Detta gäller spottar i taket, så jag kan ha postat det helt galet å i så fall sorry moderatorn.......

När vi nu bygger om så ska vi ha spottar i taket som grundbelysning och ha punktbelysning över typ matrumsbordet v-rumsboedet och lilla mysplatsen framför braskaminen. Mått 3,60 brett å typ 12 långt. Vad är bäst eller rättare sagt finns olika alt?

Spottar var 50-60 cm i hela rummet eller finns något annat bra alt

Skicka gärna in bilder hur ni gjort

Tackar....

Det ligger väl på en bra rubrik.

Klart att det finns alternativ, det låter lite överdrivet med spottar fullt så tätt. Räkna istället 1 per 1-1,5 kvm eller kanske tom. ännu lite glesare.

Det beror iofs på vad du har för möjligheter när det gäller skyddsavstånd. Kan du få upp 35-50 w lampor (behövs oftast skyddsburkar ovanför) så borde ovanstående gälla. Har du problem med skyddsavståndet så får du kanske hålla dig till max 20w. Då kan det behövas många fler.

Personligen är jag lite skeptisk till spottar som enda ljuskälla i ett stort rum. Men jag kanske är lite gammamodig. Själv har vi satt det i matlagningsdelen i köket, men traditionella lampor över matplats osv.

Hej

Som jag skrev så ska jag har ett antal punktbelysningar dvs taklampor eller liknande, tror oxå det blir lite konstigt med enbart spottar!.

Finns det ingen som har några bra länkar till sidor som visar olika typer av installationer av spottar eller egna bilder??

Vore grymt tackasam.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.