2 655 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Hide-a-lite och brandsäkerhet
Kan någon förklara för mig skillnaden mellan spottar som kräver burkar/säkerhetsavstånd och dom puckar som ex. Hide-a-lite har. Dessa kan ju sättas direkt på träreglar och bygger nästintill inget (har sett 19 mm sådana, 12V o 10-20W).
Elektrikern småler och säger att han gärna bygger nästa hus också för de försäkringspengar vi ev. kan få ut
Kjell G
Elektrikern småler och säger att han gärna bygger nästa hus också för de försäkringspengar vi ev. kan få ut
Kjell G
Jag har också hört det men på grossisten sa de att lampan gick att montera direkt på trä. Men det kanske finns luftspalt i monteringsburken, det var en sån som går att montera infällt o utanpåliggande
För säkerhets skull har jag fräst ut ca 1cm i regeln, dessutom är det 10-15mm till MDF vilken i sin tur är 19mm. Så då bör jag klara både 19 o 25mm varianten med 5mm luft emellan.
Kjell G
För säkerhets skull har jag fräst ut ca 1cm i regeln, dessutom är det 10-15mm till MDF vilken i sin tur är 19mm. Så då bör jag klara både 19 o 25mm varianten med 5mm luft emellan.
Kjell G
Moderator
· Stockholm
· 57 861 inlägg
De hide a light armaturer jag har sett är specade att de skall ha 5-8 mm luftspalt (olika mellan olika varianter) när de är bestyckade med 20W lampor.
De flesta lampor på 35W och över kräver ca 100-150 mm avstånd.
De flesta lampor på 35W och över kräver ca 100-150 mm avstånd.
Klicka här för att svara