Hur dimensionerar man säkringar för en förbrukarkrets i ett 12V-system? Låt oss säga att en krets har förbrukare som drar 4,2A, är då lämplig säkring 5A eller ska man gå högre förutsatt att man har tillräcklig kabelarea i kretsen?

En huvudsäkring som monteras mellan 12V batteri och huvudbrytare (som sitter innan individuella brytare och säkringar för respektive krets), ska den dimensioneras strax över beräknat max-uttag? Om maximalt uttag är lite drygt 9A, vågar man då lägga huvudsäkringen på 10A eller ska man dubbla till 20A?

Du får ju väga in hur mycket ledningarna klarar av när du dimensionerar, inte bara förbrukningen. Det är ju till stor del för ledningarnas skull som man säkrar av.

Vet inte om man kanske måste räkna litet på utlösningskriterier också. Om du får en kortslutning så kommer säkringen att hålla en viss tid. Om du bara har en 12V matning som driver så är det inte säkert att strömmen blir tillräkligt hög för att lösa ut säkringen på ganska lång tid. Om då ledningarna bara nätt o jämt tål säkringens märkstrröm, så är det risk att de hinner bli överhettade innan säkringen löser ut. I 230V installatione har man ju ganska hårda krav på utlösningstid, men där beror det delvis på att föremål kan vara strömförande under de bråkdelar av en sekund som det får ta innan säkringen löser. Här med 12V är det ju bara för att skydda ledningarna.

Mikael_L
Som redan sagt så är det inte förbrukarens ström som är dimensionerande, utan kabelarean.
Men du har minst två dimensioneringar att ta hänsyn till.
1. Att kabeln helt enkelt inte skadas (brinner upp) av strömmen innan säkringen bryter.
2. I 12 volts-system brukar det ofta vara spänningsfallet som är kabeldimensionerande, 12voltsutrustningen kanske inte fungerar som den ska om den får 11 volt, eller 10 volt!

I fall nr 2 så kan det bli väldigt grova kablar om det dessutom rör sig om lite längder. Kanske ett exempel kan vara att man måste ha 16 kvmm kabel och ändå bara 5 A säkring (och last)

Mikael_L
Om jag försökar svara lite mer på exakt den fråga du ställer.
Ja, om din förbrukare drar 4,2 A, så tycker jag att lämplig säkring är 5A och 10 A känns lämpligt till 9 A last. Jag ser nämligen _ingen_ anledning till att överdimensionera, om lasten är känd.

MEN om du t.ex. har höga startströmmar (t.ex. halogenlampor krämar på lite extra vid start) så kan det möjligen vara lämpligt med en lite kraftigare säkring. Men glöm inte att säkringarna själva har en hel del överströmsmarginal, en 10 A kan säkert leverara 20A i många sekunder, kanske tom flera minuter. Det går att hitta noggranna specar över säkringar utlösningskarakteristik, kolla t.ex. Elfa (elfa.se)

Och sist av allt så kolla så att du inte får för mycket spänningsfall, isåfall måste du gå upp i ledararea.

Man avsäkrar väl ledningarna efter deras area, dvs derad förmåga att leda ström utan att bli varma, och då kan man ju som i vanliga elinstalationer säkra 1,5mm2 med 10A och 2,5mm2 med 16A och 4mm2 med 20A och 6mm2 med 25A osv.

Vad jag skulle känna mig lite osäker över om det vore jag som gjorde detta är vad som händer om jag får en kortslutningsström på ex. 40A. Efterssom det är såpass låg spänning som driver strömmen, och batteriet eller vad det nu är som driver ev. vid dålig laddning inte orkar driva så himla hög kortslutninsström, så borde man kunna få kortslutningsströmmar som ligger i ett obehagligt område där ledningen blir överhettad trots att säkringen inte löser ut.

Jag vill inte påstå att jag vet att det skulle kunna bli så. Det är mer en fundering runt lågspänningsdragning.

hempularen skrev:
Jag vill inte påstå att jag vet att det skulle kunna bli så. Det är mer en fundering runt lågspänningsdragning.
Det är en alldeles utmärkt fundering, för just så kan det bli, även vid starkströmsinstallationer om du tex har långa dåliga ledningar från transformatorn till huset.

Ett utmärkt exempel på det har jag varit med om en gång. En lågspänd luftledning längs en grusväg blev spänningslös efter kraftigt snöfall. Den var säkrad med 125 A. Vi satte i 160 A och provade att slå till den igen. Säkringarna höll.
Sen körde vi längs vägen och tittade på ledningen. Det fanns ingen snö på trådarna i början, men plötsligt låg snön på ledningen, när den just hade genat genom en skogsbacke. Vägen var slingrigare än linjen.

Inne i skogsbacken hängde mycket riktigt ett träd i ledningen, men det var så långt dit, att med 380 V orkade det inte lösa ut säkringen på 160 A.

För dom som inte vet så måste naturligtvis UTLÖSNINGSVILKORET ALLTID uppfyllas vid beräkning av säkrinsstorlek och ledningsdimmensionering. Det är ju det som i första hand betämmer hur stora säkringar man kan ha.

Mikael_L
elmont skrev:
Man avsäkrar väl ledningarna efter deras area, dvs derad förmåga att leda ström utan att bli varma, och då kan man ju som i vanliga elinstalationer säkra 1,5mm2 med 10A och 2,5mm2 med 16A och 4mm2 med 20A och 6mm2 med 25A osv.
Fast vid 1,5 kvmm och 10 A så får man bortåt 0,1 V i spänningfall per meter. Så har man lite sträcka, t.ex. 10 meter så blir det bara 11 volt kvar av de ursprungliga 12 Volten. så jag hävdar fortfarande att i lågspänningssystem så är det spänningsfallet och inte utlösningsvillkoret som för det mesta styr ledningsdimensioneringen.

Alltså val av säkringstorlek bestäms av lasten, och ledningsdim av avståndet.

Förresten, av vilken anledning har man ett utlösningsvillkor angivet i tid (för visst är det så?) på högspänningsanläggningar?
Är det för personskydd?

Om det är enda anledningen så kan inte tidsvillkoret vara speciellt viktigt vid klenspänning!

Svaret finns väl i deffinitionen av starkström "kan orska skada på person eller egendom" och märk väl att det inte handlar om en viss spänningsnivå eller strömstyrka utan vad ström och spänning under en viss tid kan orsaka

Mikael_L
OK, men om batteriet eller vad för spänningskälla som används inte lyckas få säkring att lösa inom, säg 1 sekund, eller 1 år, vad spelar det då för roll om kabeln klarar det hela utan att gå upp mer än till 50-80 grader i temp ?

Om effekten (skyddsklenspäning) inte kan orsaka någon skada genom tex för höga temperaturer kan du använda vilken ledning som helst och behöver inte någon säkring, nackdelen med "varmare" ledningar är ju det ökade motståndet i ledaren som blir särskildt påtagligt vid låga spänningar. En ohms ökning av ledarens motstånd vid 12 volt har ju c:a 20gånger så stor inverkan som vid 230 volt.

Det går ju att göra även den enklaste pryl väldigt komplicerad.....:p Om frågeställaren specificerade i vilken applikation dessa säkringar ska appliceras tror jag det skulle vara lättare att ge ett precist svar.

Om jag tex antar att Joflopp pratar om en bil eller båt så är det inte så besvärligt att ge svar:

1. Huvudsäkringen dimensioneras efter kabelarean

2. Säkringar för enskilda förbrurkare får dimensioneras dels efter ev startström, ledningsarea och effektförbrukning - i de flesta fallen går det utmärkt att gå efter effektförbrukningen/strömbförbrukningen och lägga på lite. Så länge kabelarean är tillräcklig spelar det oftast inte någon roll om man använder en 5, 10 eller 15A säkring till en 4A förbrukare. Blir det knas blir det antagligen kortis och då löser alla uppräknade säkringar (och även betydligt större sådana.

Givet detta ska man väl ändå har espekt för att det kan finnas lite mer krävande lågsännings/effektapplikationer där "bil/båt-tänkande" blir för förenklat.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.