns minusgrader och sommarens sol-strålar (uv-beständigt) om poolen står ute eller skyddas mot detta.
Josth: Ok, då förstår jag! Hela Värmland tillhör väl Ellevio. Kanske borde du passa på att utnyttja forumet lite oftare och uppdatera profilen.😊
Müssli: Det behövs mer information. Ta bilder på hur du kopplat spishällen och ugnen så är det lättare att hjälpa.
Daniel 109: Nej, skala INTE den. Jag är tämligen säger på att den ledningen inte har någon elektrisk funktion. Den är enbart för att ha två sladdar att hänga lampan ifrån. Koppla INTE in el i den.
sepani: Ok tack, bättre än att ha ett okänt naturminne på tomten…😂
Stefan.o: [citat] Men snälla du, elkopplingarna på en vintagebåt som är snart 60 år gammal är väl inte i sådan klass att en normalbegåvad ens känner vikten att skryta om att henom kopplat in en lampa med brytare?! För att förtydliga för samtliga kan jag notera att jag är förnöjd att jag äntligen lyckats hitta en strömbrytare med det utseende jag önskade för att kunna riva bort det
elmont: Självklart kan man öppna en vanlig tvättmaskin, oftast genom att lossa några skruvar och ta bort "toppen", även baksidan brukar vara rätt enkel att ta bort.
elveteran: [citat] Nu kommer vi återigen tiil lagstiftningen kring spottar vad är det som gäller tillverkarens anvisningar ska alltid följas utöver svensk standard fk har enbart grundläggande isolering inte godkänt som det ser ut nu sådana där installationer dömer jag ut
elmont: Men ett påslag på ca 100% på det dom sålde är väl i mesta laget eller
Mikael_L: Jag tänkte direkt på Eltakos TLZ12 trappautomat när jag läste första inlägget https://www.eltako.com/fileadmin/downloads/sv/_bedienung/TLZ12-8plus_23100832-1_sw.pdf Jag antar att det är det som tommib tänkte på också. Det har universalspänningsingång 8V -230V lik/växel, och en massa olika programmeringsmöjligheter, men tider är valbara i fasta steg, så det duger inte om det är en
TuXy: [citat] Sant! Tänker du att ringen skruvas ut till tänkt kakel-nivå och sen en manschett över det?
Tobbe.A: Jag hade just besiktning av anläggningen, besiktningsmannen var elektriker i grunden. Elektrikern som var och installerade batteriet har satt det för nära väggen, så nu måste de är bytas plats på elementet och batteriet. Flyttas batteriet på samma vägg som det sitter nu, så kommer hela dosan till elementet att blockeras av batteriet. Besiktningsmannen sa att han inte trodde att en
13th Marine: [citat] Beror på laddboxen, många har just DC-delen inbyggd.
Zephro: [citat] Esp32 med strömtrafo samt styrning av relä som styr kontaktorn...så gjorde jag iaf. + att jag fick med portstyrning samt temp och styrning av belysning i garage i samma krets....(esphome)..... Hempul? Javisst, men med skenmontage och kretskort med skruvanslutning och lite plint så blir det som vilket automationsskåp som helst.
HumptyBumpy: Kom hem lite sent så orkade inte stå i mörkret och ta bilder på mätarskåpet men bifogar lite bilder på centralen i huset. Central: [bild] Inkommande från mätarskåpet, gissar på att det är någon form av 5g6: [bild] Kabeln till garaget: [bild] Garagets PEN kopplad till PE-plinten: [bild]
Tor s: [citat] Har en exakt lika in på 2 ut på 3 om jag kopplar ut på 4 så går den när det är kallt dvs inte för varmt Mvh Tor
elmont: Nästan ingen använder mer än enstaka kopplingsdosor dom allra flesta använder i första hand takdosor och i andra hand apparatdosorna. Är det någonstans man har missat lite i planeringen så att det blir lite mycket tråd så använder man djupare dosor
henrymeck: [citat] Tack, skall begränsa effekten när den är installerad ( med en fas )
MultiMan: Har du rivit bort brytare utan att dokumentera hur det var kopplat och dessutom inte vet alls vilken handdukstork det gäller så blir du tvungen att mäta dig fram för att få reda på de olika kablarnas funktion. Men det kräver viss erfarenhet och förståelse för elektricitet. Ingen här kommer gissa åt dig utan mer information och riskera någon annans liv eller utrustning.
Jonas928: [citat] Tråkigt om bröder inte är vänner. Jag saknar min bror otroligt,som Cancern tog ifrån mej. Men nu till din vägg: Du ska ha mycket otur om du träffar en regel. De står ofta med avstånd 60 cm. Men det kan givetvis variera. Reglarna är 45 mm breda och 95 mm djupa. Utrymmet mellan fylla ofta med isolering för att dämpa ljud. Sedan spikar man först på spånskiva och sedan gips.
Greyton: [citat] [citat] Ska det ena stiftet vara tomt? Jag har 4 sladdar, 2st bruna och 1 blå och en vit. Ska alla till var sitt stift? Utan den vita inkopplad bör väl lampan på knappen lysa vid någon kombination iallafall? Hoppas på hjälp av någon snäll själ därute även om tråden är gammal.
Jonas928: [citat] Tvärt om. 60 HZ går 20% fortare än 50. Det är det roterande magnetfältet som får motorn att snurra. Enligt formel 120 X frekvens / motorns portal. 4 poler är vanligast. Det bli 1500 rpm vid 50 Hz.
avh67f: Det går säkert att montera en brytare på lämpligt ställe för ladugården. Man brukar inte använda säkringar för funktionsmanövrering. Ta kontakt med någon elfirma så fixar de det.
JFrisk: [citat] Svårt att säga från bilderna utan modellbeteckning etc. Skulle gissa på CF-kort men skulle också kunna vara SD. Borde väl också kunna gå med en USB-sticka. Frågan är väl dock vilket/vilka filformat prylen tar? Kanske tom tar Bluetooth, men ser lite äldre ut. Antar det saknas ram på bilderna och displayen på något vis lyser upp vid påslag?