2 093 läst ·
10 svar
2k läst
10 svar
Industrielektriker och PLC ?
Hej !
Såg i en tråd att det fanns en del industrielektriker här, köpte en siemens plc för att lära mig programera. Min fråga är: måste jag ha ngt speciellt kort till datorn, och RS 485 kabel ?, eller fungerar det med RS232 och en ledigt seriell port ?..
(Tänkte använda mig av programet siemens S7).
Tacksam för all info
Såg i en tråd att det fanns en del industrielektriker här, köpte en siemens plc för att lära mig programera. Min fråga är: måste jag ha ngt speciellt kort till datorn, och RS 485 kabel ?, eller fungerar det med RS232 och en ledigt seriell port ?..
(Tänkte använda mig av programet siemens S7).
Tacksam för all info
Hmm, inte så enkelt som man kan tro det här med Siemens styrssystem och kablar..
Är det en gammal S5a du hittat så måste du ha en speciell kabel som kommunicerar via en , är det en S7a så finns det väl enklare seriella kablar men jag vet inte om man kan bygga dom själva.
Jag använder mig av Siemens egna kommunikationskort för PCMIA plats, som då hette Cp5511, finns visst en nyare nu som heter 5611.
Går bra mycket fortare än den seriella varianten.
Sen kostar ju mjukvaran en del.....................
Är det en gammal S5a du hittat så måste du ha en speciell kabel som kommunicerar via en , är det en S7a så finns det väl enklare seriella kablar men jag vet inte om man kan bygga dom själva.
Jag använder mig av Siemens egna kommunikationskort för PCMIA plats, som då hette Cp5511, finns visst en nyare nu som heter 5611.
Går bra mycket fortare än den seriella varianten.
Sen kostar ju mjukvaran en del.....................
Om du bara har en standard-CPU måste du ha en MPI-omvandlare på seriekabeln (finns färdigt kablage).
Har du ett Ethernet-kort i PLCn behöver du en korsad nätverkskabel och en så pass ny version av Step7 att SoftNet installeras med Step7.
Har du ett Ethernet-kort i PLCn behöver du en korsad nätverkskabel och en så pass ny version av Step7 att SoftNet installeras med Step7.
Hej på er !
Kul med så mycket svar
..
Plc:n är en S7 - 200 CPU 212. Jag hittade programmet step7 på nätet :-[
..ok, det verkar som jag får punga ut med 900kr för att få en kabel..
..
Plc:n köpte jag på www.komponenter.biz/
..men verkar som det är lite olika skolor här...har bara en vanlig pc med nätverksort..
Kul med så mycket svar
Plc:n är en S7 - 200 CPU 212. Jag hittade programmet step7 på nätet :-[
..ok, det verkar som jag får punga ut med 900kr för att få en kabel..
Plc:n köpte jag på www.komponenter.biz/
..men verkar som det är lite olika skolor här...har bara en vanlig pc med nätverksort..
Nej, man kan inte programmera med samma program som man har på 300/400-modellerna.Martin_p skrev:
Om jag inte minns fel har man en annan kabel också?
Edit: Fast nu blev jag osäker, angående kabeln alltså...
Klicka här för att svara