Hejsan

Håller på att renovera lite och tänkte dra lite VP-rör, är det ok att borra ett hål och dra in ett VP-rör genom baksidan på en dosa ?

/RJo

• Gilla
Stefan_E
  • Laddar…
Enl. andra gamla trådar här så är det inte OK. Det finns tydligen en sorts tilläggs stuss som man kan skruva fast i dosan med möjlighet att fästa ett rör i.

Jag vet inte HUR otillåtet det är. När jag drog om en del här hemma i samband med vår köksombyggnad så fick jag stopp i ett rör på ett helt omöjligt ställe. Röret hoppade av, och min dragfjäder fastnade så att jag till slut blev tvungen att klippa av den. En nödlösning som jag konsulterade min elektrker om (jag drog alla rör och trådar, han kopplade ihop senare, fast jag hade gjortt en del provisoriska kopplingar under tiden). Nödlösningen blev att jag kunde dra ett nytt rör till en annan kopplingsdosa i samma krets som satt i en vägg som ändå var riven på "andra sidan", jag kom inte åt själva dosan för det var en massiv bärande vägg i trä. Men det gick att borra sig in i den. Elektrikern tyckte det var OK under förutsättning att röret stack in i dosan 10mm, och dessutom var förankrat i väggen nära dosan så att det inte finns någon möjlighet att det kan komma ut.

Jag tror att detta är en lösning som igentligen inte är OK, men som elektrikern tyckte man kunde ta till i den uppkommna situationen.

Det är ju så att all elektrisk materiel skall användas på det sätt som tillverkaren angivit och om han anger att produkten är säker så är det helt okey.

Har för mig att det finns någon regel som säger att man inte får manipulera el-matrial för då är den inte längre godkännd - borra hål i en dosa måste ju betraktas som manipulering. Men man kan ju fundera på hur farligt det egentligen är om man gör som hempularen beskrev, dvs minst 10 mm instick i dosan + fästning av VP-röret nära dosan ... vad kan egentligen gå fel ...

/RikardJ

En motfråga: Hur nödvändigt är det för dig att göra på det viset? Hur svårt är det att göra "rätt"?

Jag skulle vara tveksam att göra en "speciallösning" om inte elektrikern hade godkänt det. För risken finns alltid att det är någon faktor man inte tänker på. Så länge man följer alla regler till punkt och pricka så kan man räkna med att regelmakarna har haft bättre koll på ev. risker än man själv någonsin kan få. På samma sätt litar jag mer på en behörig elektrikers funderingar än på mina egna.

I mitt fall kändes det som viktigt att göra specialaren. Alternativet hade varit att riva ett rejält hål i vardagsrumsväggen (bärande tegelvägg, skulle fått hacka upp runt dosan, och fått fräsa in nytt rör på 1,5m i tegel.) . En vägg som i övrigt inte påverkades av bygget.

ROT-dosorna är väl iofs förberedda för anslutning av vp-rör eller slang i princip överallt?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.