6 387 läst ·
2 svar
6k läst
2 svar
Utanpåliggande el - Primolister
Hej!
Vi har ett sånt där trevligt 70-talsradhus där elen dragits utanpåliggande i Thorsmann-kanaler. Det ser ju för jävligt ut...
Så den förre ägaren (det här är länge sedan) hackade ur gipsväggarna i nederkant och la in kablarna där och spikade >
fast vanliga socklar/foder. Nu är vi på gång att dra om en del el för vi vill ha jordade uttag bl a.
Elektrikern lär ju inte vilja lägga kablarna bakom spikade lister
så jag har tittat runt efter alternativ till Thorsmann och fann Primo (DK). Vad jag förstår är det OK att lägga in fasta kablar i dessa? Vilken typ är OK? Detta skall ju elektrikern veta men jag vill också veta vad jag talar med honom om.
Vad jag utläst i tidigare trådar är det inte OK att samtidigt lägga tele-, data- eller högtalarkablar i kanalerna. Stämmer detta?
Primolister
Vi har ett sånt där trevligt 70-talsradhus där elen dragits utanpåliggande i Thorsmann-kanaler. Det ser ju för jävligt ut...
Så den förre ägaren (det här är länge sedan) hackade ur gipsväggarna i nederkant och la in kablarna där och spikade >
Elektrikern lär ju inte vilja lägga kablarna bakom spikade lister
Vad jag utläst i tidigare trådar är det inte OK att samtidigt lägga tele-, data- eller högtalarkablar i kanalerna. Stämmer detta?
Primolister
det är inte helt godkänt, nej. men om listen är uppdelad i 2 fack så är det ok att använda det ena för svagström. är väl vad jag vet en regel för att installationen inte ska bli för "stökig" och att du inte ska få in elnätetets "störningar" i dina svagströmsanläggningar. så om du petar in en högtalarkabel i efterhand så är det inget som gör din installation farlig på något vis.
antar att de använder EKK-light (tar liten plats) eller EKLK (skärmad och ger väldigt liten påverkan på svagströmskablar)
antar att de använder EKK-light (tar liten plats) eller EKLK (skärmad och ger väldigt liten påverkan på svagströmskablar)
Kanallisten.com har golvsocklar i trä som är godkända (S- & CE-märkning) för fast förläggning av t.ex. EKK samt att man kan dra annan kabel i samma list.
Jag har själv använt Primo-lister i en tidigare lägenhet och det var helt okey men de ifrån Kanallisten är i trä och separerar fast och egen installation. Jag anser de är bättre (går även att måla och finns dessutom alterntiv i ek)
Det är faktiskt ingen direkt skillnad på priset, jag har hittat följande priser (inkl. moms).
Kanallisten, 19x85x2400mm vit slät sockel inkl. clips: 190,50 (Fredells)
Kanallisten, 19x70x2400mm vit slät sockel inkl. clips: 154,50 (Fredells)
Primo, 14x60x2500mm vit slät sockel: 129,00 + clips 26,00 = 155,00 (Bauhaus)
Jag har själv använt Primo-lister i en tidigare lägenhet och det var helt okey men de ifrån Kanallisten är i trä och separerar fast och egen installation. Jag anser de är bättre (går även att måla och finns dessutom alterntiv i ek)
Det är faktiskt ingen direkt skillnad på priset, jag har hittat följande priser (inkl. moms).
Kanallisten, 19x85x2400mm vit slät sockel inkl. clips: 190,50 (Fredells)
Kanallisten, 19x70x2400mm vit slät sockel inkl. clips: 154,50 (Fredells)
Primo, 14x60x2500mm vit slät sockel: 129,00 + clips 26,00 = 155,00 (Bauhaus)
Klicka här för att svara