Ska ta ut en elektriker som förhoppningsvis kan byta elcentral, är lite osäker på om jag ska be om något speciellt eller bara låta honom göra vad han tycker är bäst.
Vart ska man t.ex ha jfb?

Sedan denna eviga frågan om kostnad och prisuppgifter... sorry men jag måste
ställa den iaf.
jag ska alltså byta el-central (till automatsäk. + jfb) nu har jag 12 säkringar på olika saker och 3st 3grupper, (spis etc).
Jag vill sedan göra en fast installation av min dragning till gäststugan samt koppla in ett fast uttag i den.
Och sist men inte minst koppla in en hygrostat till ventialtionen.

Är det lönt att jaga material själv eller ska elektrikern ta sina grejer?
Dvs om han nånsin kommer vill säga, först skulle han komma i onsdags men ringde återbud och sa "torsdag klockan åtta, jag ringer!" men dök aldrig upp eller ringde eller
för ens den delen svarade när jag ringde... :P
Aja, hittar nog någon annan...

Prisförhandla materialet med honom.
Det gör jag alltid numera. Och till slut så lär de sig att det inte går att debitera vilka priser de vill.

JFB sätts direkt i centralen.
Centraler köps idag ofta med mycket förmonterat.

Tyvärr så är det ju idag så att elektrikerna inte vill hålla på med småarbeten hos privatpersoner..

Ett tips,
Kolla om det finns någon elektriker som annonserar ut sina tjänster på blocket.se under Tjänster/Hantverkare..

ingen som har någon idé om vad som kan tänkas vara ett rimligt pris för denna installation?

Jag skulle säga att det helt beror på hur det ser ut hos dig. En färdigbestyckad central kan kosta från någon tusenlapp eller två och uppåt och det kanske går på en dag eller två att få den färdig och på plats om du har tur. Men, din elkille kan stöta på en massa problem och märkligheter och du kanske åker på att byta andra delar av installationen samtidigt om du vill få till allt bra. Det kan dra iväg rätt så ordentligt om du har otur.

Den investering du gör nu ang elen, så snåla inte. Det har du igen senare ! Tips ! Kostar mycket senare att ändra

fick pris av en elektriker igår som gissade på att byte av centralen skulle gå på 3500-4000 kronor... låter bra tycker jag!

swecul skrev:
fick pris av en elektriker igår som gissade på att byte av centralen skulle gå på 3500-4000 kronor... låter bra tycker jag!
Ja, det låter rimligt för en mindre förmonterad central inkl arbete

En kollega fick sin elcentral bytt. tydligen var den ovanligt stor för att vara i villa. Det gick på 10000 plus moms om jag kommer ihåg rätt. I stockholm.

jaha... hoppas verkligen inte att det springer iväg...
han har vart ut å kikat men inte lämnat pris...

kom på en sak, när han kikade på vår befintliga el-central så sa han något i stil med; jaha, du har 16 amperes huvudsäkring, tänk då på det också.
Även om jag drar en egen säkring till er gäststuga så belastas ju allt på samma huvudsäkring, så har du tvättmaskin och torktumlare på så går ju 10 ampere direkt och då har du bara 6 ampere kvar...

vad sjutton betyder det? alla säkringar jag har i inomhuscentralen är på 10 ampere, får dem tillsammans inte belaste över 16 ampere då eller?

Du har 16A per fas. Om du kör tvättmaskinen så drar den ca 10A (iallafall medan den värmer vattnet), samma med torktummlaren, och diskmaskinen.

Men i princip så får den sammanlagda belastningen i huset inte vara mer än 3x16A. I praktiken så blir ju inte lasterna så perfekt uppdelade på faserna. Så den verkliga gränsen är lägre. Å andra sidan klarar säkringen en stund med måttlig överlast.

Det är väldigt vanligt att man har 16A som huvudsäkring (såvida man inte har elvärme), och det brukar fungera för de flesta situationer. Om jag fattat det rätt så är det inga stora laster du tänker koppla in i din friggebod, det borde inte göra så himla stor skillnad. men det är ju bra att vara lite medveten om det. För kör du dels alla maskiner i tvättstugan och kanske sätter på spisen för att värma lite tevatten, och någon vill ha kaffe så kaffebryggaren går på. Kommer på att du måste damsuga tamburen lite snabbt innan kaffegästerna kommer så kan det nog bli en rejält grillad säkring.

jaha....men jag har elvärme.. men iövrigt så har jag bara en spis och en vv-beredare och pump samt en tvättmaskin... men jag ska alltså passa mig från att köra allt detta på en och samma gång?

har du elvärme också så kanske det börjar blir lite tufft. Behövs det så kan du ju säkra upp. Då vill nätbolaget ha lite mer pengar av dig.

Hurpass stort hus har du och ungefär var i landet ligger det och hurpasss isolerat?

Jag hadde 16A huvudsäkringar på 120m2 hus i södra norrland. Direktel på hela huset. Dock eldar jag en del som stödvärme när det är rikgtigt kallt. Bor du i de södra delarna i ett välisolerat hus så kan det mycket väl räcka med 16A

Uppgraderade till 20A iom att jag byggde mitt förråd

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.