28 141 läst ·
29 svar
28k läst
29 svar
Wago 221 Är dom att lita på i alla lägen?
Nu blir det lite offtopic (tråden har ju 221 i rubriken).
Men vad gäller wago 773 så föredrar jag helacon istället.
Mycket för att de bråkar mindre när man ska in med FK.
Men sen har de dubbel fjäder istället för wago 773's enkelfjäder, vilket jag tycker ger mer trygghet, det finns två tryckpunkter som vill ordna säker kontakt, väldigt lite sannolikhet att båda fallerar.
Nu kanske helacon har lite lägre tryckkraft i fjädrarna, att det är lite lättare att få in ledaren är ju ett tecken på detta. Men å andra sidan är både wago och helacon godkända för 24A, så det räcker antagligen bra med att en fjäder ger full kontakt och den andra halvdan ...

Men sen har de dubbel fjäder istället för wago 773's enkelfjäder, vilket jag tycker ger mer trygghet, det finns två tryckpunkter som vill ordna säker kontakt, väldigt lite sannolikhet att båda fallerar.
Nu kanske helacon har lite lägre tryckkraft i fjädrarna, att det är lite lättare att få in ledaren är ju ett tecken på detta. Men å andra sidan är både wago och helacon godkända för 24A, så det räcker antagligen bra med att en fjäder ger full kontakt och den andra halvdan ...

C cpalm skrev:
Mikael_L skrev:
Nu blir det lite offtopic (tråden har ju 221 i rubriken).
[bild]
[bild]
Låter ju tryggt med dubbla fjädrar.. känns som det mesta tillverkas med snabbplint idag. Undra om skruvplintarna försvinner helt på tex strömbrytare vägguttag med tiden!
På min elfirma använder vi oss aldrig av Wago i normala installationer annat än 5orna för PE/bi-ledare.
Det ser lite väl snickarelektriker ut när man öppnar upp en sådan installation.
Sist men inte minst är att har man mycket i en dosa och skall klämma in så tar de plats och har lätt att haka i annat och glappa.
Rekommenderar Bizline's nya minimala serie, dock inte testat deras nya spakvariant.
Sist men inte minst är att har man mycket i en dosa och skall klämma in så tar de plats och har lätt att haka i annat och glappa.
Rekommenderar Bizline's nya minimala serie, dock inte testat deras nya spakvariant.
Wagos allmänt eller just 221? Vad använder ni? Inte Torix väl?Eurotester skrev:
På min elfirma använder vi oss aldrig av Wago i normala installationer annat än 5orna för PE/bi-ledare.
För hempulare tycker jag att Wago 221 är det mest säkra alternativet, det är lättast att göra rätt och man kan använda den på RK också. Själv kör jag en blandning av 221,222 och 773. I vissa lägen, t.ex. när man sätter ett envägsuttag i en gammal plåtdosa, funkar just 221 väldigt bra eftersom man kan arrangera dem i "ring" mot dosans kanter runt uttaget pga den platta formen. Det är dock väldigt pilligt och används i exakt en dosa som jag bittert ångrar att jag inte bytte i samband med renovering. Det är en av fem kvarvarnade plåtdosor :/
Dessa är både små och finns upp till 10 port. http://www.bizline.se/biz-300-604-toppklamma-mini-4-port-x100tommib skrev:
Funkar för RK och EK 1,5/2,5 Går till och med att lirka ur om man vill.
På firman kör vi oftast Bizlines toppklämmor. Deras 2or är nog de minsta jag sett http://www.bizline.se/biz-300-602-toppklamma-mini-2-port-x100 Stor variation med storlek upp till 10 trådar i en. http://www.bizline.se/biz-300-610-toppklamma-mini-10-port-x50
Dock är det väldigt sällan man använder just den storleken.
För RK och andra omständigheter (Man har det i fickan) så kör vi Wago 221.
Dock är det väldigt sällan man använder just den storleken.
För RK och andra omständigheter (Man har det i fickan) så kör vi Wago 221.
Wago 221 för RQ och FQ. Känns som det säkraste valet ! 773 för EQVulcan61 skrev:
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 859 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 859 inlägg
Varför är 773 säkrare för EK än 221?
Här är ett nytt test från senaste veckan där 221 klarar av 80A kontinuerligt med EK anslutet utan att fallera och han ökar även över det. Det är kabelisoleringen som ger upp först.
Här är ett nytt test från senaste veckan där 221 klarar av 80A kontinuerligt med EK anslutet utan att fallera och han ökar även över det. Det är kabelisoleringen som ger upp först.
Ahh frk
MultiMan skrev:
Ahh, fel uttryckt av mig. Wago 221 är ju såklart den bästa klämman för både RQ,FQ och EQ. Menade bara att vid EQ brukar jag använda 773 (eller uppföljaren 2773). Vid RQ och FQ använder jag bara 221MultiMan skrev:
Klicka här för att svara