Håller på och drar VP rör till 12v spottarna i ett nersänkt tak. Då jag inte vill borra alldeles för många hål i bärande regel, så tänkte jag dra fler kablar i samma VP rör, så splittar jag dom sen efter den bärande regeln. Hur många 2 ledad 2,5 kvadratare får det plats i ett VP 16mm Flex rör ? Jag har inte kabeln hemma annars kunde jag provat :)

Lika bra man frågar innan så man inte står där när man dragit alla VP rör  :o

Kan man tränga in 3st måntro ?

Sätt dina "splitterdosor" åtkommliga inför framtiden!
Nedan har du vad som gäller när det gäller VP-rör.

Installationsrör
Välj och förlägg installationsrören så att ledningarna kan dras utan
svårighet. Tabellen nedan anger lämplig rörstorlek för olika
ledarareor och antal ledare enligt SS 437 01 45. Tabellen gäller för
både fler- och fåtrådiga ledare. För entrådiga ledare kan den
tillämpas för 1,5–4 mm2 ledararea.

area antal ledare
mm2 2 3 4 5 6 7

1,5 16 16 16 16 20 20
2,5 16 16 16 20 20 25
4 16 20 20 25 25 32
6 20 20 25 25 32 32
10 20 25 25 32 – –
16 25 25 32 40 – –
25 32 32 40 40 – –
35 32 40 40 50 – –
50 40 40 50 63 – –

En rörledning som överstiger 15 m skall förses med hjälpdosa. Om
en rörledning har flera böjar kan hjälpdosa behövas även i en
kortare rörledning.

• Gilla
hmps
  • Laddar…
Torpanders, stort tack för tabellen :)

Jag hade inte tänkt att sätta upp några splitterdosor, utan jag kommer fram med 1st VP rör (med alla paren kablar) efter regeln .. sen delar jag upp paren kablar och fortsätter i VP rör till spottarna.

Som du ser på bilden, jag kommer med 2st 2,5mm2 i röret längst till höger, som sedan delas och går vidare i varsitt rör. När jag kapat flexrören i rätta längder där så blir det kanske 1cm där kablarna ligger fritt och inte i nått rör. Det bör väl inte vara några problem då vi pratar 12v svagström ?

• PICT1293.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C
M@ZE skrev:
Jag hade inte tänkt att sätta upp några splitterdosor, utan jag kommer fram med 1st VP rör (med alla paren kablar) efter regeln .. sen delar jag upp paren kablar och fortsätter i VP rör till spottarna. När jag kapat flexrören i rätta längder där så blir det kanske 1cm där kablarna ligger fritt och inte i nått rör. Det bör väl inte vara några problem då vi pratar 12v svagström ?
Om du ändå inte hade tänkt dig en konstruktion där kabeln kan bytas ut så finns det väl ingen anledning att förlägga den i rör överhuvudtaget? Om den inte måste skyddas på något sätt, men på bilden ser det ju ut som om du skulle kunna klamra kabeln direkt i taket utan problem.
Strikt talat så gäller elföreskrifterna även för 12v fast installation.

cpalm skrev:
[quote author=M@ZE link=1142756201/0#2 date=1142762473]Jag hade inte tänkt att sätta upp några splitterdosor, utan jag kommer fram med 1st VP rör (med alla paren kablar) efter regeln .. sen delar jag upp paren kablar och fortsätter i VP rör till spottarna.  När jag kapat flexrören i rätta längder där så blir det kanske 1cm där kablarna ligger fritt och inte i nått rör. Det bör väl inte vara några problem då vi pratar 12v svagström ?
Om du ändå inte hade tänkt dig en konstruktion där kabeln kan bytas ut så finns det väl ingen anledning att förlägga den i rör överhuvudtaget? Om den inte måste skyddas på något sätt, men på bilden ser det ju ut som om du skulle kunna klamra kabeln direkt i taket utan problem.
Strikt talat så gäller elföreskrifterna även för 12v fast installation.
[/quote]

Exakt!

Varför fuska med en sådan detalj?

Jag är generellt emot hempul inom el, för det brukar nästan aldrig hålla måttet hela vägen hem...

Fuska och fuska, anledningen till det är att jag inte vågar borra för många 18mm hål i en bärande regel där man skall gå övanför. Det rör sig om 2kablar i 1VP rör som splittas vidare i 2 VP rör. Känns inte som världens största fusk då det handlar om 12v kablar i 2meters längder.

om du nu är rädd för att borra för många hål så ska du inte borra dom där du har gjort......borra mitt i balken där försvagar du den minst..............där det är borrat nu försvagar du den som mest :o

El_-micke skrev:
om du nu är rädd för att borra för många hål så ska du inte borra dom där du har gjort......borra mitt i balken där försvagar du den minst..............där det är borrat nu försvagar du den som mest :o
Exaktemente! Mitt i balken ska det vara!

å så kunde du ju borrat med 16 mm borr....

å sen så BÖR du inte ha längre än 2 meter 12 volt kabel mellan trafo och downlight...

Skit också .. jag som borra längst upp för att minimera längden >:(. Jaja .. 2 hål bör balken förhoppningsvis klara av.

2m längderna visste jag om att det gällde för 12v.

El_-micke .. du skulle svarat snabbare innan jag hann borra alla hål :-[

Om du borrar ett eller tre hål bredvid varandra (EJ ovanför varandra) gör ingen större skillnad hållfasthetsmässigt, dock skall du placera dem i centrum på balken. Borra därför fram ett rör till varje spot och klamra rören ordentilgt (mer än på bilden !!) så kan du dra om om det blir nödvändigt. Vem vet, du kanske vill ha 220-spottar om ett par år tex.

Det skulle dessvärre bli 4 borrhål, så det känns inte som om jag vågar riskera bärigheten i balken bara för att få hela rör. Den dagen man vill byta spottar till 220v får man väl snitta upp spånet på förrådsgolvet övanför där man splittar kablarna och fixa till det.

M@ZE skrev:
Det skulle dessvärre bli 4 borrhål, så det känns inte som om jag vågar riskera bärigheten i balken bara för att få hela rör.
Det ramlar inte ner bara för att du skulle behöva borra 4 st hål istället för 3...

Det man skall tänka på när man skall gå igenom en bärande träkonstruktion är att placera hålen i regelcentrum och hålen en bit från varandra. Har inte räknat på det men mellan tummen och pekfingret så skulle jag ha valt att ha 2-3 gånger hålets diameter mellan hålenskant. sedan gör det inte så mycket om man vill borra fler än 4 hål.
Det du i princip gör är att du gör en "fackverks" konstruktion av träregeln och det påverkar inte hålfastheten speciellt mycket.
Nu skall man inte sätta igång och borra hur många och i vilka håldimensioner som helst. Men enligt dimensionerna på bilden så kan man borra många hål, med lite mellanrum mellan, innan det påverkar bärigheten allt för mycket.

Det ser bra ut, du har inte förstört dina bjälkar med dessa småhål.

Det du bör tänka på är att 12V ger en avsevärt högre ström i kabeln än 220V, jag ser ingen risk direkt men dina 2,5m2 tar 16A utan att bli för varma, den största risken med lågvolt halgen är värmeutvecklingen och därigenom brandrisk genom överhettning.

Därför skall man inte ha för många lågvoltsledningar i samma rör anser jag.

I ditt fall är det bara att köra på borra ett till hål i din bjälke om det behövs.

Roli och Irenebyggare, mkt bra inlägg .. jag skall bifoga en bild på hur det ser ut nu när jag kommer hem. Om ni tycker att det inte är några problem för bärigheten då så borrar jag 2 hål till. Vi använder ytrymmet ovanför som förråd och jag kan även krypa där uppe. Förut var det ett ryggåstak som jag efter 1år bestämde för att sänka och utnyttja som förråd.

Bifogar bilder ikväll ..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.