1 916 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Antal 6mm2 per säkring.
Hej,
Nu är jag lite konfunderad
. Jag har läst att man bara får ha en ledning ansluten "ut" från en dvärgbrytare för att man skall kunna garantera ordentlig kontakt. Vill man grena så får man göra det med nån torix eller liknande. Att det är så kan jag förstå.
MEN, om jag kikar i min elcentral så ser jag att inkommande 6mm2 från fasadmätarskåpet går in i JFB och ut till fasskenorna. Visst. Men in på JFB går ledningarna även vidare till VP'n som ej omfattas av JFB. (via 16A dvärgbrytare förstås)
Dvs två st 6mm2 på varje skruvanslutning. Är detta ok? Hur många ledningar (FK i detta fall) får man egentligen ha under samma skruvanslutning?
Möjligen har jag fattat nåt fel, det har faktiskt hänt förut
. Isåfall - upplys mig!
/Herman
Nu är jag lite konfunderad
MEN, om jag kikar i min elcentral så ser jag att inkommande 6mm2 från fasadmätarskåpet går in i JFB och ut till fasskenorna. Visst. Men in på JFB går ledningarna även vidare till VP'n som ej omfattas av JFB. (via 16A dvärgbrytare förstås)
Dvs två st 6mm2 på varje skruvanslutning. Är detta ok? Hur många ledningar (FK i detta fall) får man egentligen ha under samma skruvanslutning?
Möjligen har jag fattat nåt fel, det har faktiskt hänt förut
/Herman
Självklart får man överkoppla normapparater på "inkommandesidan". Skulle bli svårt att bygga centraler annars.
Det helt riktigt att endast en ledare ut är ok. Men apparaten är säkert godkänd för överkoppling även på "utsidan", men man grenar inte på det sättet.
Det helt riktigt att endast en ledare ut är ok. Men apparaten är säkert godkänd för överkoppling även på "utsidan", men man grenar inte på det sättet.
Klicka här för att svara