Hej,

Jag behöver hitta ett VP-rör med elkablar i en putsad tegelvägg. Dosa och kabeländar är framme och frågan är hur röret går. Normalt är ju rören dragna rakt och snyggt men just här är det inte helt uppenbart att så är fallet. Man kan göra en mycket god gissning förstås, men borren ska fram och jag vill inte chansa när jag vet att jag kommer vara väldigt nära röret.

Jag har en tongenerator med sökprob som fungerar utmärkt att hitta avbrott på robotgräsklipparens slinga med. Själva tongenerator kopplas in på kabeln man vill söka efter samt mot jord. Funderar på om inte detta är bästa sättet.

1. Kan jag koppla in tongeneratorn mot fas- respektive jordledare? Strömmen bruten med huvudbrytare och jordfelsbrytare i elcentralen, givetvis. Finns det någon risk att skada något i anläggningen eller jordfelsbrytaren eller min tongenerator? Spelar det någon roll om jag kopplar mot fas eller nolla (och sedan jord givetvis)? Notera att kablarna jag söker på kommer vara förbundna med elcentralen under söktillfället men spänningen kommer vara avslagen. Frågar för säkerhets skull.

2. Tittar lite på en Fluke beröringsfri spänningsdetektor med. Ska kunna hitta spänningssatta ledningar på upp till 12,7 cm. Genom puts vet jag inte, men kanske? Förutsätter givetvis att spänning är på under sökning.

https://www.fluke.com/sv-se/produkt/elektrisk-testning/grundlaggande-testare/fluke-lvd2

Har lite svårt att hitta svar på om detta kan fungera för ”kabelsökning”. Vad tror ni?

3. Bonusfrågan är varför min kompakta metalldetektor inte hittar kopparledningar i väggen. Den hittar allt i metall jag provat, utom just elledningar. Ren fysikfråga detta, antar jag.

Tack på förhand!

Hur gick det sen?

Står inför ett liknande bekymmer.

J jim_b skrev:
Hur gick det sen?

Står inför ett liknande bekymmer.
Provade alternativ 1 och 2. Beröringsfri spänningsdetektor gav en indikation, men tyvärr inte speciellt träffsäker. Svårt att bedöma exakt var kablarna går. Tongeneratorn fungerade bra och kändes ganska träffsäker. Satte borren i väggen och lyckades bra, men det måste varit rätt nära kablarna jag borrade hålet. Ingen träff!

Punkt 3 är fortfarande ett mysterium för mig…

• Gilla
jim_b
  • Laddar…
O oakleafh skrev:
Provade alternativ 1 och 2. Beröringsfri spänningsdetektor gav en indikation, men tyvärr inte speciellt träffsäker. Svårt att bedöma exakt var kablarna går. Tongeneratorn fungerade bra och kändes ganska träffsäker. Satte borren i väggen och lyckades bra, men det måste varit rätt nära kablarna jag borrade hålet. Ingen träff!

Punkt 3 är fortfarande ett mysterium för mig…
Tack för svar!

Hur kopplade du in tongeneratorn?

Vad var det för märke/modell?

Problemet jag försöker lösa är att hitta var en grupp går. Ett mysterium, gruppen är avslagen men allt fungerar.

J jim_b skrev:
Tack för svar!

Hur kopplade du in tongeneratorn?

Vad var det för märke/modell?

Problemet jag försöker lösa är att hitta var en grupp går. Ett mysterium, gruppen är avslagen men allt fungerar.
https://www.kjell.com/se/produkter/...iel/verktyg/begransningskabels-testare-p38059

Valfri klämma mot jord och valfri klämma mot fas eller nolla. Kopplade in mig på kabeländarna längst från elcentralen. Kom på att jag använde tongeneratorn nyligen på samma sätt när jag behövde veta hur ett rör gick upp mot elcentralen, eller i praktiken hur långt jag lyckats peta upp elledningarna på väg mot elecentralen. De stannade en bit under centralen och jag behövde se var för ett fiska upp dem.

Fantastiskt verktyg helt enkelt!

• Gilla
jim_b
  • Laddar…
Hej, Ursäkta trådlyftet men jag står inför liknande dilemma då jag ska sätta upp en badrumsspegel på putsad källarvägg där jag vet att kabel går i vp rör i putsen. Kakelplattor framför. Ungefär hur nära kunde du ringa in var kabeln låg?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.