Hej ....
Såg när elektrikern på jobbet skruvade upp några kabelkanaler direkt på gips väggen utan att plugga ...
Frågade va han använde , elektrikerskruv sa han , som dom alltid använder vid lättare montage i gipsskivor..
Fråga : Finns det skruv för gips skivor ??
Va kan man köpa dom ??

Hej!
Finns nog hos dom flesta grossister. Storel har en variant (E 15 470 32) som man kan dra fast direkt i gipsen. Borde finnas något motsvarande på byggvaruhusen???

Det är väl vanliga gipsskruv som han använde skulle jag tro.
Dessa kan du köpa lite överallt ...ÖB, Biltema, Byggvaruhus osv...

Nej det är förmodligen inte vanlig gipsskruv.
Thorsman har en skruv som kallas elektrikerskruv (Elektrikerskruv TEL-C3 SECOR). Gå in på www.lexel.se välj Thorsman, fästmaterial, skruv. Finns också en speciell skruv för gips (Monteringsskruv TSF).

Det fungerar också att använda tex spax-skruv (och liknande) direkt i gips. Viss känsla krävs då det är lätt att dra för hårt direkt i gips.

Spax hitar man på närmaste järnhandel eller liknande. Thorsmans sortiment borde dom flesta elfirmor kunna fixa.

Jag kör med Thorsmans TSI, E-nr: 15 470 10 /15 470 12.
Alternativt med TSF-serien.
Dessa är precis som vanliga gipsskruv vad jag kan se.

Tsf funkar att sätta lätta saker typ kabelkanal utan plugg i gips
Tsi funkar inte utan plugg

TSI är helt vanlig gipsskruv för att fästa gips i reglar.
Däremot är inte TSF utförd som en "vanlig" gipsskruv då den har kullrigt huvud och större diameter för att fästa i gips. För övrigt se den ut som en gipsskruv och är benämnd så av Thorsman. Men för dom på forumet som endast sett en "vanlig" gipsskruv (för att fästa gips mot reglar) kan det vara intressant att veta skillnaden.

Vanlig gipsskruv, TSI, är inte lämplig direkt i gips då den är för smal för att fästa ordentligt. Då behövs plugg, precis som Erik_D skriver. Den ska ju inte fästa i gipset, utan mot underlaget ex.vis trä eller stål.

Det är endast möjligt med lättare infästningar utan plugg direkt i gips såsom kabelkanaler, mindre IR-detektorer etc.

Rostig_9000i_-88 skrev:
Tyvärr sköt jag in en mening lite fel, det skulle stå:  :o

Ursäkta förvirringen om gipsskruv, men jag vet faktiskt skillnaden... :-[

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.