jaha...jo det är ju klart. Det kan väl dock inte röra sig om någon större skillnad?
tror nog att jag kör vidare på 16, tills nästa gång det blir dags för elektrikern att komma ut...
Det rör ju ändå inte installationen inomhus eller?

Njaäe :)

Normalt sett inte men i vissa äldre hus har man bara 2.5mm i inkommande matningsledning. Detta är för vekt för 20A och då får man byta denna mot en grövre men det är ju bara anslutning i centralen man gör då så jag tycker gott att du kan vänta. Beroende på hur mycket el ni gör av med och var ni bor så kan faktiskt 16 A räcka till 110m2 också

S
swecul skrev:
jaha...jo det är ju klart. Det kan väl dock inte röra sig om någon större skillnad?
tror nog att jag kör vidare på 16, tills nästa gång det blir dags för elektrikern att komma ut...
Det rör ju ändå inte installationen inomhus eller?
Jag tycker att du lugnt kan fortsätta med dina 16A-säkringar tills du anslutit så mycket apparater att du får börja byta trasiga huvudsäkringar.

kom att tänka på en sak, de uttagen som jag har som inte är jordade, dem kan ju inte ligga under en jfb, blir det problem då om det ligger jordade och ojordade på en grupp som jag vill ha under jfb?

Jordat eller inte spelar ingen roll för jordfelsbrytaren. Man får alltså samma personsskydd med en jfb oavsett om uttagen är jordade eller inte.

En jfb fungerar (förenklat utryckt) genom att mäta strömmen som går ut till en förbrukare genom fasledaren, och strömmen som kommer tillbaka på nollan. Om skillnaden blir för stor (typ 30mA) så bryter den. Den ström som då "saknas" har alltså valt en annan väg tillbaka än genom nollan. Den vägen kan vara via skyddsjord, eller genom ex en vattenledning som någon råkar ta i samtdigt som man tar i en apparat med isolationsfel. För jfb är det enda intressanta att strömmen inte kommer tillbaka via nollan, då bryter den.

Detta innebär inte att man kan köra ojordat och sätta en jfb istället. Men det är två olika saker. Dvs man installerar jord vid nyinstallation, eller större ombyggnad av centralen.

S
hempularen skrev:
För jfb är det enda intressanta att strömmen inte kommer tillbaka via nollan, då bryter den.
För jfb är det enda intressanta att strömmen KOMMER tillbaka via nollan, ANNARS bryter den.

Ok! tack för svaren!

i stockholm med vatten fall så kostade det för 2 år sedan.

Byta från 16 till 20 A ca 500 kr mer per år.

från 16 till 25 A ca 900 kr mer per år.

Så igentligen e det ingen större kostnad, med tanke på vad en förstörd huvudsäkring kan kosta, typ. förstörd mat (kylskåp) med följd av en eventuell fukt skada på parketten...

Snåla inte...

25 A e fint... :-)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.