Jag har haft en elektriker hemma i lägenheten för att ge mig en offert på lite olika elarbeten i samband med köksrenovering. Eftersom jag är helt grön på området känns det säkrast att få lite feedback på offerten, inte så att jag är snål men man vill ju inte bli skinnad heller :-/

Vad som skall göras (och som inte står beskrivet nedan) är att kyl/frys skall bli kyl och frys samt flyttas till motsatt vägg, uttag skall dras dit. Elcentralen är av automatsäkringstyp (DIN tror jag det kallas).

Det här är vad han skrev i offerten:
---8<---
Flytt av spisuttag
Inkoppling av häll/ugn
Matning till micro
Matning till kyl/frys
Matning till diskmaskin
Utbyggnad av elcentral

Bedömt ca 2dgr arbete

Materiel samt arbete

11,700:- inkl moms
--->8---

Låter det rimligt eller håller jag på att bli skinnad?

Det är mycket svårt att bedömma, när man inte vet hur eldragningen ser ut totalt sett. Hur långa avstånd? Vad som måste dras om etc.?
Men 5-6000 kr per dag är tyvärr vad en elektriker kostar idag..
Det kan kanske vara idé att kolla med en firma till?

Tja, det är ju som sagt svårt för mig med att bedöma. Avståndet från köket till elcentralen är väl max 5 meter om man räknar via hallväggen och genom dörren in i köket fram till uttaget för spis. Ca 3 meter hallvägg och 2 meter köksvägg.

Men det är ett bra tips, jag skall nog fråga en firma till. Frågan är om jag får tag på någon, verkar som om elektriker har löjligt mycket att göra :(

Ja, om inte annat vill de påskina det. Enstaka småjobb (för dem) är inte så intressanta. Kolla gärna med en större firma, som kanske har mer resurser.

Finns det några rör/ledningar där de nya uttagen skall fram, eller skall det dras nytt ända från centralen? Vad är det för väggar? Utanpåliggande ledningar?

Väggarna är lättbetong eller vad man nu skall kalla det, kåken är från 50-talet. Om han behöver dra nytt så kan jag fixa taklister ( http://www.kanallisten.se )med spår för fasta installationer, så han behöver ju inte bila i väggen.

Jaja, skall höra mig för med andra, nackdelen är bara att jag har ont om tid för själva bygget. Allt har dragit ut på tiden, snickare/elektriker/målare etc.

jag är absolut ingen exeprt på elektriker priser eferssom jag pular själv och kallar hit elektrikern bara för inkoppling. Då tar min elektriker lite extra timpeng för att jag inte köper material av honom. Helt Ok i mina ögon.

Men spontant så känns ditt pris lite högt. De flesta elektriker debiterar under 500 i timmen om de får sälja materialet (ink. moms), dvs arbetskostnad i ditt fall borde hamna mellan 7 och 8000. Då blir det ca 4000 för material i ditt fall. Och det tycker jag låter lite mycket. Det som är en joker är utbyggnaden av elcentralen. Det kan innebära alltifån att han pular in 2 ytterligare automatsäkringar på ledig plats i centralen, till att han byter ut hela centralen. Skulle det vara utbyte som gäller så kan säkert materialkostnaden komma upp i 4000 och kanske mer. men om vi bortser från centralen så borde du hamna på materialkostnad på ca 1000- 1500 (vet inte riktigt vad specialkontakterna till hällen, om det är det som skall till kostar). Jämför med elbutik.se så tror jag att du hamnar på materialkostnad på ca 500-700 för det du behöver (inte centralprylarna). Elektriker ligger typiskt 50-100% högre i pris, för samma prylar.

Även arbetet skulle man kunna ifrågasätta tiden för. Det går antagligen mer än en dag, men inte mycket mer. Kan vara svårt att hitt en elektriker som debiterar för delar av dagar.

Edit: Jag tror inte att du blir skinnad, men det borde gå att hitta någon som ligger 1 eller 2 tusen lägre. Frågan är om det är värt tiden.

Hm.. det är det som jag har så svårt att bedöma. Tror jag har plats i elcentralen för 2-4 extra säkringar, plus att den är bytt för bara max 2-3 år sedan, så den finns det väl ingen anledning att byta..

Skall höra mig för med fler, om det nu inte var så lögn i helvete att hitta lediga elektriker i Borås :-/

Eljobbet jag nyss beställde (40h arbete, 2 nya elcentraler, byte av mätartavla, 50 meter FKKJ 4x16/16, etc) gick på 28kkr+moms, så lite dyrt låter det nog.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.